Athene (ulkoinen linkki)
Athene on informaatioverkostojen ja teknillisen psykologian opiskelijoiden ainejärjestö eli kilta, joka yhdistää alan opiskelijoita, ajaa näiden etuja sekä järjestää jäsenilleen toimintaa.
Laajat ja omaperäiset kiinnostuksen kohteet pitää nähdä rikkautena ja voimavarana työelämän ja maailman murroksessa. Kompleksisten ongelmien ratkaisutaidot, laaja-alainen ajattelu sekä luovuus ovat työelämän tärkeimpiä taitoja, kun pyritään rakentamaan kestävämpää, hyvinvoivempaa ja oikeudenmukaisempaa yhteiskuntaa. Tähän Informaatioverkostot vastaa monitieteisillä opinnoilla, joissa yhdistyvät tietotekniikka, liiketoiminta, ja yhteiskuntatieteet, vahvaan tieteelliseen peruskoulutukseen nojaten. Informaatioverkostojen pääainekokonaisuus kasvattaa laajojen kokonaisuuksien ja tiedon hankkimisen asiantuntijoita, jotka operoivat luontevasti tekniikan, yritysmaailman ja yhteiskunnallisten kysymysten rajapinnoilla.
Olet ehkä kiinnostunut tekniikasta, mutta se ei ole ainoa kiinnostuksesi. Haluat kenties ymmärtää tekniikan vaikutuksia ja mahdollisuuksia laajemmassa mittakaavassa. Silloin Informaatioverkostojen koulutus on sinua varten! Ohjelman opiskelijoita yhdistää tiedonjano, halu jatkuvasti oppia uutta sekä soveltaa oppimaansa osana laajempaa kokonaisuutta: organisaatioissa ja yhteiskunnassa laajemminkin.
Tekniikan kandidaatin tutkinnon Informaatioverkostot pääaineenaan suorittaneilla on:
Ihmiskeskeinen, kriittinen ja monipuolinen näkemys teknologiaan. Tutkinnon suorittaneet ymmärtävät teknologian roolin yhteiskunnan arvojen muokkaajana. Luodessaan uutta tekniikkaa he ymmärtävät loppukäyttäjän tarpeet ja kaupallistamisen luonnollisena osana insinöörityötä, jolla on laajoja yhteiskunnallisia vaikutuksia.
Matemaattisluonnontieteellinen, tietotekninen sekä yleissivistyksellinen tieto- ja taitopohja. Tutkinnon suorittaneet hallitsevat teknillisen alan matemaattisten ongelmien ratkaisun perustaidot, ohjelmoinnin vahvat perusteet sekä tunnistavat koulutukselleen keskeisen monitieteisen ajattelun.
Ymmärrys liiketoiminnasta organisaatioiden ja organisoitumisen kautta. Tutkinnon suorittaneet ymmärtävät asiakaslähtöisyyden liiketoiminnan perustana ja uusien digitaalisten palveluiden suunnittelussa. He ymmärtävät liiketoiminnan, ihmistaidot ja organisaatiot kanavana muokata yhteiskuntaa.
Monipuoliset ryhmä- ja vuorovaikutustaidot. Tutkinnon suorittaneet ymmärtävät vuorovaikutustaitojen merkityksen tiimityössä. He esittävät kysymyksiä, oppivat muilta ja osaavat viestiä omaa ydinosaamistaan selkeästi ja rohkeasti.
Tuotteistamisen ja tuotekehityksen perustaidot. Tutkinnon suorittaneet hallitsevat käyttäjäkeskeisen tuotekehityksen eri vaiheet sekä ihmiskeskeisen suunnittelun periaatteet.
Hyvät itsensä johtamisen ja hyvinvoinnin johtamisen taidot. Tutkinnon suorittaneet hallitsevat oman työnsä johtamisen: he kykenevät priorisoimaan, aikatauluttamaan ja delegoimaan työtehtäviään. He ymmärtävät, että itsensä johtaminen ja oma hyvinvointi ovat yhteisöllistä tekemistä ja kriittisiä tulevaisuuden taitoja.
Informaatioverkostojen hakukohteessa opetuskieli on pääosin suomi. Osa opetuksesta on tarjolla myös ruotsiksi.
Diplomi-insinöörin tutkinnossa (maisterin tutkinto) pääasiallinen opetuskieli on englanti.
Informaatioverkostojen hakukohteeseen valitut opiskelijat suorittavat tekniikan kandidaatin tutkinnon Aalto-yliopiston Perustieteiden korkeakoulun teknistieteellisessä kandidaattiohjelmassa pääaineenaan informaatioverkostot. Opinnot koostuvat kolmen vuoden mittaiseksi suunnitellusta, 180 opintopisteen laajuisesta kokonaisuudesta:
Aikamme kompleksiset ilmiöt vaativat laajojen kokonaiskuvien hahmottamista. Useiden alojen risteyskohdassa opiskelu antaa opiskelijalle monimuotoisempia ajatusmalleja ja taitoa yhdistellä asioita luovasti toisiinsa. Informaatioverkostojen opiskelijat ovat innokkaita rakentamaan tekniikan kautta parempaa yhteiskuntaa – monet maailmaa mullistavista keksinnöistä ja organisaatioista muokkaavat niin arvoja, rakenteita kuin ihmisten arkea. Yhteiskunnan muutos luo myös haasteita, joiden ymmärtäminen on olennaista menestyvän liiketoiminnan ja ihmislähtöisen tekniikan kehittämiselle.
Ensimmäisenä opintovuonna Informaatioverkostoissa painottuvat perusopinnot: tietotekniikka, matematiikka ja tuotantotalous. Mutta mukana on myös meille ominaisia opintoja, kuten tieteenfilosofiaa sekä ryhmätyötoimintaa ja johtamista. Opiskelemme myös fysiikkaa, mutta pääsykokeissa fysiikkaa ei tarvita.
Toisena opintovuonna painottuvat informaatioverkostot-pääaineen omat kurssit, jotka pitävät sisällään muun muassa liiketoiminnan perusteita, sosiaalipsykologiaa, ihmisen ja tietokoneen välistä vuorovaikutusta, tuotekehitysprojektin ja opiskelijan omien kiinnostuksen kohteiden mukaan esimerkiksi muotoilua, strategiaopintoja, koneoppimista ja laskentatoimea. Kolmantena opintovuonna painottuvat sivuaineopinnot sekä kandidaatintyö. Monet menevät myös ulkomaille vaihto-opiskelemaan toisena tai kolmantena vuonna.
Aiheet
Kandidaattivaiheen opiskelija saa monipuolisen läpileikkauksen insinöörimatematiikkaan, ohjelmointiin, liiketoiminnan perusteisiin sekä digitaalisten tuotteiden ja palveluiden mahdollisuuksiin. Monipuolisen aihevalikoiman hienous on siinä, että opiskelija pääsee vapaasti kokeilemaan siipiään eri aineiden parissa ja saa paremman käsityksen omista vahvuuksistaan ja kiinnostuksistaan.
Laajemmasta kurssivalikoimasta poimittuja esimerkkikursseja ovat:
Lisätietoa informaatioverkostojen opinnoista löydät meidän omilta sivuiltamme https://www.informaatioverkostot.fi/ sekä Opiskelijan oppaasta. Kursseihin saattaa tulla joitakin muutoksia lukuvuosiksi 2026–2028 — uudet opetussuunnitelmat julkaistaan huhtikuussa 2026, jolloin nekin tulevat nähtäville Opiskelijan oppaaseen.
Oppiminen
Informaatioverkostoissa aloittaa vuosittain noin 50 opiskelijaa, ja ohjelman pienestä koosta johtuen opiskelijoilla on hyvät mahdollisuudet vaikuttaa opintoihin liittyviin asioihin. Heillä on myös hyvät yhteydet ohjelman henkilökuntaan, joka on aktiivisesti mukana opiskelun arjessa kuuntelemassa ja auttamassa. Aallon teettämässä hyvinvointitutkimuksessa informaatioverkostojen opinnoissa korostuu erittäin vahva yhteisöllisyys ja vertaistuki. Tiivis yhteisöllisyys on eräs ohjelman vahvuuksista – Informaatioverkostojen kilta Athene järjestää aktiivisesti erilaisia tapahtumia ja yritysyhteistöitä.
Opiskelumenetelmissä painottuu ongelmalähtöinen oppiminen, jossa opiskelijat ratkaisevat annettuja tehtäviä itsenäisesti tai ryhmissä. Ryhmätyöt antavat mahdollisuuden harjoitella erilaisia työrooleja ja vahvistavat tärkeitä vuorovaikutus- ja hyvinvointitaitoja.
Yritysmaailma ja muut organisaatiot ovat vahvasti kytköksissä opintoihin. Monien kurssien harjoitustyöt ovat ulkopuolisten organisaatioiden toimeksiantoja ja pureutuvat oikean maailman ongelmiin. Yhteistyötä tapahtuu myös erilaisten yhdistysten ja hyväntekeväisyysjärjestöjen kanssa. Opiskelijat ovat päässeet toteuttamaan yhteiskunnallisesti merkittäviä projekteja muun muassa Naisten Linjalle, Väestöliitolle, THL:lle, Helsingin kaupungille, Espoon kaupunginteatterille ja Suomen lukioille.
Kandidaattiopintojen pääaine on informaatioverkostot.
Tekniikan kandidaatin tutkintoa (TkK, 180 op, 3 vuotta) suorittamaan valittu opiskelija saa tutkinnonsuoritusoikeuden myös diplomi-insinöörin tutkintoon (DI, 120 op, 2 vuotta). Tekniikan kandidaatin tutkinto suoritetaan ennen diplomi-insinöörin tutkintoa. Molempien tutkintojen yhteenlaskettu opintopistemäärä on 300 op ja suoritusaika 5 vuotta kokopäiväistä opiskelua.
Kandidaatin tutkinnon suorittamisen jälkeen on mahdollista vaihtaa ohjelmaa tietyin edellytyksin joko Perustieteiden korkeakoulun sisällä tai muihin Aallon tekniikan alan korkeakoulujen ohjelmiin. Joihinkin DI-ohjelmiin on suora oikeus ja toisiin DI-ohjelmiin siirtymiselle voi olla ehtona, että kyseisen ohjelman sivuaine on suoritettu ja kandidaatin tutkinto suoritettu tietyllä keskiarvolla.
Lisää tietoa maisteriohjelmaan jatkamisesta löydät Opiskelijan oppaasta.
Athene on informaatioverkostojen ja teknillisen psykologian opiskelijoiden ainejärjestö eli kilta, joka yhdistää alan opiskelijoita, ajaa näiden etuja sekä järjestää jäsenilleen toimintaa.
Toimintaympäristö Aalto-yliopistossa on kansainvälinen, laitosten henkilökunta on kansainvälistä, ja myös kandidaatintutkinnossa kursseja suoritetaan kansainvälisessä opiskelijajoukossa.
Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulussa on tavoitteena, että jokainen opiskelija kansainvälistyy jollakin tavalla opintojensa aikana. Opiskelu ulkomailla on sijoitus tulevaisuuteen ja omaan itseen. Se on myös meriitti, jota työnantajat arvostavat. Akateemisen hyödyn lisäksi ulkomailla opiskelu antaa henkistä ja kulttuurista pääomaa, suhdeverkostoja ympäri maailman, kielitaitoa sekä ennen kaikkea uusia näkökulmia omaan koulutusalaan. Ulkomailla opiskelun ja elämisen kautta oppimasi tiedot ja taidot eivät ole tarpeen ainoastaan kansainvälisellä uralla vaan myös suomalaisissa työpaikoissa.
Aalto-yliopiston opiskelija voi kansainvälistyä monin eri tavoin:
Diplomi-insinöörin tutkinnon suorittaminen luo vankan pohjan tohtorin tutkintoon johtaviin opintoihin Aalto-yliopistossa tai jossain muussa yliopistossa kotimaassa tai ulkomailla.
Informaatioverkostojen opiskelijoita voi hyvin sanoa digitaalisen ajan renessanssi-ihmisiksi – monipuolisen osaamispaletin omaavat “infolaiset” voivat suuntautua mitä erilaisimmille urapoluille. Ohjelman yksi tavoite on pitää opiskelijan työuran kannalta useita ovia avoinna ja antaa hyvä pohja omannäköisen työuran rakentemiselle. Kesällä 2023 toteutetun, informaatioverkostojen alumnin urapolkuja selvittävään työllistymiskyselyyn vastanneista 97% kertoi olevansa työllistettyjä. Työnimikkeitä olivat esimerkiksi:
Vastavalmistuneiden yleisimpiä työpaikkoja olivat Relex, Futurice, ShareTribe, Reaktor, Wärtsilä, Vincit, Columbia Road, Netlight, Taito United, Teamit, August, Avoin.Systems, Helsingin yliopisto ja Nitor.
Aalto-yliopisto tarjoaa opiskelijoilleen erinomaiset urapalvelut, jotka tukevat opiskelijoita työllistymisessä sekä Suomeen että ulkomaille. Myös Aallon yrittäjyysyhteisö on todella aktiivinen ja auttaa opiskelijoita omien yritysten perustamisessa.
Aalto-yliopiston Perustieteiden korkeakoulusta valmistuneet työllistyvät erittäin hyvin koulutustaan vastaaviin tehtäviin. Tältä sivulta löydät tietoa työllistymisestä sekä urakehityksestä viisi vuotta valmistumisesta.
Tutkimuksemme on poikkitieteellistä, eli se yhdistää useamman alan teemoja ja näkökulmia. Useimmiten mukana ovat vankka tietotekninen näkökulma sekä ihmis- ja yhteiskuntakeskeinen ajattelu. Esimerkkejä tutkimuksestamme ovat mm. älykaupunkien eriarvoisuus ja nuorten visiot tulevaisuuden mediasta.
Aalto-yliopisto on tunnettu tieteen, talouden, tekniikan ja taiteen aloja yhdistävänä monialaisen opiskelun edelläkävijänä. Eloisa kampus ja vapaavalintaiset kurssit tuovat eri alojen opiskelijoita tehokkaasti yhteen. Tämä luonteeltaan usein varsin spontaani monialaisuus on omiaan synnyttämään uusia ideoita ja yhdistämään niistä innostuneita ihmisiä luoden ystävyyssuhteita, hyödyllisiä verkostoja ja lopulta jopa uusia yrityksiä.
Informaatioverkostojen hakukohteeseen valittu opiskelija voi valita kursseja Aallon koko tarjonnasta. Halutessaan hän voi sisällyttää tutkintoonsa vapaasti kursseja oman korkeakoulun ja alan ulkopuolella.
Mitä diplomi-insinöörit opiskelee ja minkälaisiin töihin ne valmistuu? Tällä videolla pääset tutustumaan informaatioverkostojen pääaineeseen sekä kuulemaan opinnoista.
Cong harkitsi lukioikäisenä opintoja niin lääketieteellisessä kuin kauppakorkeassa. Abivuonna kypsynyt päätös hakea Aalto-yliopistoon tekniikan alalle osoittautui loistoajatukseksi.
Niina Arvila tutki diplomityössään, miten tietoisuutta joukkorahoituksesta ja siihen liittyviä taitoja voisi levittää köyhien maiden pienyhteisöjen yrittäjille. Opintojensa ohessa hän piti koodauskerhoa nuorille ja työskenteli UX Designerina teknologiatapahtuma Slushissa.
Akseli Äikäs opiskelee Aallossa informaatioverkostoja ja harhaanjohtaa Retuperän WBK:ssa.
Teknologia kiinnostaa sinua, mutta et täysin sovi perinteisiin insinöörin lokeroihin?
Aalto-yliopiston hakijapalvelut
Ohjelmaan hakemiseen ja hakuasiakirjoihin liittyvät kysymykset voi lähettää Aalto-yliopiston hakijapalveluille:
hakijapalvelut@aalto.fi
Perustieteiden korkeakoulun oppimispalvelut
Ohjelman sisältöä ja opintoja koskevat kysymykset voi lähettää Perustieteiden korkeakoulun oppimispalveluille:
opiskelijapalvelut@aalto.fi