Tuula Teeri har valts till ny vd i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien

Tuula Teeri lämnar rektorsuppdraget vid Aalto-universitetet sannolikt på senhösten för att bli vd på IVA.
Rektor Tuula Teeri. Foto: Aalto-universitetet/ Janne Lehtinen

Aalto-universitetets rektor Tuula Teeri har meddelat att hon lämnar rektorsuppdraget troligen på senhösten för att tillträda som vd vid Kungliga ingenjörsvetenskapsakademien, IVA i Sverige. Styrelsen för Stiftelsen för Aalto-universitetet inleder ansökningsprocessen för att välja en ny rektor.

"Jag vill redan i detta skede tacka Tuula Teeri för hennes betydelsefulla insats för att utveckla Aalto-universitetet och gratulera till det nya uppdraget i IVA. Under Tuula Teeris ledning har vetenskap, konst, teknik och ekonomi kombinerats till ett flervetenskapligt universitet med en stark identitet och ett gott internationellt rykte", säger Anne Brunila, styrelseordförande för stiftelsen för Aalto-universitetet.

"Under Tulla Teeris period som rektor har de stora projekten med anknytning till universitetets grundande genomförts. Ett gemensamt campus för universitetet är med god fart under uppbyggnad i Otnäs.  Härifrån är det gott att fortsätta framåt. Vi söker nu en efterträdare till Tuula Teeri för att implementera Aalto-universitetets strategi", fortsätter Anne Brunila.

"Att bygga upp Aalto-universitetet har varit ett ytterst ambitiöst projekt och ett ovanligt intressant arbete. Jag kom till Aalto-universitetet för nästan åtta år sedan för att lotsa universitetets uppbyggnad. Vi har genomfört ett omfattande ändringsarbete och arbetat hårt för att höja kvaliteten på forskningen. Såväl våra akademiska resultat som vårt samhälleliga genomslag har förbättrats avsevärt. Jag är helt övertygad om att riktningen mot framtiden är klar", säger Tuula Teeri.

"Mitt kommande arbete i ledningen av IVA är en utsiktsplats där jag får användning för vad jag lärt mig hittills. Jag kommer ännu någon tid att fortsätta mitt arbete vid Aalto-universitetet, men jag vill ändå redan i detta skede varmt tacka hela Aalto-samfundet och stiftelsens styrelse för ett konstruktivt och entusiasmerande samarbete", konstaterar Tuula Teeri.

Tilläggsinformation:

Anne Brunila
Styrelseordförande
Aalto-universitetet
tfn +358400 813 952

Tuula Teeri
rektor
Aalto-universitetet
via assistent Hely Kilpeläinen, tfn  +35850 452 4690

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Honorary doctors talks 2024
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Kuvassa opiskelijoita kauppakorkeakoulun lukusalissa, Aalto-yliopisto/ Aino Huovio
Samarbete, Pressmeddelanden, Studier, Universitetet Publicerat:
Ilkka Niemelä in his official black ceremony clothes giving speech
Pressmeddelanden, Universitetet Publicerat:

Ilkka Niemeläs budskap till Finlands regering: Innovationer och den hållbara tillväxten försvinner om riktlinjerna för invandring genomförs

Internationaliseringen har påskyndat uppkomsten av nya innovationer och röjt banan för många finländska tillväxtföretag som fått sin början vid Aalto. Av Aalto-universitetets akademiska personal är redan nästan hälften från ett annat land än Finland och Aalto har studerande från över 100 länder.