Wellbeing Desk ja Wellbeing Chat päättyvät 13.12.2024
Wellbeing Desk Aallon koko henkilöstölle suunnattu matalan kynnyksen chat-palvelu päättyy 13.12.2024.
Jos olet kokenut tai epäilet kohdanneesi epäasiallista kohtelua tai häirintää tai joudut esihenkilönä puuttumaan epäasialliseen kohteluun yksikössäsi tai tiimissäsi, toimi alla olevien ohjeiden mukaisesti.
Epäasialliseen kohteluun tai häirintään ei voida vaikuttaa tai puuttua, jos sitä ei oteta puheeksi joko asianomaisten henkilöiden kesken tai haeta tukea omalta esihenkilöltä, HR:ltä tai muilta alla mainituilta tukitahoilta.
Työturvallisuuslain 28 §:ssä kielletään terveydelle haittaa tai vaaraa aiheuttava häirintä tai muu epäasiallinen kohtelu. Laissa ei kuitenkaan määritellä näitä käsitteitä. Kaikki työpaikalla esiintyvä kielteinen käyttäytyminen ei ole lain tarkoittamaa terveydelle vaaraa aiheuttavaa häirintää tai epäasiallista kohtelua.
Epäasiallinen kohtelu on lain, yleisen hyvän tavan tai omien työvelvollisuuksien vastaista käyttäytymistä tai toimintaa toista kohtaan työssä. Usein se on järjestelmällistä ja jatkuvaa, mutta kyse voi olla myös yksittäisestä tapahtumasta. Kohteena voi olla kuka tahansa työyhteisön jäsen
Häirinnästä on kyse silloin, kun henkilö on järjestelmällisesti, toistuvasti ja pitkäkestoisesti painostavan, loukkaavan tai alistavan käyttäytymisen kohteena ja tästä aiheutuu hänelle terveyshaittaa. Toimijana voi olla työtoveri, alainen tai ulkopuolinen henkilö, esimerkiksi asiakas. Häirintä on yksi epäasiallisen kohtelun muoto mutta ei ainoa. Häirintää kutsutaan yleiskielessä usein työpaikkakiusaamiseksi.
Seksuaalisella häirinnällä tarkoitetaan tasa-arvolaissa sanallista, sanatonta tai fyysistä, luonteeltaan seksuaalista ei-toivottua käytöstä, jolla tarkoituksellisesti tai tosiasiallisesti loukataan henkilön henkistä tai fyysistä koskemattomuutta erityisesti luomalla uhkaava, vihamielinen, halventava, nöyryyttävä tai ahdistava ilmapiiri.
Sukupuoleen perustuvalla häirinnällä tarkoitetaan henkilön sukupuoleen liittyvää ei-toivottua käytöstä, joka ei ole luonteeltaan seksuaalista ja jolla tarkoituksellisesti tai tosiasiallisesti loukataan tämän henkistä tai fyysistä koskemattomuutta ja luodaan uhkaava, vihamielinen, halventava, nöyryyttävä tai ahdistava ilmapiiri.
Vuorovaikutukseen liittyvää epäasiallista kohtelua voi olla esimerkiksi
Työhön ja työn tekemiseen liittyvää epäasiallista kohtelua voi olla esimerkiksi
Jos työssä esiintyy työntekijään kohdistuvaa hänen terveydelleen haittaa tai vaaraa aiheuttavaa häirintää tai muuta epäasiallista kohtelua, työnantajan on asiasta tiedon saatuaan käytettävissään olevin keinoin ryhdyttävä toimiin epäkohdan poistamiseksi (Työturvallisuuslaki 28. pykälä).
Esihenkilöllä on työnantajan edustajana velvollisuus seurata työyhteisöä ja tukea henkilöstöä havaitsemissaan haastavissa tilanteissa sekä puuttua epäasiallisen kohtelun tilanteisiin.
Kun esihenkilö saa tiedon epäasiallisesta kohtelusta, hänen tulee selvittää tilanne ja ryhtyä tarpeen mukaan toimenpiteisiin. Tilannetta selvittäessä on tärkeää kuulla tasapuolisesti kaikkia osapuolia.
Epäasialliseen käytökseen puuttumisessa on tärkeää kysyä, miten epäasiallista kohtelua tai häirintää kokenut haluaa ulkopuolisten puuttuvan asiaan. On tärkeää kunnioittaa asianomaista ja hänen kokemustaan selvittämällä ensin hänen toiveensa. Henkilöä kannattaa rohkaista olemaan itse mukana asian selvittämisessä ja käsittelyssä mahdollisuuksien mukaan. Ensisijainen toimenpide on se, että henkilö itse ottaa asian puheeksi epäasiallisesta kohtelusta syytetyn henkilön kanssa.
Anonyymit ilmoitukset
Ristiriita- ja konfliktitilanteissa usein joku henkilö tai ryhmä kokee toisen henkilön tai ryhmän toiminnan loukkaavan omaa toimintaansa tai arvojaan. Tällaisissa tilanteissa syntyy usein myös epäasiallisen kohtelun kokemuksia toiselle tai molemmille osapuolille. Aalto-yliopistossa voidaan hyödyntää työyhteisösovittelumenettelyä myös näissä tilanteissa.
Kun esihenkilönä tietoosi tulee häirintää tai epäasiallista kohtelua, toimi viipymättä seuraavasti:
Selvitysprosessi, kun ilmoitetaan epäasiallisen kohtelun tai häirinnän kokemuksesta omalla nimellä
Prosessin käynnistyminen
Tilanteen selvittäminen henkilöstön osalta (opiskelijoita koskevasta prosessista on ohje opiskelijan oppaassa)
Johtopäätökset ja päätökset tarvittavista toimista
Myös anonyymisti ilmoittamalla voidaan epäasialliseen kohteluun vaikuttaa, mutta huomattavasti rajoitetummin.
Edellä olevassa esihenkilön ohjeessa kuvataan esihenkilön mahdollisuuksia puuttua anonyymisti ilmoitettuun epäasialliseen kohteluun ja myös häirintäyhdyshenkilöt voivat auttaa epäasiallista kohtelua kokenutta henkilöä ilman henkilöä yksilöivien tietojen paljastamista.
Mikäli koet tulleesi häirityksi tai kohdelluksi epäasiallisesti, vie asiaasi rohkeasti eteenpäin ja tarvittaessa pyydä apua – voit olla luottamuksellisesti yhteydessä häirintäyhdyshenkilöihin. Heihin voi ottaa yhteyttä luottamuksellisesti, eivätkä he vie asiaasi eteenpäin ilman lupaasi. Häirintäyhdyshenkilöiden tehtävänä on tukea ja neuvoa häirintää tai epäasiallista käyttäytymistä kokenutta tai havainnutta henkilöä, mutta he eivät ratkaiset tapauksia.
Aallon henkilöstön häirintäyhdyshenkilöihin voit ottaa yhteyttä lähettämällä viestin osoitteeseen [email protected]. Sähköpostilaatikkoa lukevat vain häirintäyhdyshenkilöt, ja yhteydenotot ovat luottamuksellisia.Älä liitä viestiisi arkaluonteista materiaalia, kuten omat tai toisen henkilön terveydentilaa koskevat tiedot tai perhetilanne.
Aallon henkilöstön häirintäyhdyshenkilöt ovat Anne Petroff ([email protected]) ja Mikko Raskinen ([email protected]).
Häirintäyhdyshenkilöt voi pyytää laitosten tai yksiköiden kokouksiin pitämään noin 1/2 tunnin infon häirinnän ja epäasiallisen kohtelun ehkäisystä ja Aallon prosesseista niihin liittyen.
Mikäli opiskelijana koet tulleesi häirityksi tai kohdelluksi epäasiallisesti, saat apua ja tukea ottamalla yhteyttä joko koulusi oppimispalveluiden päällikköön tai ylioppilaskunnan (AYY) häirintäyhdyshenkilöön. Lisäksi keskustelutukea voit saada myös opintopsykologeilta. Lue lisää opiskelijan oppaan sivuilta "Tukea häirintätilanteisiin".
Opiskelijoiden häirintäyhdyshenkilöihin AYY:llä saat yhteyden osoitteessa [email protected]
Kaikissa tapauksissa ja kaikissa kysymyksissä voit ottaa yhteyttä myös henkilöstön häirintäyhdyshenkilöihin.
Opiskelija, oletko kohdannut häirintää tai epäasiallista kohtelua?
Eettiset periaatteet (Code of Conduct) muodostavat Aalto-yhteisön kulttuurin perustan, ja toteutamme niiden avulla arvojamme ja tapaamme toimia.
Rakennamme inklusiivista yhteisöä, jossa yhteisömme jäsenet voivat tuntea yhteenkuuluvuutta ja elää täysipainoisesti työn ja opintojen arkea tasavertaisina.
Wellbeing Desk Aallon koko henkilöstölle suunnattu matalan kynnyksen chat-palvelu päättyy 13.12.2024.