På outforskade vägar, TkD Natalie Segercrantzin

Natalie Segercrantz, som har disputerat inom teknisk fysik, anser att forskningsarbete ofta är som en upptäcktsresa inom vetenskapen. I ett laboratorium kan man åstadkomma något aldrig förut skådat.
"Vetenskapsvärlden är mycket likadan överallt, även om kulturskillnaderna kan vara stora", säger Natalie Segercrantz.

"Ingen har gjort det här tidigare. Jag är den första som får se vad som händer. Det är just denna typ av kunskapssökande som fascinerar mig med fysik och laboratoriearbete", säger Natalie Segercrantz, 30, som disputerade inom teknisk fysik vid Aalto-universitetet förra våren.

Segercrantz avhandlingsarbete innebar grundforskning och arbete i laboratorium. Hon undersökte hur egenskaperna hos föreningar av halvledaren galliumantimonid och två olika grundämnen förändras då de innehåller defekter.

Defekter innebär att enskilda atomer tas bort ur materialet, och de kan uppstå exempelvis genom att materialet upphettas.

Galliumantimonid används på grund av dess optiska och elektroniska egenskaper i bland annat solceller och led-ljus.

"Avsikten med mitt avhandlingsarbete var inte att ta fram nya tillämpningsmöjligheter. Men nu känner vi bättre till beteendet hos galliumantimonid, och genom fortsatt forskning kan vi hitta nya användningsområden", säger Segercrantz.

För flickor och pojkar

Segercrantz sökte sig till en karriär som fysiker efter många om och men. Ännu i högstadiet tyckte hon att fysik var oerhört tråkigt, men en bra lärare i gymnasiet fick henne att intressera sig för ämnet.

"Fysik kändes som att läsa en deckare, bortsett från att den skyldige alltid förblev oupptäckt. Det fanns så mycket som var outforskat. Lektionerna väckte en törst efter mer kunskap. Jag ville komma till Otnäs för att studera och ta reda på saker själv."

Gymnasietjejen som intresserade sig för fysik väckte ibland förundran bland kamratkretsen.

"Lyckligtvis stöttade mina föräldrar mig. De är båda ingenjörer. Jag skulle verkligen önska att flickor som intresserar sig för fysik skulle våga följa sina drömmar och inte bry sig om vad andra säger. Fysik passar flickor och pojkar lika bra", betonar Segercrantz.

Nätverk i andra länder

Segercrantz arbetade med sin doktorsavhandling i två olika länder och forskningslaboratorier i 3,5 år. Utöver campusområdet i Otnäs fick hon bekanta sig med amerikanska Lawrence Berkeley-laboratoriet.

"Det var fantastiskt fint att få arbeta i två olika forskagrupper. Jag märkte att vetenskapsvärlden är mycket likadan överallt, även om kulturskillnaderna kan vara stora. Det var också en stor fördel att ha två förmän under arbetets gång. Man lär ju sig bäst när man får arbeta tillsammans med människor som är mer kunniga än en själv."

Segercrantz gläder sig också åt att hon fick lära känna nya kollegor när hon arbetade i utlandet. Goda nätverk kan vara av yttersta vikt i vetenskapsvärlden.

Nu arbetar hon som postdoktoral forskare vid Walther Meissner-institutet för lågtemperaturfysik i München. Forskning i galliumantimonid har bytts ut mot lågtemperaturfysik.

"Jag vet inte ännu vart framtiden bär. Ska jag stanna i utlandet eller återvända till Finland? Jag vill fortsätta arbeta med forskning. Ju längre man avancerar inom vetenskapsvärlden desto hårdare blir konkurrensen om arbetsplatserna. Jag undrar om jag själv lyckas komma på de där västenliga frågorna att söka svar på."

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Photo from the K-floor of the Harald Herlin Learning Centre, students working at desks.
Campus, Forskning och konst, Studier Publicerat:

Renovering i Harald Herlin-lärcentrets K-våning

I Lärcentrets K-våning påbörjas den 5.2.2024 en renovering.
Kuva Aalto-yliopiston Harald Herlin -oppimiskeskuksen K.-kerroksen seinän pyöreistä istuinaukoista. Opiskelijoita istumassa ja kävelemässä.
Forskning och konst, Studier Publicerat:

Aalto Thesis Database kan nu användas även utanför lärcentret

Tillgången till elektroniska lärdomsprov förbättras för studerande och personalen vid Aalto-universitetet.
talvinen kuva Otarannasta kaisloineen
Forskning och konst, Studier Publicerat:

Den årliga uppföljningen för doktorander är öppen fram till 10.1.2024

Hur framskrider dina doktorandstudier och din forskning? Uppdatera oss om din situation genom att svara på enkäten.
sanasto-somekuva-twitter.png
Samarbete, Forskning och konst Publicerat:

Bästa författare av kursböcker och vetenskapslitteratur - visste du att du har rätt till utlåningsersättning?

Alla författare som har skrivit text till ett verk som lånas ut på bibliotek har rätt till utlåningsersättning.