Nyheter

Över 400 unga inleder kandidatstudier i teknik i de nya huvudämnena vid Högskolan för ingenjörsvetenskaper

Det totala antalet sökande till ansökningsalternativen på kandidatnivå vid Högskolan för ingenjörsvetenskaper växte klart jämfört med fjolåret. Kvinnliga sökande var i synnerhet intresserade av huvudämnet hållbara samhällen, som fokuserar på förändringar i den byggda miljön.
2019 ENG fresman students
Nya kandidatstudenter 2019

Den här hösten börjar sammanlagt 420 nya studerande i de nya huvudämnena vid Högskolan för ingenjörsvetenskaper. Kandidathuvudämnena förnyades hösten 2021 och våren 2022 kunde man för första gången söka till dem. De nya huvudämnena är energi- och maskinteknik, hållbara samhällen, fastighetsekonomi och geoinformatik samt byggnadsteknik. Nya studerande antas inte längre till de tidigare ansökningsalternativen energi- och miljöteknik, maskin- och byggnadsteknik eller den byggda miljön.

Antalet nybörjarplatser har i år höjts med 85 jämfört med i fjol, men även antalet sökande ökade med nästan hundra. I den gemensamma ansökan var energi- och maskinteknik det populäraste av de nya huvudämnena, med över tusen sökande. Huvudämnet har 195 nybörjarplatser. Traditionellt har majoriteten av de sökande till Högskolan för ingenjörsvetenskaper varit män, men reformen av ansökningsalternativen påverkade även könsfördelningen positivt. Till det nya huvudämnet hållbara samhällen var majoriteten av de sökande kvinnor.

”Vi väntar ivrigt på att träffa de nya studerande. Det växande antalet studerande är förstås spännande, men det är naturligtvis en positiv sak.", sammanfattar kandidatprogrammets planerare Saara Kanerva. "Vi är väldigt glada över att de nya huvudämnena verkade intressera de sökande och att det gångna årets utvecklingsarbete vid kandidatprogrammet har gett resultat.”

Det nya läsåret börjar 1 september 2022 och studenternas orienteringsvecka 29 augusti.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Studier Publicerat:

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!