Health Capital Helsinki samlar ledande hälsoexperter

Då nya företag skapas behövs ett brett samarbete, så att de lämpliga kunskapshelheterna och människorna finner varandra.

Aktörer i hälsobranschen undertecknade ett betydande avtal som för samman forskning, kunskaper och företagsverksamhet inom livsvetenskaper och hälsoteknologi.

Health Capital Helsinki är ett kluster som bygger på de starka vetenskapscampusen i Helsingforsregionen och som för samman aktörer i livsvetenskaper (life sciences), såsom medicin, biovetenskaper, näring och miljö samt hälsoteknologi och social- och hälsovård. Parterna som undertecknat avtalet, Aalto-universitetet, Helsingfors universitet, Helsingfors stad och HNS, eftersträvar en betydande tillväxt i fråga om kunskaper i hälsobranschen och företagsverksamhet som grundar sig på dem.

Klustret som utvecklar innovationer till exportprodukter är en reaktion på statens nationella tillväxtstrategi för forskning och innovation inom hälsobranschen.

– I och med Health Capital Helsinki har vi för avsikt att stöda företagen i branschen med att bygga upp affärsverksamheten, betona betydelsen av marknadsexponering och skapa mervärdesgenererande samarbete mellan företagen, forskningen och aktörerna i hälsovårdsbranschen, betonar Tuula Palmén, chef för projektbyrån Health Capital Helsinki.

– Staden och de andra aktörerna har höga ambitioner. Health Capital Helsinki vill lyfta Helsingforsregionen till Nordens bästa verksamhetsmiljö, både för forsknings- och innovationsverksamhet och för utvecklingen av företagen i livsvetenskaps- och hälsoteknologibranschen, berättar Helsingfors stads näringslivsdirektör Marja-Leena Rinkineva om projektets målsättningar.

– Vi strävar efter att finna åtgärder med hjälp av vilka vi underlättar förvandlingen av forskningsresultat till ambitiös, internationell tillväxtverksamhet. Aalto-universitetets omfattande forskningskompetens i fråga om hälsovårdens apparater, IT och bio- och nanoteknologi skapar i sig en stark grund för verksamheten, konstaterar Executive in Residence Markus Mäkelä, som leder funktionen som utvecklar forskningen och innovationssamarbetet i hälsobranschen vid Aalto-universitetet.

– Livsvetenskaperna är ett av Helsingfors universitets tyngdpunktsområden. Vi har redan nu internationellt stark forskning, som kombinerar hälsa, mat och miljö. Det är naturligt att utnyttja vår egen toppforskning i Health Capital Helsinki så att innovationer och affärsverksamhet skapas, konstaterar professor Tomi Mäkelä som är direktör för nya Helsinki Life Science Center.

Health Capital Helsinki (HCH) är Helsingforsregionens forsknings-, innovations- och företagskluster i livsvetenskaps- och hälsoteknologibranscherna. Aalto-universitetet, Helsingfors universitet, Helsingfors stad och HNS bildar en allians, som utvecklar en innovations- och affärsmiljö baserad på forskningen i de här branscherna, med målet att upphöja huvudstadsregionen till Nordens ledande region inom hälso- och välmåendebranscherna. Utvecklingsåtgärderna koordineras av projektbyrån Health Capital Helsinki.

Mer information om HCH:
Tuula Palmén, Head of project office, Health Capital Helsinki
tfn. 050 4617 290

Markus Mäkelä
Aalto-universitetet
tfn. 050 5207 770
health.aalto.fi

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

kuva break prosta eri laitteilla
Campus, Universitetet Publicerat:

Break Pro pausgymnastikprogram lägger till rörelse i vardagen - nya videor i urvalet nu!

Den uppdaterade (2024) versionen har en hel del nya funktioner och intervallträningsvideor - så det är värt att ladda ner den nya versionen för ditt välbefinnande!
Two students watching measurements from a computer
Studier Publicerat:

Programmet Health Technology Engineering ger färdigheter att utveckla innovativa tekniska lösningar på hälsorelaterade problem

Det nya magisterprogrammet kombinerar tekniskt kunnande och praktisk förståelse för hälsofrågor.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
juoksijoita rantaraitilla
Campus, Universitetet Publicerat: