Nyheter

Ett rekordantal nya teknologie doktorer deltog i den högtidliga promotionen 2022

Den mest prestigefyllda av alla akademiska fester, promotionen, ägde rum på Otnäs campus den 17 juni. Eftersom den årliga traditionen fått skjutas upp två gånger, blev årets festligheter i Dipoli större än någonsin tidigare.
Juhlapukuihin sonnustauneet ihmiset laskeutuvat portaita alas kohti kameraa

I år promoverades 531 nya teknologie doktorer. Andelen kvinnor ökade från tidigare år och stod för cirka en fjärdedel av alla doktorsexamina. 153 nya doktorer och tio hedersdoktorer deltog i den ceremoniella tillställningen.

”I sin bästa och renaste form går undervisningens och forskningens kvalitet, förnyelse och förbättring hand i hand. En av de viktigaste mätarna på universitetets kvalitet, förnyelse och inflytande är ni, våra nya teknologie doktorer, framtidens skapare! " sa professor Maarit Karppinen, som fungerade som promotor under promotionsakten.

Anmärkningsvärt med årets ceremonier var också att de leddes av tre kvinnor. Utöver professor Karppinen leddes evenemanget av provosten Kristiina Mäkelä och dekanus för Högskolan för kemiteknik Kristiina Kruus.

Över 600 personer deltog i promotionsakten, varav en del följde festligheterna via en livestream i auditoriet Lumituuli i Dipoli.

Hjärtliga gratulationer till alla promoverade!

Se inspelningen av evenemanget

Titta på inspelningen av ceremonin här.

Aallon tekniikan alan promootio 2022
Aallon tohtoripromootio. Kaksi henkilöä katsomassa kameraan ja kohottamassa kuohuviinilasia, taustalla juhlakansaa.
Uudet tohtorit jonottavat lavalle. Taustalla Tiedon liekki heijastettuna valkoiselle seinälle.
Frakkeihin ja juhlapukuihin sonnustautuneet ihmiset hymyilevät kuohuviinilasit käsissään
Juhla-asuihin sonnustautuneet tohtorit istuvat ja taputtavat käsiään
Frakkeihin pukeutuneita laulajia lavalla
Ihmisiä juhlaillallisella pöytien ääressä
Ihmisiä tanssimassa tohtoripromootion illallisjuhlassa
Fotografier: Aalto-universitetet / Heli Sorjonen
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Otaparkki julkisivu
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.
Rakentelua Robokylä-työpajassa.
Universitetet Publicerat:

Artificiell intelligens intresserar både elever och lärare

Hösten 2023 har grundskolorna och eleverna på andra stadiet fått bekanta sig med olika AI-verktyg under tekniksessionerna som ordnas av Aalto-universitetet Junior.
Photo from the K-floor of the Harald Herlin Learning Centre, students working at desks.
Campus, Forskning och konst, Studier Publicerat:

Renovering i Harald Herlin-lärcentrets K-våning

I Lärcentrets K-våning påbörjas den 5.2.2024 en renovering.