Talousnobelistit: Yhteinen hyvä vaatii kannustimia ja huippukoulutus valinnanvaraa

Raha seuraa parhaita ihmisiä ja ideoita, professori Bengt Holmström korosti Helsinki GSE:n avajaisissa. Professori Jean Tirole toivoi poliitikoilta rohkeutta myöntää, että ilmastonmuutoksen torjuminen vaatii myös rahallista panostusta.
Jean Tirole ja Bengt Holmström

Uuden taloustieteen tutkijakoulun ja tutkimusyksikön Helsinki GSE:n avajaisia vietettiin 24. lokakuuta. Vuoden 2016 talousnobelisti, MIT:n professori Bengt Holmström kyseenalaisti puheenvuorossaan käsityksen yhdysvaltalaisten yliopistojen ylivoiman syistä.

”Euroopassa sanotaan usein, että yhdysvaltalaiset yliopistot ovat hyviä, koska niillä on paljon rahaa. Minä kuitenkin väitän, että raha tulee parhaiden ihmisten ja ideoiden luo. Itse olisin urani alussa voinut valita Harvardin tai Yalen mutta meninkin Northwesterniin, koska siellä olivat oman erikoisalani ykkösosaajat – ja se oli parhaita päätöksiäni ikinä.”

Yhteiskunta odottaa yliopistoilta uusia innovaatioita. Think big -ajattelun sijaan Holmström uskoo niiden syntymisen vaativan rajaamista.

”Et voi ajatella laatikon ulkopuolelta, jos sinulla ei ole ensin laatikkoa. Yhdysvalloissa tohtorinkoulutuksen kaksi ensimmäistä vuotta istutaan luennoilla. Sen jälkeen opiskelijat opetetaan oikein vastaamisen sijaan esittämään oikeita kysymyksiä, mikä on äärimmäisen vaikeaa. Miten tunnistaa ongelma ja rajata se niin, että se on mahdollista ratkaista? ”

Pirulliset ongelmat

Yhteiskunnan isojen ongelmien, kuten ilmastonmuutoksen, ratkaisemista hankaloittaa se, että yhden hyvä ja yhteinen hyvä ovat usein ainakin aluksi ristiriidassa. Vuoden 2014 talousnobelistin, Toulouse School of Economicsin professori Jean Tirolen mukaan yhteiseen hyvään pääsemiseen vaaditaan kannustimia, kuten päästökauppaa ja verotuksen muutoksia.

Helsinki GSE:n avajaisten panelistit
Panelistit professori Matti Liski, Aktia-pankin pääekonomisti Heidi Schauman, valtiosihteeri Martti Hetemäki ja kansanedustaja Jutta Urpilainen.

”Haluamme uskoa vihreään kasvuun. Oikeasti poliitikkojen pitäisi uskaltaa sanoa, että ilmastonmuutoksen torjuminen vaatii myös rahallista panostusta”, Tirole sanoi.

”Toisin kuin populistit esittävät, taloustieteessä joutuu tekemään paljon hankalia valintoja.”

Avajaisten paneelikeskustelussa puhunut kansanedustaja Jutta Urpilainen oli Tirolen kanssa samoilla linjoilla.

”Valtiovarainministerinä jouduin kohtaamaan useamman pirullisen ongelman, eli monisyisen ongelman, johon ei ole absoluuttista oikeaa ratkaisua. Arvostin suuresti taloustieteilijöiden kanssa käytyä vuoropuhelua niiden ratkomisessa, vaikka vastuu päätöksistä onkin aina meillä poliitikoilla.”

Yksi Helsinki GSE:n tavoitteista on tuoda taloustiede osaksi päätöksentekoa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Aalto-yliopiston professori Matti Liskin mukaan taloustiedettä sovelletaan yhä uusilla yhteiskunnan aloilla kaupunkisuunnittelusta energiatuotantoon.

”Sote-uudistus synnyttää Suomessa miljardien eurojen uudet markkinat, joiden järjestämisessä taloustieteelle on valtava tarve.”

Ylemmässä kuvassa Jean Tirole ja Bengt Holmström
Alemmassa kuvassa panelistit Aalto-yliopiston professori Matti Liski, Aktia-pankin pääekonomisti Heidi Schauman, valtiosihteeri Martti Hetemäki ja kansanedustaja Jutta Urpilainen.

Kuvat: George Atanassov

Jean Tirole (Toulouse School of Economics) voitti Ruotsin keskuspankin taloustieteen palkinnon Alfred Nobelin muistoksi vuonna 2014 ja Bengt Holmström (Massachusettsin teknillinen korkeakoulu MIT) vuonna 2016. Tirole sai palkinnon määräävää markkina-asemaa ja sääntelyä koskevasta tutkimuksestaan ja Bengt Holmström sopimusteorian kehittämisestä.

Helsinki GSE on Aalto-yliopiston, Hanken Svenska handelshögskolanin sekä Helsingin yliopiston perustama taloustieteen tutkijakoulu ja tutkimusyksikkö. Se tarjoaa laadukasta koulutusta tulevaisuuden taloustieteilijöille perinteiset oppiainerajat ylittäen. Helsinki GSE tuottaa korkeatasoista tutkimusta, jolla on merkittävää tieteellistä ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta sekä Suomessa että kansainvälisesti.

Lisätietoja:

Otto Toivanen
Aalto-yliopiston professori ja Helsinki GSE:n akateeminen johtaja
p. 050 353 7651

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.