Nyheter

Nu kan du titta på inspelningen från Elektroteknikens dag

Under evenemanget diskuterade vi studierna och karriärmöjligheterna på det elektrotekniska området.
Sähkötekniikan päivän studio
Teknologerna Reetta Kälvälä och Verneri Hirvonen. Bild: Filmbutik

Den virtuella Elektroteknikens dag ger en överblick över de vidsträckta möjligheterna på elektroteknikområdet och ordnades nu för andra gången onsdagen den 2 februari 2022. På det trivsamma, särskilt för gymnasister avsedda evenemanget diskuterade teknologvärdarna Emmaleena Ahonen och Reetta Kälvälä studier på området, studentliv, karriärmöjligheter och forskning med gästerna som kommit till studion. Under sändningen gjorde man också virtuella besök i Aalto-universitetets satellitlaboratorium och akustiklaboratorium.

Professori Ville Pulkki ja opiskelija Emmaleena Ahonen.
Professor Ville Pulkki och teknolog Emmaleena Ahonen. Bild: Filmbutik

I evenemanget medverkade som gäster Maria Hieta, forskningsingenjör vid Meteorologiska institutet och alumn vid Aalto-universitetet, Ville Pulkki, professor i akustik samt teknolog Verneri Hirvonen som studerar elektronik och nanoteknologi och var den första som utexaminerades från det engelskspråkiga kandidathuvudämnet Digital Systems and Design. Gymnasisterna hade möjlighet att ställa frågor under live-inspelningen, och särskilt studiernas innehåll, inträdesförhören och studentens vardag var ämnen man ville veta mer om.

Titta på inspelningen från Elektroteknikens dag här.

Läs mer om att studera

Sähköinsinöörikillan lakkienjako/ Aalto-yliopisto / kuva: Essi Jukkala

Studier

Elektriciteten finns överallt och samhället skulle inte fungera utan den. Som studerande vid Högskolan för elektroteknik får du söka lösningar exempelvis på frågor gällande människans välbefinnande och hållbar utveckling. På den här sidan hittar du information om kandidat-, magister- och doktorandprogram vid Högskolan för elektroteknik.

Högskolan för elektroteknik
Electrical engineering student Emmaleena Ahonen.

”Inom det elektrotekniska området kan man bygga en mera ansvarsfull och intelligent framtid”

Studeranden Emmaleena Ahonen tycker att framtiden på området ser ljus ut, eftersom också oväntade områden kräver kunnande.

Opiskelija Reetta Kälvälä, kuva: Markus Toivonen

Studenten Reetta Kälvälä vill utveckla bättre cancervård med teknikens hjälp

Reetta som studerar bioinformationsteknologi tycker att studierna vid universitetet är lättare än vid gymnasiet eftersom hon bättre kan styra över sin tid.

Student Verneri Hirvonen

Studeranden Verneri Hirvonen: "Studierna vid Aalto-universitetet är väldigt flexibla"

Verneri är den första studerande som har utexaminerats från det engelskspråkiga huvudämnet Digital Systems and Design.

Aalto-yliopisto / Maria Hieta / photo: Maria Hieta

Studenternas satellitprojekt blev startskottet för alumnen Maria Hietas karriär inom rymdsektorn

En gästföreläsning från Meteorologiska institutet på kursen var så intressant att Maria Hieta som studerade rymdteknik på stående fot skickade in en arbetsansökan till sin blivande arbetsplats.

Nyheter

Lisää mielenkiintoisia opiskelijatarinoita löydät sosiaalisen median kanavistamme!

• Instagram: @aaltoelec ja @aaltouniversity
  • TikTok ja Snapchat @aaltouniversity
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Studier Publicerat:

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!