Vinkkejä yhteisöllisyyden ja tiimihengen ylläpitoon
Koottuja vinkkejä hyväksi havaituista tavoista ylläpitää yhteisöllisyyttä
Opiskelijan kuulumisen tunteet korreloivat voimakkaasti kykyyn oppia. Kuulumisen tunne tuottaa voimaantumisen, motivoitumisen ja toimijuuden tunteita. Vastaavasti poissulkemisen tai marginalisoimisen tunteet estävät oppimista.
Opiskelijan osallisuutta tukevia toimia ovat mm.
Opettaja voi edistää yhteisöllisyyttä ja osallisuutta kurssilla monilla eri tavoilla, joita on listattu allaolevassa taulukossa sekä Nyytin tuottamassa oppaassa. Myös opiskelija voi osaltaan edesauttaa yhteisöllisyyden ja osallisuuden syntymistä ryhmässä.
Yhdenvertaisuuslaki 1328/2014Jokaisella on oikeus yhdenvertaiseen ja moninaisuutta kunniottavaan ja toteuttavaan opiskelu- ja opetusympäristöön
Opiskelijapalautteella on tärkeä rooli osallisuutta tukevan oppimisympäristön luomisessa Aalto-yliopistossa. Osallisuutta ja saavutettavuutta koskeva kysymys lisättiin viime syksynä kurssipalautteeseen kaikille Aallon kursseille. Nyt Aallon EDI-tiimi yhdessä Oasis of Radical Wellbeingin kanssa on vetänyt yhteen tuloksia ja pääset lukemaan nostoja täältä.
Yhteisöllisyyden luomisessa opetus- ja oppimisympäristössä sekä opettajalla ja opiskelijalla on roolinsa:
Mitä opettaja voi tehdä? | Mitä opiskelija voi tehdä? | |
---|---|---|
Suhtautuminen: Oppimisen into |
Oman taustan ja kokemusten vaikutusten arviointi; omien ajattelumallien tunnistaminen Tietoisuus monenlaisista taustoista ja kokemuksista; osallisuuden tunne Avoimuus oppimiselle ja poisoppimiselle; oman kasvun tunne |
Oman taustan ja kokemusten vaikutusten arviointi; omien ajattelumallien tunnistaminen Tietoisuus monenlaisista taustoista ja kokemuksista; osallisuuden tunne Avoimuus oppimiselle ja poisoppimiselle; oman kasvun tunne |
Kurssisuunnittelu: sisältö ja materiaali |
Monenlaisten esimerkkien ja ihmisten integrointi kurssimateriaaleihin Materiaalien teksti ja visuaalisen materiaalin tarkastaminen; varmistaminen ettei käytössä ole stereotyyppistä, ei turvallista tai uhkaavaa materiaalia Saavutettavuuden ja käytettävyyden varmistaminen: sen varmistaminen että kurssin materiaalien (sisältäen esimerkiksi kuvat, kaavat, dokumentit, videot) joukossa ei ole ei-saavutettavaa materiaalia. Tämä hyödyttää kaikkia Arvioinnin suunnitteleminen tavalla joka tukee yhteisöllisyyttä ja jatkuvaa oppimista (esimerkiksi ryhmä- tai vertaisarviointi) |
Avoimuus; jos kurssin materiaalissa on jotain mikä häiritsee sinua, ilmoita tästä opettajalle Jos kurssin sisällössä tai materiaalissa on jotain mikä ei ole saavutettavaa sinulle, ilmoita tästä opettajalle |
Vuorovaikutus |
Osallisuutta tukevien kurssikäytänteiden sopiminen kaikkien kurssille osallistuvien (opettajat, assistentit, opiskelijat) kanssa. Luokkahuonetoiminnan turvallisuuden ja kunnioittavuuden varmistaminen ja ylläpitäminen Kurssin tavoitteiden ja odotusten selkeä kommunikointi Kurssin aikaisen dialogin vaaliminen ja jatkuvan ja anonyymin palautteen mahdollistaminen. Keneen ollaan yhteydessä mikäli joku ei toimi. Henkilökohtaisia opintojärjestelyitä tarvitsevien opiskelijoiden tukeminen Kannusta yhteisölliseen oppimiseen ja jakamiseen ryhmätöissä ja keskusteluissa |
Yhteisöllisyyttä ja osallisuutta tukevista kurssikäytännöistä sopiminen kurssin alussa Turvallisen ja kunnioittavan luokkahuonekulttuurin ylläpitäminen Aktiivisuus ja rakentavan palautteen anto läpi kurssin Vastuullisuus omasta ja toisten oppimisesta, annettujen aikataulujen kunnioittamine, avoin kommunikointi jos tilanne muuttuu Osallistu rohkeasti oppimiseen ja jakamiseen yhteisissä keskusteluissa ja ryhmätöissä. |
Koottuja vinkkejä hyväksi havaituista tavoista ylläpitää yhteisöllisyyttä
Paras hetki päivässä on Aallon opinto- ja uraohjauspsykologien podcast, jossa psykologit ja heidän vieraansa keskustelevat asiantuntevasti ja rennosti aaltolaisten – ja muidenkin – hyvinvointiasioista.
Aalto-yliopiston toiminnan yhdenvertaisuuteen liittyviä ohjaavia periaatteita ovat moninaisuus ja saavutettavuus.
Käytännön vinkkejä ja resursseja monimuotoisuuden ja osallisuuden edistämiseen Aalto-yhteisössä.
Miksi yhteisöllisyyttä kannattaa edistää? Kenen tehtävä se on ja millaisia asioita käytännössä voisi korkeakouluissa asian edistämiseksi tehdä? Mitkä ovat yhteisöllisyyden edistämisen ydinkysymyksiä juuri korkeakouluissa? Nyytin opas yhteisöllisyyden edistämiseen tarjoaa työkaluja näihin ja muihin kysymyksiin. Kerää vinkit tai järjestä työpaja.
Yhteisöllisyyden tunnetta voi tukea myös kurssin ulkopuolella. Monesti löyhät, matalan kynnyksen yhteisöt toimivat yhteisöllisyyden tunnetta lisäävänä tekijänä ja samalla lisäävät hyvinvointia yhteisöissä. Tällainen voi olla yliopistoyhteisöissä esimerkiksi koulutusohjelman kehittämisryhmä, akateemisen ohjauksen ryhmä tai harrasteryhmä mihin kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita moniäänisesti, -taidollisesti ja -näkökulmaisesti osallistumaan. Hyvinvoinnin tukemisen lisäksi ryhmä toimii voimaannuttavana ja toimijuutta tukevana.
Työkaluja yhteisöllisyyden edistämiseen -webinaarissa 5.4.2022 käytiin läpi toiminnallisella otteella korkeakouluopiskelijoiden yhteisöllisyyden edistämiseen liittyviä ydinasioita. Käsiteltäviä teemoja olivat erityisesti yhteisöllisyyden edistämisen vaikutukset, keinot vaikuttavat yhteisöllisyyteen ja erityisesti korkeakoulukenttään soveltuvat hyvät käytännöt.
I like I wish on fasilitoitu ryhmäpalauteaktiviteetti missä ryhmän jäsenet osallistuvat prosessiin saadakseen positiivistä ja rakentavaa palautetta kirjallisessa ja suullisessa muodossa. Tilaisuudet etenevät turvallisessa ja systemaaattisessa muodossa. Formaatin on kehittänyt Satu Rekonen ja sitä on testattu useilla kursseilla.
Myös MyCoursesin työkaluilla voit tukea opiskelijan kurssille osallistumista mm. etenemispalkin, rakenteen tai palautteen annon kautta.