Palvelut

Lisävinkkejä uutisen kirjoittamiseen

Tältä sivulta löydät tarkempia ohjeita hyvän uutisen tekemiseen. Nappaa vinkit talteen!
Kuvituskuva mobiililaitteista. Kuvittaja: Taru Happonen
Kuvitus: Taru Happonen

Mikä on uutinen?

Aalto-yliopiston verkkosivuilla julkaistaan uutisia sekä kaikille avoimena (julkiset) että Aalto-yliopiston tunnuksilla kirjautuneille (sisäiset). Opiskelijoille on aalto.fi:ssä oma uutisosionsa.

Uutinen on merkittävä ja ajankohtainen asia, jonka haluamme kertoa. Julkinen uutinen voi olla yhteiskunnallisesti, tieteellisesti tai taiteellisesti vaikuttava ja/tai suurta yleisöä kiinnostava. Sisäinen uutinen on tärkeä asia, joka halutaan kertoa henkilöstölle (tai opiskelijoille).

Kun suunnittelet julkisen uutisen tekemistä, mieti kenelle se on suunnattu ja millaisen näkyvyyden määrittelet sille.

• Yliopiston uutinen: asialla on laajaa yhteiskunnallista merkitystä tai se on yleisesti kiinnostava. Uutinen voi koskea koko yliopistoa, yhtä tai useampia korkeakouluja ja aloja.

• Korkeakoulun uutinen: asia koskee korkeakoulua ja on sille merkityksellinen.

• Laitoksen tai muun yksikön uutinen: asia on merkittävä laitokselle ja sen sidosryhmille.

Leipäteksti ja uutisen käsittelytapa

• Uutisessa kannattaa hyödyntää klassista uutisrakennetta (kärjellään seisova kolmio), jossa tärkein asia kerrotaan tiiviisti leipätekstin alussa. Teksti etenee tärkeimmästä vähemmän tärkeään.
  • Uutisen kieli on sujuvaa ja konstailematonta ja pyrkii kuvaamaan asiat selkeästi ja konkreettisesti ilman ylisanoja.
  • Vältä toistamasta leipätekstin alussa otsikon ja ingressin sanamuotoja. Leipäteksti on oma kokonaisuutensa, ei suoraa jatkoa otsikolle ja ingressille.
  • Koeta välttää myös kaikkein yksityiskohtaisimpien, tekstin sujuvuutta vaikeuttavien tietojen upottamista leipätekstiin. Voit tarvittaessa koota yksityiskohdat ja lisätiedot erilliseen faktalaatikkoon.
  • Useita osapuolia sisältävässä uutisessa kerro, mitä nimenomaan Aalto-yliopisto on tehnyt.
  • Muista, ettei julkisen uutisen teksti ole sisäistä viestintää. Siksi siinä ei viitata Aalto-yliopistoon me-muodossa, eikä henkilöihin tuttavallisesti etunimellä.
  • Korkeakoulujen, laitosten ja tutkimusryhmien nimet kannattaa kertoa leipätekstin sijaan tekstin lopussa. Yhteyshenkilöt voi kertoa käyttämällä people liftup -komponenttia.
  • Huolehdi että uutinen perustuu faktoihin, tarkista mahdollisimman paljon. Jos tekstissä on vahvoja näkemyksiä tai väitteitä, kerro mihin ne perustuvat. Tarkista huolellisesti nimien oikeinkirjoitus ja luvut.

Linkit

• Lisää linkit tekstin loppuun. Voit käyttää linkkejä myös tekstin joukossa, jos se on perusteltua.
  • Valitse aina linkkiä lisätessäsi vaihtoehto, jossa linkki avautuu selaimessa uuteen välilehteen.

Ajankohtaisartikkelit, uutisesimerkki

Lue lisää ohjeita ajankohtaisartikkeleiden kirjoittamiseen. Kurkkaa myös esimerkki uutisesta, joka jo otsikollaan kiinnittää lukijan huomion.

Kuvituskuva näppäimistöstä. Kuvittaja: Ida-Maria Wikström.

Ohjeita uutisen kirjoittamiseen

Kirjoitatko uutista tai muuta ajankohtaissisältöä Aallon verkkosivuille? Tutustu ohjeisiimme ja kirjoita entistäkin paremmin!

Palvelut
New AZERTY keyboard

Näppäimistö uusiksi - algoritmi teki ranskan kirjoittamisesta helpompaa

Ranska otti käyttöön uuden standardin, joka hyödyntää äärimmäisen kehittynyttä algoritmia

Muita ohjeita

Ohjeita kysymys-vastaus-jutun kirjoittamiseen

Tutustu vinkkeihin ja kirjoita koukuttava henkilöhaastattelu.

Kuvituskuvassa kaksi puhelinta, joiden näytöillä kasvot. Kuvitus: Taru Happonen.

Ohjeita yhteistyöuutisen kirjoittamiseen

Hyödynnä vinkit ja kirjoita kiinnostava juttu uudesta sopimuksesta tai lahjoituksesta.

Kuvituskuva, jossa kaksi henkilöä "heittää ylävitoset". Kuvitus: Vesa-Matti Juutilainen.

Ohjeita johdon nimitysuutisen kirjoittamiseen

Noudattamalla näitä vinkkejä kirjoitat napakan uutisen uudesta johtoryhmän tai hallituksen jäsenestä.

Kuvituskuvassa lamppuja. Kuvittaja: Taru Happonen.

Kaikki Drupal-ohjeet

Tälle sivulle on koottu linkit kaikkiin Drupal-ohjeisiin. Drupal on aalto.fi-sivuston sisällönhallintajärjestelmä.

Tätä palvelua tarjoaa:

Viestintäpalvelut

Löysitkö tästä tarvitsemasi tiedon? Jos et, ota meihin yhteyttä.