FPA skickade en automatisk betalningspåminnelse om obetald hälsovårdsavgift

De högskolestuderande som studerar för en examen och som har anmält sig som närvarande senast 31.1.2023 men som inte har betalat hälsovårdsavgiften senast på förfallodagen, får en betalningspåminnelse från FPA.

Förfallodagen för hälsovårdsavgiften för högskolestuderande var 31.1.2023 för de studerande som studerar för en examen och som har anmält sig som närvarande senast 31.1.2023. Det finns sammanlagt cirka 275 000 betalningsskyldiga studerande. Största delen av dem, dvs. cirka 213 000 studerande, betalade avgiften senast på förfallodagen.

Cirka 56 000 studerande har emellertid fortfarande inte betalat avgiften. Till dessa studerande har FPA skickat en betalningspåminnelse i vilken det också ingår en lagstadgad fast dröjsmålsavgift på 5 euro.

– Vi förstår att man i den hetsiga vardagen kan glömma att betala avgiften. Lyckligtvis finns det fortfarande tid att sköta saken efter att man har fått betalningspåminnelsen, säger Emmi Lehtonen, chef för indrivningsteamet vid gruppen för juridiska tjänster vid FPA.

Cirka 4 500 studerande betalade avgiften efter förfallodagen. FPA har skickat en betalningspåminnelse också till dem, men den gäller enbart förseningsavgiften.

Alla brev som gäller hälsovårdsavgiften kan också läsas i MittFPA. Den studerande kan också välja att helt avstå från papperspost och då skickas breven i fortsättningen bara i MittFPA. Den studerande får en enligt eget val en avisering per sms eller e-post när brevet kan läsas i MittFPA.

Hälsovårdsavgiften för högskolestuderande som betalas till FPA täcker alla de hälsovårdstjänster som Studenternas hälsovårdsstiftelse (SHVS) tillhandahåller. Inga andra serviceavgifter eller besöksavgifter tas ut. År 2023 är hälsovårdsavgiften 36,80 euro per termin.

Läs mer (www.epressi.com)

Ge respons på sidan

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

UniPID – kurskatalog för virtuella studier 2024-2025

UniPID och dess medlemsuniversitet erbjuder en studiehelhet i hållbar utveckling för studerande som vill inkludera globala utmaningar och hållbar utveckling i sin examen.
Studerande på EIT Manufacturing-sommarkurs
Studier Publicerat:

Sök nu till sommarskolan i Artificial Intelligence-enabled Innovation & Entrepreneurship for Sustainable Manufacturing

Denna sommarskola som anordnas av EIT Manufacturing består av en onlinedel (8.-18.7.) och närvarodel vid University of Trento, Italien (22.7.-2.8.2024).
Studentguide nyhet, illustrering
Studier Publicerat:

Blivande magister – ge respons på studierna och var med och påverka!

Svara på enkäten för utexaminerade magistrar och påverka utvecklingen av studierna inom ditt område.
Tulevaisuuden uran pohtimisessa käytetään luovuutta.
Studier Publicerat:

Kurs i karriärdesign ger dig möjlighet att sakta ner och lära känna dig själv

Career Design Lab stöder studenternas övergång till arbetslivet. Nyckeln till en hållbar framtid i arbetslivet är ett fördomsfritt och kreativt förhållningssätt till karriärdesign.