Vuoden 2022 tekniikan alojen promootiossa ennätysmäärä uusia tohtoreita

Yliopistomaailman arvokkainta akateemista juhlaa vietettiin Otaniemen kampuksella 17. kesäkuuta. Edellinen tohtoripromootio järjestettiin vuonna 2019 ja vuosittaista perinnettä jouduttiin lykkäämään kaksi kertaa. Tästä johtuen tänä vuonna Dipolissa järjestetyt juhlallisuudet olivat ennätyssuuret.
Juhlapukuihin sonnustauneet ihmiset laskeutuvat portaita alas kohti kameraa

Tänä vuonna promovoitavana oli 531 uutta tohtoria. Naisten osuus kasvoi edellisvuosista ja oli noin neljäsosa kaikista tohtoreista. Juhlalliseen promootion osallistui 153 uutta tohtoria ja 10 Aallon kunniatohtoria. Lisäksi promovoitiin 23 uutta riemutohtoria, eli 50 vuotta aikaisemmin tohtoreiksi valmistuneita henkilöitä.

”Parhaimmillaan ja puhtaimmillaan opetuksen ja tutkimuksen laadun, uudistumisen ja vaikuttavuuden parantaminen kulkevat käsi kädessä. Yhtenä tärkeimmistä yliopiston laadun, uudistumisen ja vaikuttavuuden mittareista olette te, uudet tekniikan tohtorit, tulevaisuuden tekijät!”, sanoi professori Maarit Karppinen, joka toimi juhlan promoottorina.

Tämän vuoden tapahtumassa oli merkittävää myös se, että tekniikan alan promootion johdossa oli kolme naista. Professori Karppisen lisäksi tapahtumaa johtivat provosti Kristiina Mäkelä ja kemian tekniikan korkeakoulun dekaani Kristiina Kruus.

Päivän seremoniaan osallistui yli 600 ihmistä, joista osa seurasi tapahtumaa korkealaatuisena suoratoistona Dipolin Lumituuli-auditoriossa.

Lämpimät onnittelut promovoiduille!

Katso tallenne tilaisuudesta

Tapahtuman tallenne on katsottavissa täältä.

Aallon tekniikan alan promootio 2022
Aallon tohtoripromootio. Kaksi henkilöä katsomassa kameraan ja kohottamassa kuohuviinilasia, taustalla juhlakansaa.
Uudet tohtorit jonottavat lavalle. Taustalla Tiedon liekki heijastettuna valkoiselle seinälle.
Frakkeihin ja juhlapukuihin sonnustautuneet ihmiset hymyilevät kuohuviinilasit käsissään
Juhla-asuihin sonnustautuneet tohtorit istuvat ja taputtavat käsiään
Frakkeihin pukeutuneita laulajia lavalla
Ihmisiä juhlaillallisella pöytien ääressä
Ihmisiä tanssimassa tohtoripromootion illallisjuhlassa
Valokuvat: Aalto-yliopisto / Heli Sorjonen

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.