Health Capital Helsinki samlar ledande hälsoexperter

Då nya företag skapas behövs ett brett samarbete, så att de lämpliga kunskapshelheterna och människorna finner varandra.

Aktörer i hälsobranschen undertecknade ett betydande avtal som för samman forskning, kunskaper och företagsverksamhet inom livsvetenskaper och hälsoteknologi.

Health Capital Helsinki är ett kluster som bygger på de starka vetenskapscampusen i Helsingforsregionen och som för samman aktörer i livsvetenskaper (life sciences), såsom medicin, biovetenskaper, näring och miljö samt hälsoteknologi och social- och hälsovård. Parterna som undertecknat avtalet, Aalto-universitetet, Helsingfors universitet, Helsingfors stad och HNS, eftersträvar en betydande tillväxt i fråga om kunskaper i hälsobranschen och företagsverksamhet som grundar sig på dem.

Klustret som utvecklar innovationer till exportprodukter är en reaktion på statens nationella tillväxtstrategi för forskning och innovation inom hälsobranschen.

– I och med Health Capital Helsinki har vi för avsikt att stöda företagen i branschen med att bygga upp affärsverksamheten, betona betydelsen av marknadsexponering och skapa mervärdesgenererande samarbete mellan företagen, forskningen och aktörerna i hälsovårdsbranschen, betonar Tuula Palmén, chef för projektbyrån Health Capital Helsinki.

– Staden och de andra aktörerna har höga ambitioner. Health Capital Helsinki vill lyfta Helsingforsregionen till Nordens bästa verksamhetsmiljö, både för forsknings- och innovationsverksamhet och för utvecklingen av företagen i livsvetenskaps- och hälsoteknologibranschen, berättar Helsingfors stads näringslivsdirektör Marja-Leena Rinkineva om projektets målsättningar.

– Vi strävar efter att finna åtgärder med hjälp av vilka vi underlättar förvandlingen av forskningsresultat till ambitiös, internationell tillväxtverksamhet. Aalto-universitetets omfattande forskningskompetens i fråga om hälsovårdens apparater, IT och bio- och nanoteknologi skapar i sig en stark grund för verksamheten, konstaterar Executive in Residence Markus Mäkelä, som leder funktionen som utvecklar forskningen och innovationssamarbetet i hälsobranschen vid Aalto-universitetet.

– Livsvetenskaperna är ett av Helsingfors universitets tyngdpunktsområden. Vi har redan nu internationellt stark forskning, som kombinerar hälsa, mat och miljö. Det är naturligt att utnyttja vår egen toppforskning i Health Capital Helsinki så att innovationer och affärsverksamhet skapas, konstaterar professor Tomi Mäkelä som är direktör för nya Helsinki Life Science Center.

Health Capital Helsinki (HCH) är Helsingforsregionens forsknings-, innovations- och företagskluster i livsvetenskaps- och hälsoteknologibranscherna. Aalto-universitetet, Helsingfors universitet, Helsingfors stad och HNS bildar en allians, som utvecklar en innovations- och affärsmiljö baserad på forskningen i de här branscherna, med målet att upphöja huvudstadsregionen till Nordens ledande region inom hälso- och välmåendebranscherna. Utvecklingsåtgärderna koordineras av projektbyrån Health Capital Helsinki.

Mer information om HCH:
Tuula Palmén, Head of project office, Health Capital Helsinki
tfn. 050 4617 290

Markus Mäkelä
Aalto-universitetet
tfn. 050 5207 770
health.aalto.fi

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Studier Publicerat:

Öva koncentration med MyCourses självstudiekurs

Med självstudiematerialet lär du dig hur du kan tränä din koncentration och skapa en miljö som stöder fokusering när man studerar. Materialet finns på finska och engelska.
Picture of the themes of this course
Studier Publicerat:

Mind & Study: skaffa kunskaper för välmående på en nätkurs med 3sp

Studiepsykologerna i Aalto har kombinerat sina kunskaper och erfarenheter och skapat en nätkurs som hanterar mångsidiga teman inom välmående.
Photo from the K-floor of the Harald Herlin Learning Centre, students working at desks.
Campus, Forskning och konst, Studier Publicerat:

Renovering i Harald Herlin-lärcentrets K-våning

I Lärcentrets K-våning påbörjas den 5.2.2024 en renovering.