Yli 400 nuorta aloittaa tekniikan opinnot Insinööritieteiden korkeakoulun uusissa kandipääaineissa

Kokonaishakijamäärä Insinööritieteiden korkeakoulun kandihakukohteisiin kasvoi selvästi edellisvuosista. Naispuolisia hakijoita kiinnosti erityisesti rakennetun ympäristön muutoksiin keskittyvä kestävät yhdyskunnat -pääaine.
2019 ENG fresman students
Vuoden 2019 uudet kandiopiskelijat

Insinööritieteiden korkeakoulun uusissa kandipääaineissa aloittaa tänä syksynä yhteensä 420 uutta opiskelijaa. Kandipääaineet uudistettiin syksyllä 2021 ja uudet hakukohteet olivat ensi kertaa haussa keväällä 2022. Uudet pääaineet ovat energia- ja konetekniikka, kestävät yhdyskunnat, kiinteistötalous ja geoinformatiikka sekä rakennustekniikka. Aiempiin hakukohteisiin – energia- ja ympäristötekniikka, kone- ja rakennustekniikka sekä rakennettu ympäristö – ei enää oteta uusia opiskelijoita.

Aloituspaikkojen määrää lisättiin tänä vuonna 85:llä edellisvuoteen verrattuna, mutta myös hakijoiden määrä kasvoi lähes sadalla. Uusista pääaineista suosituin yhteishaussa oli energia- ja konetekniikka, johon hakijoita oli yli tuhat. Pääaineessa on 195 aloituspaikkaa. Insinööritieteiden korkeakoulun hakijoista suurin osa on perinteisesti ollut miespuolisia, mutta hakukohteiden uudistus vaikutti positiivisesti myös sukupuolijakaumaan. Kestävät yhdyskunnat -pääaineeseen hakeneista enemmistö oli naispuolisia.

”Odotamme innolla uusien opiskelijoiden tapaamista”, kertoo Insinööritieteiden kandidaattiohjelman suunnittelija Saara Kanerva. ”Kasvava opiskelijamäärä tietenkin jännittää, mutta olemme iloisia siitä, että uudet pääaineet kiinnostivat hakijoita. Vuoden aikana tehty kandidaattiohjelman kehitystyö on tuottanut tulosta.”

Uusi lukuvuosi alkaa 1.9.2022 ja opiskelijoiden orientaatioviikko 29.8.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
AllWell SQ
Yliopisto Julkaistu:

Vuoden 2024 AllWell?-kyselyyn vastasi 36 % kohderyhmästä

Kysely lähetettiin Aalto-yliopiston toisen vuoden kandiopiskelijoille ja ensimmäisen vuoden maisteriopiskelijoille.
Alex Henn
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Alexander Henn sai Suomen Luonnonvarain Tutkimussäätiön väitöskirjapalkinnon

Alexander Henn kehitti ligniinille kaksi uutta sovellusta, jotka luovat mahdollisuuksia metsäteollisuuden sivuvirtojen arvonnousulle. Tutkimus edistää suomalaisen puumateriaalin lisäarvoista hyödyntämistä bio- ja kiertotalouden periaatteiden mukaisesti.