Bootcamp vie Design Factoryn viestiä maailmalle

Otaniemestä haettiin inspiraatiota ongelmalähtöiseen oppimiseen ja poikkitieteelliseen tiimityöhön.
Design Factory Bootcamp järjestettiin jo neljättä kertaa. Kuva: Aalto Design Factory

Viikon Bootcamp on tiivis paketti kaikkea sitä, mistä Aalto-yliopistosta alkaneessa Design Factory -toiminnassa on kyse: ytimessä on ongelmalähtöinen oppiminen, poikkitieteellinen tekemisen meininki ja tiimityö. Tänä vuonna koulutukseen saavuttiin neljältä mantereelta.

Design Factory on ovensa auki pitävä kohtaamispaikka, jossa tekeminen saa näkyä. Se on myös perinteisiä oppimisen menetelmiä ravisteleva muutosagentti, jonka maailmanlaajuinen verkosto kasvaa vauhdilla.

"Saamme vuosittain yli 40 tiedustelua siitä, kuinka ulkomainen yliopisto voisi perustaa oman Design Factoryn. Bootcamp on vastaus tähän pyyntöön, se on kompakti tapa saada viikon aikana aiheesta mahdollisimman paljon irti", kertoo Design Factory Global Networkin strategisti Päivi Oinonen.

Nyt neljättä kertaa järjestettävä Bootcamp kokosi huhtikuiseen Otaniemeen 26 osallistujaa kahdeksasta eri maasta. Mukaan oli lähdetty hyvinkin erilaisista lähtökohdista.

"New Yorkin Pace-yliopiston kanssa olemme tehneet yhteistyötä jo viisi vuotta. Heiltä saapui kolme uutta henkilöä kouluttautumaan toiminnan ideaan. Intialainen Avantika-yliopisto taas aloittaa toimintansa vasta syksyllä ja hakee DF:sta mallia koko yliopiston rakentamiseen", Oinonen jatkaa.

Viikon aikana ideoitiin, perehdyttiin käsillä tekemistä tukevien tilojen suunnitteluun, pedagogiikkaan sekä innovaatiota tukevaan organisaatiokulttuuriin. Lisäksi kuultiin kokemuksia Design Factoryn toiminnasta muun muassa Australiassa, Portugalissa sekä Sveitsin Cernissä.

Projektioppiminen, työpajat ja yritysyhteistyö ovat Design Factoryn toiminnan ytimessä, niin myös Bootcampilla. Kuva: Aalto Design Factory

Kuinka löydän tornitalossa perille?

Keskiviikon tehtävän antoi hissiyhtiö Kone. Bootcampin osallistujista, Design Factoryn opiskelijoista, yrityskumppaneista ja TET-harjoittelijoista koostuneilla ryhmillä oli kaksi tuntia aikaa kehittää opastusmenetelmä, joka neuvoo korkeaan rakennukseen tulijalle reitin käytävä- ja hissiviidakon läpi haluttuun kohteeseen.

Puuhabunkkerissa syntyi vipinää ja protoja rakennettiin riskinottoa kaihtamatta. Ratkaisuina nähtiin taikarannekkeita, valo-, ääni- ja kuvakeohjausta, robottikoira sekä puhuva pehmohahmo.

"Työpajassa asiat alkavat loksahtamaan paikoilleen ja osallistujille kirkastuu koko toiminnan ”opiskelijat ensin” -ajatus", sanoo Design Factory Bootcampin koordinaattori Anniina Mansikka-Aho.

Unelman tiivistäminen kolmeen minuuttiin

"Iso viesti, jonka viemme Bootcampilta mukanamme, on moniarvoisuuden kunnioittaminen. Se on hedelmällinen pohja uusien ideoiden kasvattamiselle", tiivistää Sao Paulon Polyteknillisen yliopiston tutkija ja jatko-opiskelija Alexandre Martinazzo.

"Bootcamp on muuttanut ajatusmaailmaani opetuksesta."

Varsovan teknillisen korkeakoulun tutkijalle ja opettajalle Piotr Palkalle Design Factory on ihanteellinen yhdessä tekemisen opetuspaikka, joka ei tunne rajoja.

"Bootcamp on muuttanut ajatusmaailmaani opetuksesta. Tämä on mielekäs tapa kirkastaa ajatuksia uudesta opetuskulttuurista ja suunnitella omaa Design Factorya", Palka toteaa.

Viikko huipentui perjantain avoimeen pitchaus-tapahtumaan, jossa kukin kommunikoi kolmessa minuutissa ajatuksensa ja tulevat askelmerkkinsä DF-toiminnasta.

"Olemme onnistuneet, kun osallistujilla on täältä lähtiessä kokemus siitä, että heillä on kykyä, ymmärrystä ja taitoa lähteä toteuttamaan muutosta omassa yliopistossaan. Tarvitaan ennen kaikkea oikeat ihmiset ja oikea ilmapiiri", toteaa Mansikka-Aho.

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.