Nyheter

Bootcamp för Design Factorys budskap ut i världen

Kunskap om problembaserat lärande och tvärvetenskapligt teamarbete inhämtades från Otnäs.
Design Factory Bootcamp ordnades för fjärde gången i Otnäs. Foto: Aalto Design Factory

Bootcamp-veckan är ett kompakt paket med allt som berör Aalto-universitetets Design Factory-verksamhet: det centrala är problembaserat lärande, en tvärvetenskaplig arbetsanda och teamarbete. I år deltog fyra kontinenter i utbildningen.

Design Factory är en träffpunkt med öppna dörrar där arbetet får vara synligt. Design Factory är även en förändringsagent som skakar om de traditionella inlärningsmetoderna och vars globala nätverk växer snabbt.

"Vi får årligen över 40 förfrågningar om hur universitet utomlands skulle kunna grunda ett eget Design Factory. Bootcamp är svaret på den förfrågan, det är ett kompakt sätt att få ut så mycket som möjligt under en veckas tid", berättar Design Factory Global Networks strateg Päivi Oinonen.

Bootcamp som nu ordnades för fjärde gången sammanförde 26 deltagare från åtta olika länder i Otnäs i april. Deltagarna hade väldigt olika utgångslägen.

"Vi har samarbetat med Pace-universitetet i New York i fem år redan. De hade tre nya deltagare som kom för att få utbildning gällande verksamhetsidén. Avantika-universitetet i Indien startar sin verksamhet först i höst och kom för att ta modell av DF för uppbyggnaden av hela universitetet", fortsätter Oinonen.

Veckan innehöll brainstorming, fördjupning i planeringen av utrymmen som stöder praktiskt arbete, i pedagogiken samt i organisationskulturen som stöder innovation. Dessutom fick man ta del av erfarenheter om Design Factorys verksamhet i bland annat Melbourne i Australien, Porto i Portugal och Cern i Schweiz.

Projektinlärning, verkstäder och företagssamarbete är det centrala i Design Factorys verksamhet, så även på Bootcamp. Photo: Aalto Design Factory

Hur hittar jag vägen i höghuset?

Onsdagens uppgift kom från hissbolaget Kone. Grupperna som bestod av Bootcamp-deltagare, Design Factorys studerande, företagspartner och PRAO-elever hade två timmar på sig att utveckla en vägledningsmetod som informerar besökare i höga byggnader om vägen genom korridor- och hissdjungeln till önskad destination.

Det blev livligt i arbetsbunkern och prototyper byggdes utan rädsla för risktagningar. Bland lösningarna fick vi se magiska armband, ljus-, ljud- och bildvägledning, en robothund samt ett talande gosedjur.

"I verkstaden börjar bitarna falla på plats och deltagarna börjar förstå verksamhetens idé om "studerande först", säger Design Factory Bootcamps koordinator Anniina Mansikka-Aho.

Koncentrera drömmen till tre minuter

"Ett stort budskap som vi tar med oss från Bootcamp är respekten för mångfald.Den utgör en fruktbar grogrund för nya idéer", säger forskaren och forskarstuderanden Alexandre Martinazzo från Sao Paulos Polytekniska universitet.

För forskaren och läraren Piotr Palka från tekniska högskolan i Warszawa är Design Factory en ideal praktisk undervisningsplats utan gränser.

"Bootcamp har förändrat min uppfattning om undervisning. Det här är ett meningsfullt sätt att förklara idéerna om den nya undervisningskulturen och planera sin egen Design Factory", konstaterar Palka.

Veckan kulminerade i fredagens öppna pitching-evenemang där var och en under tre minuter kommunicerade sina tankar och kommande steg gällande DF-verksamheten.

"Vi har lyckats då deltagarna efter avslutad vecka känner att de har förmågan, förståelsen och färdigheten att börja genomföra förändringar i sitt eget universitet. Det som behövs är framför allt rätt personer och rätt stämning", konstaterar Mansikka-Aho.

  • Publicerat:
  • Uppdaterad:
Dela
URL kopierat

Relaterade nyheter

Students on bicycles on Otaniemi campus
Studier, Universitetet Publicerat:

2197 nya studerande antagna till Aalto-universitetets kandidatprogram – vi gratulerar de antagna!

Resultaten av den gemensamma ansökan till högskolorna har publicerats i nättjänsten Studieinfo.
Kaksi opiskelijaa tutkii papereita luokkahuoneessa.
Studier Publicerat:

Aalto-universitetet erbjuder 200 nya platser i den gemensamma ansökan

Tilläggsplatserna riktas huvudsakligen till antagningen via urvalsprov.
Promootiohatut pöydällä
Samarbete, Studier, Universitetet Publicerat:

Företag behöver doktorer – från kärnkompetenser till helhetshantering

Doktorandstudier är en väg till självutveckling och praktisk problemlösande forskning. Med doktorer får företag multidisciplinära experter som inte är rädda för att ta på sig stora utmaningar.
Colorful Made in Aalto University -t-shirts hanging at Aalto University Shop's wall
Studier, Universitetet Publicerat:

Designutbildning för alla studerande vid Aalto

Design och designprinciper öppnar dörren för nya perspektiv som annars skulle förbli dolda.