Aalto-universitetet fick en kvalitetsstämpel med utmärkta resultat

Universitetets styrka är den starka kopplingen mellan den strategiska ledningen och kvalitetssystemet.
People working. Picture: Unto Raution
Bild: Aalto-universitetet / Unto Rautio.

Aalto-universitetet blev godkänt i auditeringen som genomfördes av Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) och beviljades en kvalitetsstämpel som gäller i sex år.

Aalto fick särskilt beröm av auditeringsgruppen för den systematiska användningen av årsprocesserna för den strategiska planeringen i utvecklingen av sina funktioner. Aalto-universitetets styrkor är också en unik analys av verksamhetsmiljön, tre genomsyrande angreppssätt som fastställs i universitetets strategi och en kontinuerlig dialog med externa intressentgrupper.

Aalto-universitetet är den första högskolan i Finland som fick omdömet utmärkt inom alla de områden som utvärderades i NCU:s auditering.

I auditeringen utvärderades universitetets kärnfunktioner: undervisning, forskning och inflytande. Därtill undersökte auditeringsgruppen likabehandlings- och jämställdhetsarbetet och konstaterade att universitetet har fungerande förfaranden för att främja likabehandling och icke-diskriminering av personal och studerande.

En godkänd auditering är ett bevis på att universitetets verksamhet och kvalitetssystem uppfyller både de nationella kriterierna och de europeiska kriterierna för högskolornas kvalitetssäkring.

”Vi är oerhört glada över det utmärkta resultatet. Vi har länge arbetat systematiskt för att utveckla kvalitetssystemet och verksamheten. Varmt tack till alla som deltagit i förberedelserna och intervjuerna”, säger Aalto-universitetets provost Kristiina Mäkelä.

NUC säger, att de angrepssätt som definieras i universitetets strategi och som genomsyrar allt verksamhet – radikal kreativitet, entreprenörsanda och hållbar utveckling – samt de sju fokusområden inom forskning är viktiga metoder för att producera samhällelig genomslagskraft och innovativa lösningar.

”I de teman som genomsyrar verksamheten är Aalto-universitetets framsteg berömvärda, särskilt i fråga om lösningar för hållbar utveckling och entreprenörsanda. De studerande får ett starkt stöd för att utveckla sin entreprenörsanda”, konstaterar auditeringsgruppens ordförande Antoinette Perry, biträdande professor vid University College Dublin.

Auditeringsgruppen gav också förslag till förbättringar. Till exempel, de studerande borde mer systematiskt informeras om ändringar som gjorts utifrån deras respons.

Målet för auditeringen var att utvärdera hur kvalitetssystemet fungerar som redskap för kvalitetshantering och utveckling. Den baserade sig på universitetets självbedömningsrapport, olika handlingar om kvalitet och auditeringsgruppens besök i januari 2023.

Aalto-universitetet genomför utvärderingar och enkäter vid sina olika verksamheter regelbundet i enlighet med det gemensamma långsiktiga utvärderingsprogrammet.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.