Health Capital Helsinki kokoaa terveyden huippuosaajat yhteen

Uusien yritysten syntymiseen kaivataan laajaa yhteistyötä, jotta oikeat osaamiskokonaisuudet ja ihmiset löytävät toisensa.

Terveydenalan toimijat allekirjoittivat merkittävän life science- ja terveysteknologia-alojen tutkimuksen, osaamisen ja yritystoiminnan yhteen tuovan sopimuksen. Tervetuloa avajaisiin keskiviikkona 2.3. kello 14.00

Health Capital Helsinki on Helsingin seudun vahvojen tiedekampusten varaan rakentuva keskittymä, joka kokoaa yhteen elämäntieteiden kuten lääketieteen, biotieteiden, ravitsemuksen ja ympäristön sekä terveysteknologian ja sosiaali- ja terveydenhuollon toimijat. Sopimuksen allekirjoittaneet Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto, Helsingin kaupunki ja HUS tavoittelevat yhdessä merkittävää terveysalan osaamisen ja siihen perustuvan yritystoiminnan kasvua.

Uusia innovaatioita vientituotteiksi kehittävä keskittymä on vastaus valtion vuonna 2014 julkaisemaan kansalliseen terveysalan tutkimus- ja innovaatiostrategiaan.

– Health Capital Helsingin myötä tuemme alan yritysten liiketoiminnan rakentamista, korostamme markkina-altistuksen merkitystä ja luomme lisäarvoa tuottavaa yhteistyötä yritysten, tutkimuksen sekä terveydenhuollon toimijoiden välille, Health Capital Helsingin -projektitoimiston johtaja Tuula Palmén korostaa.

– Kaupungin ja muiden toimijoiden tavoitteet ovat korkealla. Health Capital Helsinki haluaa nostaa Helsingin seudun Pohjoismaiden parhaaksi toimintaympäristöksi sekä tutkimus- ja innovaatiotoiminnalle että life science- ja terveysteknologia-alan yritysten kehittymiselle, Helsingin kaupungin elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkineva kertoo päämääristä.

– Pyrimme löytämään yhteisiä toimenpiteitä, joilla helpotamme tutkimustulosten siirtymistä kunnianhimoiseksi, kansainväliseksi kasvuliiketoiminnaksi. Aalto-yliopiston laaja tutkimusosaaminen terveydenhuollon laitteiden, tietotekniikan ja bio- ja nanotekniikan parissa luo osaltaan tälle vahvaa pohjaa, toteaa Executive in Residence Markus Mäkelä, joka johtaa Aalto-yliopiston terveysalan tutkimusta ja innovaatioyhteistyötä kehittävää toimintoa.

– Life science on yksi Helsingin yliopiston painopistealoista. Meillä on jo nyt kansainvälisesti vahvaa tutkimusta, jossa yhdistyvät terveys, ruoka ja ympäristö. On luontevaa hyödyntää omaa huippututkimustamme Health Capital Helsingissä niin, että syntyy uusia innovaatioita ja yritystoimintaa, toteaa professori Tomi Mäkelä, joka toimii uuden Helsinki Life Science Centerin johtajana.

Tervetuloa Health Capital Helsingin ja Meilahden Think Companyn avajaisiin

Terveys- ja hyvinvointialaan keskittyvä Helsinki Think Company avataan Meilahdessa. Helsingin yliopiston ja kaupungin perustama Helsinki Think Company kannustaa tutkijoita ja opiskelijoita yrittäjyyteen ja toimii siltana yliopistolaisten ja yhteiskunnan eri toimijoiden välillä. Keskustan ja Viikin Think Companyt ovat vauhdittaneet lukuisia yrittäjyysprojekteja alkuun.

Tervetuloa Health Capital Helsingin ja Meilahden Think Companyn avajaisiin keskiviikkona 2.3. kello 14.00–16.30. Paikka: Biomedicum 1, Haartmaninkatu 8, pohjakerros.

Ohjelma ja ilmoittautuminen

Lisätietoa:
Tuula Palmén, projektitoimiston johtaja
Puh. 050 4617 290

Markus Mäkelä
Aalto-yliopisto
Puh. 050 5207 770
health.aalto.fi

Health Capital Helsinki (HCH) on Helsingin seudun life science- ja terveysteknologia-alojen tutkimuksen, osaamisen ja yritystoiminnan keskittymä. Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto, Helsingin kaupunki ja HUS muodostavat allianssin, joka kehittää näiden alojen tutkimukseen pohjautuvaa innovaatio- ja liiketoimintaympäristöä, tavoitteenaan nostaa pääkaupunkiseutu Pohjoismaiden johtavaksi seuduksi terveys- ja hyvinvointialoilla. Kehittämistoimenpiteitä koordinoi Health Capital Helsinki projektitoimisto.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: