DigiEduHack uppfinner framtidens lärande i en digital värld

DigiEduHack sker simultant under 24 timmar i runt 50 organisationer i över 30 länder.
DigiEduHack image by DigiEduHack

Den 3 oktober samlas 1 500 studenter, utbildare, forskare och innovatörer runt om i världen med ett gemensamt mål - att lösa världens största utmaningar inom digitalt lärande.

I Europa, Afrika, Asien, Syd- och Nordamerika kommer deltagarna att jobba dygnet runt för att finna banbrytande och innovativa lösningar inom digitalt lärande. Universitet, forskningsinstitutioner och utbildningsverk i de flesta europeiska länder tillsammans med Mexiko, Kanada, Ryssland, Kenya, Sri Lanka, Singapore, Israel och Turkiet, kommer alla att ordna ett eget DigiEduHack-evenemang.

– Under 24 timmar kommer deltagarna att ta sig an utmaningar inom olika områden – allt från inlärningsupplevelser till inlärningsutrymmen och pedagogik, ny teknik och dataanvändning, tillgång och tillgänglighet. Varje organisation har valt de mest brännande utmaningarna för dem, i syfte att designa konkreta lösningar, som kan implementeras i verkliga livet, säger projektledare Ida Andersson vid Aalto-universitetet, Finland.

Andersson är entusiastisk över möjligheterna som DigiEduHack för med sig.
– Vi vill se fantastiska, galna idéer såväl som små men viktiga förbättringar av nuvarande sätt att använda digitala verktyg inom lärande. De bästa idéerna kommer att belönas vid en internationell prisceremoni och det bästa teamet blir EU:s globala digitala utbildningsambassadörer.

Globalt huvudevenemang på Aalto-universitetet

DigiEduHacks globala huvudevenemang äger rum vid Aalto-universitetet i Finland, en pionjär inom området digital utbildning. Aalto-universitetet har investerat mycket i digital utbildning under de senaste åren, enligt professor Lauri Malmi

– Vi utforskar och utvecklar ständigt nytt online-innehåll och –lärande, till exempel utbildningsvideor, metoder inom virtual reality och förstärkt verklighet. Vi utvecklar interaktiva onlineböcker och använder automatisk bedömning av elevernas arbeten, baserat på matematiska formuleringar eller dataprogram. Dessutom används spel och sk. gamification för att stödja lärande. Under de senaste tre åren har vi haft mer än 150 pilotprojekt, där kurser har helt eller delvis reviderats för att inkludera nya typer av digitalt innehåll och innovativa pedagogiska lösningar.

Utmaningarna, lösningarna och lärdomarna från DigEduHack kommer att användas som grund för den nya handlingsplanen för digitalt lärande inom EU:

– Vi vill förbättra användningen av teknik för undervisning och lärande, se till att alla har nödvändiga digitala färdigheter och kompetenser, och att vi utnyttjar data för att utveckla lärandet och läromiljöerna. DigiEduHack är en innovativ och fantastisk möjlighet att reflektera över var vi står och samla handlingsbara idéer som säkerställer att digital teknik används som bäst, säger Begona Arano, enhetschef, innovation och EIT, Europeiska kommissionens generaldirektorat för utbildning och kultur (GD EAC).

Gränslöst uppfinnande

I virtuella klassrum kan medicinstuderande utforska människokroppen från insidan, arkitekturstudenter kan besöka världens mest fascinerande byggnader, medan biologistudenter kan dyka till havets djup.

Syftet med DigiEduHack är att utforska hur framtiden för lärande kunde se ut. Kommer elever att bära virtual reality-headset? Kommer lärare att använda Big Data för att stödja lärande? Hur kan vi använda data för att utforma smarta campus? Och hur kan digitalt lärande stödja en hållbar utveckling?

– 90 % av framtida jobb kommer att kräva digital kompetens – men fortfarande saknar nästan hälften av européerna grundläggande digitala färdigheter. I alla livsfaser, från grundskola till universitet och vidare till arbetslivet, ligger nyckeln till framgång i att skaffa nya digitala kompetenser, säger Line Gry Knudsen, utbildningsdirektör vid EIT Climate KIC, en av DigiEduHacks viktigaste partner.

En av värdorganisationerna är Artevelde University of Applied Sciences i Gent, Belgien:
– Vi ser många möjligheter med den digitala transformationen inom högre utbildning. Det skulle vara fint om våra deltagare kunde utveckla en eller flera lösningar, som kan vidareutvecklas till prototyper och reella modeller, säger Dries Vanacker, utbildningsutvecklare.

– Jag ser verkligen fram emot att tillbringa natten på ett av våra campus. Detta i kombination med fantastiska inspirationssamtal från proffs inom området kommer att bli en minnesvärd upplevelse för alla deltagare. Ja, de kan vara trötta i slutet av 24-timmars hackathon, men vi har haft mycket roliga och intressanta diskussioner och idéer att utforska.

DigiEduHack är ett EIT-initiativ under Europeiska kommissionens handlingsplan för digital utbildning. Projektet leds av EIT Climate-KIC och koordineras av Aalto-universitetet.

Mer information (på engelska):

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Campus Publicerat:

Cykelstölderna på campus har ökat - kom ihåg att låsa fast din cykel ordentligt

Under våren har cykelstölderna på Aalto-universitetets campus ökat.
Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.