Studentprojekt får finansiering från Unite!

Unite!, alliansen av nio europeiska universitet, fick sex ansökningar i maj 2023 och kommer att finansiera två projekt - ett om raketforskning och en läsgrupp. Nästa ansökningsperiod äger rum i september 2023.
students and a book shelf

Unite! Seed Fund försöker aktivera Unite!-studenter att gemensamt bedriva nya aktiviteter, t.ex. gemensamma projekt, utställningar, evenemang, utflykter, tävlingar, hackathons, inom områden som innovation, idrott, karriär, språk, utbildning, kommunikation, utåtriktad verksamhet eller andra lovande idéer.

Den första omgången av Unite! Seed Fund för studentverksamhet ägde rum i maj 2023. Unite! Seed Fund är ett ekonomisk stöd för innovativa, samverkande och samarbetsinriktade idéer från studenter, lärare och forskare inom Unite!-alliansen. Inom studentkategorin beslutade Unite! att finansiera två projekt - en läsgrupp och ett akademiskt raketforsknings- och internationellt studentutbytesprogram.

READING UNITE! - U! Reading Club - finansieras med 13 050 € i 14 månader, från den 1 oktober 2023 till den 31 december 2024. Sökande är UPC Universitat Politècnica de Catalunya (Övergripande koordinator: Martina Massana Massip, Carme Fenoll), Grenoble INP-UGA (Sacha Zimny) och Aalto universitet (Luísa Cardoso).

Sammanfattning: Våra namn är Martina, Sacha och Luísa och vi är studenter från tre UNITE!-universitet: UPC, Grenoble INP och Aalto. Vi är alla flitiga läsare som brinner för litteratur och hur det kan användas för att lära oss mer om andra upplevelser och kulturer. Martina har till och med publicerat sin första bok! Så varför inte ta den anslutningsmöjlighet som UNITE! har gett oss och fördjupa oss i främmande litterära världar auskulativt? Genom den här bokklubben avser vi uppmuntra studenter att utvidga sin förståelse och kunskap om olika kulturer och perspektiv, samtidigt som vi hjälper dem att utveckla sin förmåga att analysera och tolka komplexa texter. Vi anser att litteratur är en fantastisk kontaktväg för studenter över hela Europa, och även en fantastisk möjlighet att lära känna varandra bättre, dela andra språk och förbättra våra kritiska tänkande färdigheter.

Om du är intresserad av att gå med i Unite! Reading Club, var god kontakta Luísa Cardoso

ARISE-programmet: Akademisk raketforskning och internationellt studentutbytesprogram - finansieras med 20 000 € i 5 månader, från den 1 juni till den 31 oktober 2023. Sökande är ÆSIR-Student Rocketry Association, KTH Kungliga Tekniska högskolan (Amanda Bergström, Eszter Szabó) och TUDSaT - TU Darmstadt Space Technology student organisation, TU Darmstadt (Jonas Klein, Tyler Kraus - övergripande koordinator).

Sammanfattning: Utan en nyttolast är en raket värdelös - utan en raket kan en nyttolast inte uppfylla sin uppgift. KTH's ÆSIR och TU Darmstadts TUDSaT siktar på att samarbeta kring ett nyttolastprojekt för European Rocketry Challenge (EuRoC) 2023 i Portugal. Syftet med detta projekt är att designa, tillverka och skjuta upp en raket (tillhandahållen av ÆSIR) med en unik nyttolast (tillhandahållen av TUDSaT) i form av delsystem från TUDSaTs kommande EuRoC-raket. Fördelarna med detta samarbete är mycket tydliga: Inte bara kommer denna flygning att tillhandahålla värdefull data och erfarenhet för båda lagen, men de kommer också att lära sig hur man utformar ett gemensamt projekt över långa avstånd samtidigt som de utbyter erfarenheter, kunskap och kultur längs vägen. För att intensifiera det sistnämnda kommer de två grupperna att träffas vid KTH för att integrera nyttolasten och stärka kopplingen mellan de två föreningarna, öppna vägen för framtida samarbete.

Nästa ansökningsperiod i september 2023

Nästa ansökningsomgång öppnar i september 2023. Ansökningar måste inkludera studenter från minst två Unite!-universitet, vilka är Aalto, KTH (Sverige), Grenoble INP-UGA (Frankrike), PoliTO (Italien), TU Darmstad (Tyskland), TU Graz (Österrike), UPC (Spanien), ULisboa (Portugal) och Wroclaw Tech (Polen). Den maximala finansieringsbeloppet för ett godkänt förslag är 20 000 euro.

Mer information kommer att finnas tillgänglig i september på  aalto.fi/unite och Unite! website.

Vem kan ansöka?

• Grund- och forskarstuderande (inklusive doktorander)
  • Studentorganisationer/föreningar
  • Enheter och servicecenter vid Unite!-universitet (såsom idrottsföreningar, språkcentra etc.)

Ge respons på sidan

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Aalto-wide sustainability minor logo
Studier Publicerat:

Nytt mångvetenskapligt biämne i hållbar utveckling startar vid Aalto i höst

Aalto erbjuder ett nytt biämne, Luonnonvarojen kestävä käyttö (Hållbar användning av naturresurser), som nu är redo att tilläggas i din studieplan!
Studentguide nyhet, illustrering

Läsårsanmälan för läsåret 2024-2025

Den ordinarie anmälningstiden för läsåret 2024–2025 började 2.5.2024.
Vegetarian food has lower carbon footprint

Campus restaurangernas öppettider på sommaren 2024

Det finns några ändringar i restaurangernas öppettider på sommaren.
Studentguide nyhet, illustrering
Studier Publicerat:

Berätta vilken typ av MyCourses-område som hjälper dig att lära dig bättre

Undersökning riktar sig till alla högskolestudenter i huvudstadsregionen