Events

Color Color seminar

Tervetuloa kuulemaan värien merkityksestä elokuvissa sekä elokuvan väritekniikoiden kehittymisestä lauantaina 6.4.2019
Color_color_lebdinoje_ozero4

The seminar is held in Finnish except Olaf Möller's presentation at 10.05-11.30 and roundtable with Olaf Möller, Saara Saarela and Pentti Keskimäki 12.45-13.15.

Color, color -seminaarin ohjelma:

LA 6.4.2019 klo 10.00-13.15
Kino Regina (Keskustakirjasto Oodi, Töölönlahdenkatu 4.)

10.00             Seminaarin avaus

10.05–11.30  Olaf Möller: Shining Brightly: A Few Remarks About Cinema and Color

11.45             Harald Arnkil: Väri atmosfääriä luomassa

12.15             Saara Pyykkö ja Suomen väriyhdistys: Vuoden 2019 Iiris-palkinto

12.25             Pentti Keskimäki: Lyhyt johdanto värimäärittelyyn

12.45–13.15  Round table with Olaf Möller, Saara Saarela and Pentti Keskimäki

KAVIn ja Aalto-yliopiston lauantaina 6.4. klo 10–13.15 järjestämässä seminaarissa asiantuntijat kertovat värien merkityksestä elokuvissa sekä elokuvan väritekniikoiden kehittymisestä. Suomen väriyhdistys myöntää tilaisuudessa vuosittaisen Iiris-palkinnon elokuvaaja, värimäärittäjä Pentti Keskimäelle. Seminaariin on vapaa pääsy. Iltapäivällä esitetään teemaan liittyvät elokuvat Joutsenlampi (1968) ja Muuttolintu (1944). Maksulliset näytökset klo 14 ja 15.40: http://kinoregina.fi/color-color-seminaari-6-4/

Color, color -seminaarissa pääosassa ovat värit

Kino Reginan Color color -seminaarissa la 6.4. elokuvan väri-ilmaisua lähestytään kokonaisvaltaisesti elokuvan historian, elokuvan estetiikan ja taiteen tutkimuksen näkökulmasta. Asiantuntijapuheenvuorojen lisäksi seminaari tarjoaa silmänruokaa tuomalla valkokankaalle runsaasti mielenkiintoisia ja osin harvinaisiakin näytteitä KAVI:n kokoelmista eri aikakausilta.

Aalto-yliopiston professori, saksalainen elokuvakriitikko Olaf Möller esittelee elokuvanäytteiden avulla erilaisia elokuvissa käytettyjä väritekniikoita ja niiden vaikutusta visuaaliseen ilmaisuun. Aalto-yliopiston väriopin lehtori, tutkija ja kuvataiteilija Harald Arnkil puolestaan analysoi värien merkitystä elokuvien tunnelmalle.

Kuvaaja Pentti Keskimäki avaa elokuvaa taidemuotona värimäärittelyn näkökulmasta. Keskimäelle luovutetaan tilaisuudessa Suomen väriyhdistyksen Iiris-palkinto ansiokkaasta työstä kotimaisen elokuvan värimäärittelyn nostamiseksi kansainväliselle tasolle.

Väriteemaa pohditaan myös paneelikeskustelussa, jossa Möllerin ja Keskimäen lisäksi keskustelemassa on Aalto-yliopiston elokuvaohjauksen professori Saara Saarela.

Värimaailma luo kontrastin traagiselle tarinalle

Seminaarin elokuvaohjelmassa nähdään Muuttolintu (1944) ja Joutsenlampi (1968). Veit Harlanin Muuttolintu on kuvattu Saksassa kolmannen valtakunnan lopun kynnyksellä. Pehmeä Agfacolor-värimaailma luo vahvan kontrastin elokuvan tummasävyisille kuoleman ja uhrautumisen teemoille.

Tshaikovskin baletti Joutsenlampi vie rakkauden ja kuoleman maagiseen maailmaan. Konstantin Sergejevin upean näyttämöohjauksen elokuvallisti Apollinari Dudko. Elokuva nähdään Kino Reginassa 70 mm:n filminäytöksenä. Agfacolorin jälkimainingeissa oli jo siirrytty Orwocoloriin.

Color_color_lebedinoje_ozero5
  • Published:
  • Updated: