Uutiset

DigiEduHack muovaa digitaalisen oppimisen tulevaisuutta

Vuorokauden mittainen DigiEduHack-tapahtuma järjestetään yhtä aikaa noin 50 organisaatiossa yli 30 maassa.
DigiEduHack image by DigiEduHack

DigiEduHack tuo yhteen osallistujia ympäri maailmaa, sillä 24 tuntia kestävä tapahtuma järjestetään samanaikaisesti Euroopassa, Afrikassa, Aasiassa sekä Pohjois- ja Etelä-Amerikassa. Yliopistot, tutkimus- ja opetuslaitokset lähes kaikissa Euroopan maissa sekä Meksikossa, Kanadassa, Venäjällä, Keniassa, Sri Lankassa, Singaporessa, Israelissa ja Turkissa isännöivät omia DigiEduHack-tapahtumiaan. Tapahtumat järjestetään 3. - 4.10.2019.

"Osallistujat pureutuvat vuorokauden ajan oppimiskokemukseen, opetustiloihin ja -menetelmiin sekä kehittyviin teknologioihin, datan hyödyntämiseen ja saavutettavuuteen liittyviin haasteisiin. Jokainen järjestäjä on valinnut heille tärkeimmän ja ajankohtaisimman haasteen tavoitteenaan kehittää aidosti käyttökelpoisia ratkaisuja", sanoo Aalto-yliopiston projektipäällikkö Ida Andersson.

"Haluamme kuulla sekä upeita, järjettömiä, valtavirrasta poikkeavia ideoita että pieniä mutta merkityksellisiä ehdotuksia, miten nykyisten opetustyökalujen käyttöä voisi parantaa. Parhaat ideat palkitaan maailmanlaajuisessa palkintoseremoniassa, ja parhaaksi valitun joukkueen jäsenistä tulee EU:n digitaalisen oppimisen lähettiläitä", Andersson kertoo DigiEduHackin tuomista mahdollisuuksista.

DigiEduHackin päätapahtuma on Otaniemen kampuksella

DigiEduHackin maailmanlaajuinen päätapahtuma järjestetään Aalto-yliopistossa, joka on digitaalisen oppimisen edelläkävijä. Aalto-yliopisto on investoinut voimakkaasti digitaaliseen oppimiseen viime vuosina", kertoo professori Lauri Malmi.

"Tutkimme ja kehitämme jatkuvasti uusia sisältöjä ja opetusmenetelmiä verkossa. Tuotamme koulutusvideoita sekä virtuaalitodellisuuteen ja lisättyyn todellisuuteen perustuvia opetusmenetelmiä, kehitämme interaktiivisia e-kirjoja ja hyödynnämme opiskelijatöiden arvioinnissa automatiikkaa, joka perustuu joko matemaattisiin kaavoihin tai tietokoneohjelmiin. Lisäksi hyödynnämme pelejä ja pelillistämistä oppimisen tukena. Viimeisen kolmen vuoden aikana meillä on ollut yli 150 pilottihanketta, joissa kurssit on joko täysin tai osittain päivitetty, jotta ne sisältäisivät uudentyyppistä digitaalista sisältöä ja uusia opetusmenetelmiä."

DigEduHackin haasteita, ratkaisuja ja oppeja käytetään EU:n uuden digitaalisen oppimisen toimintasuunnitelman perustana.

"Haluamme parantaa opetus- ja oppimisteknologian käyttöä ja varmistaa, että kaikilla on nykymaailmassa tarvittavat digitaaliset tiedot ja taidot. Hyödynnämme dataa tämän tavoitteen saavuttamiseksi. DigiEduHack on erinomainen mahdollisuus kurkistaa nykytilaan ja kerätä toimivia ideoita, joilla varmistetaan, että teknologiaa hyödynnetään parhaalla mahdollisella tavalla", sanoo Euroopan komission koulutuksen ja kulttuurin pääosaston (DG EAC) yksikönjohtaja Begona Arano.

Rajatonta ideointia

Virtuaalitodellisuutta käyttävissä luokkahuoneissa lääketieteen opiskelijat voivat tutkia ihmiskehoa sisältäpäin, arkkitehtiopiskelijat vierailla maailman kiehtovimmissa rakennuksissa ja biologian opiskelijat sukeltaa valtamerten syvyyksiin.

DigiEduHackin tavoitteena on tutkia, miltä tulevaisuuden oppiminen näyttää. Käyttävätkö opiskelijat virtuaalilaseja ja -kuulokkeita? Hyödyntävätkö opettajat big dataa oppimisen tukena? Miten voisimme hyödyntää dataa älykkäiden kampusten suunnittelussa? Entä miten digitaalinen oppiminen tukisi kestävää kehitystä?

"90 prosentissa tulevaisuuden työpaikoista vaaditaan tietoteknisiä taitoja – siitä huolimatta digitaaliset perustaidot puuttuvat melkein puolelta eurooppalaisista. Kaikissa elämänvaiheissa peruskoulusta yliopistoon ja työelämään avain menestykseen on kyky oppia uusia digitaalisia taitoja", sanoo Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutin (EIT) Climate-KIC -yhteistyökeskittymän koulutusjohtaja Line Gry Knudsen.

Yksi DigiEduHack-tapahtumista järjestetään Artevelden ammattikorkeakoulussa Belgian Ghentissä.

"Näemme korkea-asteen koulutuksen digitalisoitumisessa paljon mahdollisuuksia. Olisi hienoa, jos osallistujamme kehittäisivät yhden tai useamman ratkaisun, joita voitaisiin kehittää edelleen prototyypeiksi ja todellisiksi malleiksi. Odotan innolla myös kampuksella vietettävää yötä. Se yhdistettynä alan asiantuntijoiden inspiroiviin puheenvuoroihin tulee tekemään tapahtumasta ikimuistoisen kaikille osallistujille. Toki heitä saattaa väsyttää 24 tunnin hackathonin päätteeksi, mutta meillä tulee olemaan hauskoja ja kiinnostavia keskusteluita ja ideoita koluttavana", sanoo koulutuksen kehittämisestä vastaava Dries Vanacker.

DigiEduHack on Euroopan teknologiainstituutin (EIT) aloite ja on osa Euroopan komission digitaalisen oppimisen toimintasuunnitelmaa. Tapahtumaa johtaa EIT:n ympäristöohjelma Climate-KIC ja koordinoi Aalto-yliopisto.

Lisää tietoa tapahtumasta (englanniksi):
https://digieduhack.com/en/digieduhack-main-event-2019

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Otakaari 1 käsijohde
Kampus Julkaistu:

Kulunhallinta osana yliopiston strategiaa - tiivistelmä infotilaisuudesta

Uudesta kulunhallintapolitiikasta pidettiin infotilaisuus 25.8. Ohessa kooste tilaisuuden sisällöstä sekä tallenne koko tilaisuudesta (kesto noin tunti).
Väreen aulaan on pystytetty näyttely, jonka rakenteiden alla voi kulkea: kattorakenteesta roikkuu kasveja ja julisteita
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Designs for a Cooler Planet: The Race -teema kutsuu toimimaan

Helsinki Design Weekin tapahtuma Otaniemessä esittelee ihmiselle ja ympäristölle parempia ratkaisuja.
Aaltoyliopisto_230916_photo_Aino_Huovio-4203.jpg
Kampus, Poikkeustilanteet Julkaistu:

Otaniemen kampuksen poikkeusaukioloajat

Otaniemen kampuksen rakennukset siirtyi poikkeusaukioloaikaan maanantaina 31.8. alkaen.
Häiriötiedote
Kampus Julkaistu:

Vesikatko vaikutti osaan rakennuksista Otaniemen kampuksella

Vika on korjattu. Vedenjakelu toimi normaalisti.