Resultat av enkäten för utexaminerade doktorer 2023

Största delen av de doktorer som utexaminerades 2023 var nöjda med sin utbildning och var anställda vid tidpunkten för utexamineringen. Alla som utexamineras som doktorer blir ombedda att svara på enkäten.
Rows of doctors sitting with their doctoral hats on, photographed from behind

År 2023 besvarades enkäten av 148 utexaminerade doktorer.

Erfarenheter av studierna

Av de som svarade på enkäten ansåg 95 % att de under sina doktorandstudier har fått de färdigheter som krävs för att självständigt och kritiskt tillämpa vetenskapliga forskningsmetoder och producera ny vetenskaplig information.

Vidare upplevde 83 % att de har fått tillräckligt med handledning för att skriva sin doktorsavhandling.

Finansiering och studietid

Största delen av de som svarade på enkäten har varit anställda som doktorander vid Aalto-universitetet i något skede av sina doktorandstudier. Vidare har 32 % fått personliga stipendier för sina doktorandstudier.

Andelen respondenter som har studerat på heltid var 84 %.

De vanligaste orsakerna till att den målsatta tiden överskreds var ett utmanande eller tidskrävande forskningstema (30 % av respondenterna), arbetsuppgifter på annat håll som inte var kopplade till doktorsavhandlingen (27 %), coronapandemins effekter på avhandlingsarbetet (t.ex. åtkomst till laboratorier, materialinsamling) (25 %) och forsknings- och/eller projektuppgifter som inte hör till doktorandstudierna (14 %).

Sysselsättning

Under studiernas gång inriktade sig 45 % av doktoranderna på en akademisk karriärstig. Resten planerade arbeta inom den privata eller offentliga sektorn eller som företagare.

Vid tidpunkten för utexamineringen var 80 % i ett anställningsförhållande.

Läs mer om doktorernas erfarenheter av arbetslivet:

Resultat av karriäruppföljningen bland doktorer (aalto.fi)

Behandling av enkätresultaten

Enkätresultaten behandlas av arbetsgruppen för doktorandutbildningen (DEWG) och högskolornas forskarutbildningsråd. Resultaten används för att utveckla stödet för doktorander.

Enkäten för utexaminerade doktorer genomförs av doktorandutbildningstjänsterna.

Ge respons på sidan

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Path in the Laajalahti nature area
Studier, Universitetet Publicerat:

Hälsostig på Otnäs campus

Teman för den femdelade hälsostigen är iakttagande av känslor, en vårdande relation till naturen, kroppslighet, avslappning och återhållsamhet.
Student guide illustration, language and communications studies
Studier Publicerat:

Språk, kultur och kommunikation i period V

Språkcentret erbjuder ett brett utbud av kurser i period V.
MyCourses
Studier Publicerat: