Satelliten Aalto-1 klar för rymden

Finlands första satellit färdig att skjutas upp i rymden senvåren 2016.
010_low-res_aalto_elec_aalto-1_satellite_26-1-2016_photo_mikko_raskinen_aaltofi_sv.jpg

Finlands historias första avtal om en satellituppskjutning har undertecknades i Aalto-universitetets högskola för elektroteknik. Nu är satelliten Aalto-1 klar att börja sin resa mot USA:s västkust och Falcon 1 raketens uppskjutningsplats. Aalto-1 levereras till USA av det holländska företaget Innovative Solutions in Space som erbjuder uppskjutningstjänster. Satellitens resa börjar nästa månad, och går först till Holland, där satelliten integreras i uppskjutningsrampen.

– Satelliten är en avancerad och känslig apparat, som monterats i renrum. Innan Aalto-1-satelliten lämnar Otnäs avlägsnas all fukt från den och den förpackas så att den tål resans påfrestningar. Så här försäkrar vi oss om att inga ämnen följer med satelliten som kan ställa till problem för satelliten eller raketen, berättar professorn och projektledaren Jaan Praks.

Satelliten har byggts och testats i nästan fem år i Otnäs. Den har gått igenom otaliga tester, och de sista kontrollerna görs ännu i Holland.

– Satellitens instrument kontrolleras, elsystemet sätts i funktionsberedskap och satelliten integreras i uppskjutningsraketen.

Vid den historiska raketuppskjutningen skuts satelliten upp i rymden av bolaget SpaceX. Samtidigt med Aalto-1 skjuter raketen upp ett rekordantal nanosatelliter till omloppsbanan på 600 km höjd.

Högteknologi i litet format

Aalto-1 är en modern nanosatellit byggd enligt CubeSat-standarden och fylld med finländsk högteknologi. Satelliten har tre forskningsinstrument ombord: en spektralkamera, byggd av VTT, en strålningssensor, byggt i samarbete mellan Helsingfors universitet och Åbo universitet, samt en plasmabroms som utvecklats av meteorologiska institutet i Finland. Plasmabromsen är ett slags solsegel och har som uppgift att bromsa satelliten vid slutet av dess livslängd så att den återvänder och brinner upp i atmosfären.

– Vi har byggt två satelliter. Flygversionen färdas upp i rymden medan ingenjörsmodellen stannar i Otnäs. På det sättet kan vi först testa oväntade situationer på marken med ingenjörsmodellen, förklarar Praks.

Sammanlagt har över 80 studerande deltagit i projektet. Detta har resulterat i tiotals diplom- och kandidatarbeten, flertalet konferenspublikationer samt vetenskapliga publikationer. Studerandena har konstruerat hela satelliten och dess undersystem, såsom radiorna, stommen, antennerna och solpanelerna som alstrar den el satelliten behöver. Satellitens hjärna, dvs. huvuddatorn sänder all data från rymden till markstationen i Otnäs.

– Arbetet är inte över i och med uppskjutningen, i cirka två år kommer satelliten att följas från Otnäs i, berättar Praks.

Samarbete som för ut i rymden

Flera expertorganisationer, forskningscenter och företag har bidragit till projektet. Förutom utvecklingen av forskningsinstrumenten ombord har man samarbetat bland annat med företag, såsom exempelvis Space Systems Finland, som erbjudit sina laboratorier till projektets förfogande. Dessutom har en del av projektarbetarna praktiserat vid Berlin Space Technologies. Samarbetspartnerna har erbjudit såväl möjlighet till examensarbeten, projekthjälp samt anställning åt dem som utexaminerats från projektet.

Den satellit som nu färdigställts är ett bevis på den spetsutbildning som Aalto-universitetet erbjuder. Mikrosatelliter av den nya generationen är kopplad till den teknologiska utvecklingen vars resultat kommer att utnyttjas även på andra områden.

– Utveckling av rymdutrustning ger kompetens och sakkunskap som kan tillämpas inom andra områden. Att konstruera en apparat för krävande rymdförhållanden genererar innovationer, värdesättning och kvalitet, konstaterar Praks.

Information:
professor, projektledare Jaan Praks
Aalto-universitetet
tfn 050 420 5847

Förutom utvecklingen av forskningsinstrumenten ombord har Space Systems Finland, RSI Solutions, IBS Berlin Space Technologies, Östra Finlands universitet, Jyväskylä universitet, Aboa Space Research Asro, Tartu observatorium, Clyde Space, Hyperion Technologies och Åbo yrkeshögskola deltagit i utvecklingsarbetet.

Uppskjutningen av satelliten stöds av Space Systems Finland, Nokia, Åbo universitet och RUAG.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.