Nyheter

Nobelpristagare: Det gemensamma bästa kräver incentiv och topputbildning valmöjligheter

Pengar följer de bästa idéerna och människorna, framhöll professor Bengt Holmström under öppningsceremonin för Helsinki GSE. Professor Jean Tirole önskade mod av politikerna att medge att kampen mot klimatförändringen kräver pengar.
Jean Tirole ja Bengt Holmström

Öppningsceremonin för den nya forskarskolan och forskningsenheten Helsinki GSE hölls 24:e oktober. Nobelpristagaren i ekonomi år 2016, MIT professorn Bengt Holmström ifrågasatte i sitt anförande orsaken till att amerikanska universitet anses vara överlägsna.

-I Europa säger man ofta att amerikanska universitet är bra för att de har mycket pengar. Jag hävdar ändå att pengar dras till de bästa idéerna och människorna. Själv skulle jag ha kunnat välja Harvard eller Yale i början av min karriär, men jag valde ändå Northwestern, för där fanns den absoluta toppen inom min egen inriktning – och det här var ett av mitt livs bästa beslut, konstaterade Holmström.

Samhället förväntar sig nya innovationer av universiteten. Istället för think big, tror Holmström på begränsningar.

-Du kan inte tänka utanför ramarna ifall du inte har några ramar. I USA sitter man på föreläsningar de första två åren av doktorsutbildningen. Efter det lär man studenterna att ställa de rätta frågorna istället för att hitta de rätta svaren. Det är oerhört svårt att identifiera ett problem och avgränsa det så att det blir möjligt att lösa.

Djävulska problem

Stora samhälleliga problem, som klimatförändringen, försvåras av att individens bästa och det gemensamma bästa sällan sammanfaller. Nobelpristagaren i ekonomi år 2014, professor Jean Tirole vid Toulouse School of Economics, hävdade att det behövs incentiv, som t.ex. utsläppshandel och förändringar i beskattningen, för att uppnå det gemensamma bästa.

Helsinki GSE:n avajaisten panelistit
Panelistit professori Matti Liski, Aktia-pankin pääekonomisti Heidi Schauman, valtiosihteeri Martti Hetemäki ja kansanedustaja Jutta Urpilainen.

-Vi vill tro på en grön tillväxt. I själva verket borde politikerna våga säga att det krävs finansiella investeringar för att avvärja klimatförändringen, konstaterade Tirole. I motsats till vad populisterna hävdar, måste man inom nationalekonomin göra många svåra val.

I paneldiskussionen under öppningsceremonin var riksdagsledamot Jutta Urpilainen inne på samma linje som Jean Tirole.

-Som finansminister ställdes jag ofta inför ett djävulskt problem, dvs. ett komplext problem som inte har en absolut rätt lösning. Jag uppskattade verkligen dialogen med nationalekonomer för att lösa problemen, även om ansvaret för besluten alltid ligger hos oss politiker, sade Urpilainen.

En av målsättningarna med Helsinki GSE är att införliva nationalekonomin i beslutsfattandet i ett så tidigt skede som möjligt. Enligt professor Matti Liski använder man sig av nationalekonomi allt mera i samhället, inom allt från stadsplanering till energiproduktion.

-Vårdreformen i Finland ger upphov till nya marknader värda flera miljarder euro och det finns ett enormt behov av nationalekonomi för att organsiera detta, sade Liski.

Jean Tirole (Toulouse School of Economics) tilldelades priset i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne år 2014 och Bengt Holmström (Massachusetts Institute of Technology) år 2016. Tirole fick priset för att ha klargjort hur man kan förstå och reglera branscher med några få mäktiga företag och Holmström för sin forskning inom kontraktsteori.

Helsinki GSE är en nationalekonomisk forskarskola och forskningsenhet grundad av Aalto-universitetet, Hanken Svenska handelshögskolan och Helsingfors universitet. Enheten erbjuder högklassig, tvärvetenskaplig utbildning för framtidens ekonomer. Helsinki GSE producerar högtstående forskning med stort genomslag både inom vetenskapen och i samhället på ett nationellt och internationellt plan.

Bildtexter:

Jean Tirole och Bengt Holmström. Bild: George Atanassov

Pandeldeltagare, professor Matti Liski från Aalto-universitetet, chefsekonom Heidi Schauman från Akita, statssekreterare Martti Hetemäki och riksdagsledamot Jutta Urpilainen. Bild George Atanassov

Tilläggsuppgifter:

Otto Toivanen
Professor vid Aalto-universitetet och Helsinki GSE:s akademiska direktörtfn. 050 353 7651

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Photo from the K-floor of the Harald Herlin Learning Centre, students working at desks.
Campus, Forskning och konst, Studier Publicerat:

Renovering i Harald Herlin-lärcentrets K-våning

I Lärcentrets K-våning påbörjas den 5.2.2024 en renovering.
Kuva Aalto-yliopiston Harald Herlin -oppimiskeskuksen K.-kerroksen seinän pyöreistä istuinaukoista. Opiskelijoita istumassa ja kävelemässä.
Forskning och konst, Studier Publicerat:

Aalto Thesis Database kan nu användas även utanför lärcentret

Tillgången till elektroniska lärdomsprov förbättras för studerande och personalen vid Aalto-universitetet.