Tuula Teeri siirtyy Ruotsin kuninkaallisen insinööritieteiden akatemian toimitusjohtajaksi

Tuula Teeri jättää Aalto-yliopiston rehtorin tehtävän todennäköisesti loppusyksystä.
Rehtori Tuula Teeri. Kuva: Aalto-yliopisto/ Janne Lehtinen

Aalto-yliopiston rehtori Tuula Teeri on ilmoittanut jättävänsä rehtorin tehtävän siirtyäkseen Ruotsin kuninkaallisen insinööritieteiden akatemian (Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA) toimitusjohtajaksi todennäköisesti loppusyksystä. Aalto-yliopistosäätiön hallitus käynnistää hakuprosessin uuden rehtorin valitsemiseksi.

"Haluan jo tässä vaiheessa kiittää Tuula Teeriä hänen merkittävästä panoksestaan Aalto-yliopiston kehittämisessä ja onnitella uudesta tehtävästä IVA:ssa. Hänen johdollaan tiede, taide, tekniikka ja talous on saatu yhdistettyä monialaiseksi yliopistoksi, jolla on vahva identiteetti ja hyvä kansainvälinen maine", sanoo Aalto-yliopistosäätiön hallituksen puheenjohtaja Anne Brunila.

"Tuula Teerin kaudella Aalto-yliopiston perustamiseen liittyneet suuret hankkeet on saatu vakiinnutettua ja yliopiston yhteinen kampus on hyvää vauhtia rakentumassa Otaniemeen. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Haemme nyt seuraajaa Tuula Teerille Aalto-yliopiston strategian toteuttajana", jatkaa Anne Brunila.

"Aalto-yliopiston rakentaminen on ollut erittäin kunnianhimoinen projekti ja poikkeuksellisen mielenkiintoinen työ. Tulin Aalto-yliopistoon lähes kahdeksan vuotta sitten luotsaamaan yliopiston rakentamista. Olemme toteuttaneet mittavan muutostyön ja tehneet lujasti töitä tutkimuksen laadun nostamiseksi. Sekä akateemiset tuloksemme että yhteiskunnallinen vaikuttavuutemme ovat parantuneet merkittävästi. Olen vakuuttunut siitä, että suunta tulevaisuuteen on selvä", Tuula Teeri sanoo.

"Tuleva työni IVA:n johdossa on näköalapaikka, jossa voin hyödyntää tähän asti oppimani. Jatkan vielä jonkin aikaa työtäni Aalto-yliopistossa, mutta haluan kuitenkin jo tässä vaiheessa lämpimästi kiittää koko Aalto-yhteisöä sekä yliopistosäätiön hallitusta rakentavasta ja innostavasta yhteistyöstä", Tuula Teeri toteaa.

Lisätiedot:

Anne Brunila
hallituksen puheenjohtaja
Aalto-yliopisto
puh. +358 400 813 952

Tuula Teeri
rehtori
Aalto-yliopisto
yhteydenotot assistentti Hely Kilpeläisen kautta, puh. +358 50 452 4690

Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.
A glass needle probes a tiny droplet sitting on a black surface.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Fyysikot onnistuivat selittämään tuntemattoman voiman, joka kiskoo vesipisaroita huippuliukkailla pinnoilla

Tulokset auttavat kehittämään aiempaa liukkaampia pintoja, jollaisia hyödynnetään esimerkiksi lääketeollisuudessa ja liikenteessä.
Honorary doctors talks 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Professori Antti Oulasvirta. Kuva: Aalto-yliopisto / Jaakko Kahilaniemi
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat selvittävät, miten tekoäly saadaan ymmärtämään ihmistä paremmin

Antti Oulasvirta on saanut 2,5 miljoonan euron Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen käyttäjämallien tutkimiseen.