Nyheter

Bootcamp för Design Factorys budskap ut i världen

Kunskap om problembaserat lärande och tvärvetenskapligt teamarbete inhämtades från Otnäs.
Design Factory Bootcamp ordnades för fjärde gången i Otnäs. Foto: Aalto Design Factory

Bootcamp-veckan är ett kompakt paket med allt som berör Aalto-universitetets Design Factory-verksamhet: det centrala är problembaserat lärande, en tvärvetenskaplig arbetsanda och teamarbete. I år deltog fyra kontinenter i utbildningen.

Design Factory är en träffpunkt med öppna dörrar där arbetet får vara synligt. Design Factory är även en förändringsagent som skakar om de traditionella inlärningsmetoderna och vars globala nätverk växer snabbt.

"Vi får årligen över 40 förfrågningar om hur universitet utomlands skulle kunna grunda ett eget Design Factory. Bootcamp är svaret på den förfrågan, det är ett kompakt sätt att få ut så mycket som möjligt under en veckas tid", berättar Design Factory Global Networks strateg Päivi Oinonen.

Bootcamp som nu ordnades för fjärde gången sammanförde 26 deltagare från åtta olika länder i Otnäs i april. Deltagarna hade väldigt olika utgångslägen.

"Vi har samarbetat med Pace-universitetet i New York i fem år redan. De hade tre nya deltagare som kom för att få utbildning gällande verksamhetsidén. Avantika-universitetet i Indien startar sin verksamhet först i höst och kom för att ta modell av DF för uppbyggnaden av hela universitetet", fortsätter Oinonen.

Veckan innehöll brainstorming, fördjupning i planeringen av utrymmen som stöder praktiskt arbete, i pedagogiken samt i organisationskulturen som stöder innovation. Dessutom fick man ta del av erfarenheter om Design Factorys verksamhet i bland annat Melbourne i Australien, Porto i Portugal och Cern i Schweiz.

Projektinlärning, verkstäder och företagssamarbete är det centrala i Design Factorys verksamhet, så även på Bootcamp. Photo: Aalto Design Factory

Hur hittar jag vägen i höghuset?

Onsdagens uppgift kom från hissbolaget Kone. Grupperna som bestod av Bootcamp-deltagare, Design Factorys studerande, företagspartner och PRAO-elever hade två timmar på sig att utveckla en vägledningsmetod som informerar besökare i höga byggnader om vägen genom korridor- och hissdjungeln till önskad destination.

Det blev livligt i arbetsbunkern och prototyper byggdes utan rädsla för risktagningar. Bland lösningarna fick vi se magiska armband, ljus-, ljud- och bildvägledning, en robothund samt ett talande gosedjur.

"I verkstaden börjar bitarna falla på plats och deltagarna börjar förstå verksamhetens idé om "studerande först", säger Design Factory Bootcamps koordinator Anniina Mansikka-Aho.

Koncentrera drömmen till tre minuter

"Ett stort budskap som vi tar med oss från Bootcamp är respekten för mångfald.Den utgör en fruktbar grogrund för nya idéer", säger forskaren och forskarstuderanden Alexandre Martinazzo från Sao Paulos Polytekniska universitet.

För forskaren och läraren Piotr Palka från tekniska högskolan i Warszawa är Design Factory en ideal praktisk undervisningsplats utan gränser.

"Bootcamp har förändrat min uppfattning om undervisning. Det här är ett meningsfullt sätt att förklara idéerna om den nya undervisningskulturen och planera sin egen Design Factory", konstaterar Palka.

Veckan kulminerade i fredagens öppna pitching-evenemang där var och en under tre minuter kommunicerade sina tankar och kommande steg gällande DF-verksamheten.

"Vi har lyckats då deltagarna efter avslutad vecka känner att de har förmågan, förståelsen och färdigheten att börja genomföra förändringar i sitt eget universitet. Det som behövs är framför allt rätt personer och rätt stämning", konstaterar Mansikka-Aho.

  • Publicerat:
  • Uppdaterad:
Dela
URL kopierat

Relaterade nyheter

Opiskelija Otaniemen kampuksella talvimaisemassa.
Studier Publicerat:
Learning Centre graphics
Vetenskap & konst, Studier, Universitetet Publicerat:

Den nya söktjänsten Aalto-Primo har tagits i bruk

Aalto-Finna har utbytts till vår nya söktjänst Aalto-Primo.
Opiskelija Niina Tapanainen talvella Otaniemessä.
Studier Publicerat:

Studeranden Niina Tapanainen: jag studerar teknik eftersom jag vill förbättra människors liv

På kandidatstadiet valde Nina informationsteknologi som huvudämne. Hon uppmuntrar till att fördomsfritt kombinera teknik också med humanistiska ämnen.
Opiskelija Zachary Burda Dipolin edessä talvella Otaniemessä.
Studier Publicerat:

Studeranden Zachary Burda vill utveckla robotar som underlättar vår vardag

Zachary som studerar med automation som huvudämne blev i gymnasiet fascinerad av Aaltos tidsenlighet och den företagaranda som rådde där.