Akseli Äikäs tuli Aaltoon harvinaista polkua pitkin – Retuperän lisäksi piti keksiä joku muukin syy viettää aikaa Otaniemessä

Akseli Äikäs opiskelee Aallossa kolmatta vuotta informaatioverkostoja, mutta Retuperän WBK:ssa hän on soittanut jo seitsemän vuotta. Ennen informaatioverkostoja hän opiskeli ammatikseen käyrätorven soittoa.
Akseli Äikäs. Kuva Oona Hilli/ Aalto-yliopisto
Akseli Äikäs. Kuvat: Oona Hilli / Aalto-yliopisto

Akseli Äikäs on informaatioverkostojen kolmannen vuoden opiskelija, ja hänet tunnetaan myös Retuperän WBK:n taiteellisena harhaanjohtajana, Audio Dubbadona. Ennen Aaltoa hän opiskeli ammatikseen käyrätorven soittoa, ja asepalveluksen aikana hän suoritti myös kapellimestarialiupseerikurssin.

”Kun olin soittanut muutaman vuoden palokunnassa eli Retuperässä, mietin, että olisi hyvä olla joku tekosyy viettää Otaniemessä niin paljon aikaa. Oli aika hakea Aaltoon”, Akseli Äikäs kertoo.

Vaikka Akseli Äikäs halusi opiskella teknillisiä aloja, hän ei ollut niinkään kiinnostunut matematiikan, fysiikan tai kemian opiskelusta.

”Informaatioverkostojen opinnot ovat tuntuneet aika omilta. Kandidaattiopinnoissa on tosi paljon sisältöä eri aloilta, kuten ohjelmoinnista. Omien opintojen painopiste oli kyllä hetken hukassa, enkä tiennyt mihin haluan lähteä erikoistumaan tai syventymään. Siinä kohtaa aloin ruksia, mitä en ainakaan halua maisteriopinnoissa tehdä.”

Verrattuna aikaisempiin musiikin opintoihin, kurssit ovat olleet Aallossa paljon raskaampia. Toisaalta Aallossa voi ja kannattaa tehdä asioita yhdessä.

”Musiikin opinnoissa kurssit olivat kevyitä. Siellä vain mentiin paikalle ja kuunneltiin vaikka musiikin historiaa puolitoista tuntia, ja lähdettiin harjoittelemaan. Soittopuoli taas oli tosi intensiivistä, kun istuttiin soittimen kanssa yksin treenikopissa ja mietittiin, miten soittamisesta saa paremman kuuloista. Aallossa oppii paljon eri asioita, mutta ei mitään yhtä syvällisesti.”

Akseli Äikäs.

Kun olin soittanut muutaman vuoden palokunnassa, mietin, että olisi hyvä olla joku tekosyy viettää Otaniemessä niin paljon aikaa.

Akseli Äikäs

Informaatioverkostoissa on paljon projektikursseja ja ryhmätöitä. Myös Athene-kilta saa Akseli Äikkäältä kiitosta.

”Koodin vääntäminen itsekseen ei ole minulle kovin mielekästä. Ryhmässä tekemisessä sen sijaan on usein aika hyvä pöhinä. Myös meidän Athene-kilta on aika lämmin paikka, olen viihtynyt hyvin Athenen tapahtumissa.”

Kampuksella Akseli Äikäs on viihtynyt erityisesti Smökissä eli Servin mökissä. Sen hän tulee muistamaan paljon paremmin luentosalien sijaan.

”Monet juhlat ja kaikki palokunnan treenit järjestetään Smökissä, ja olen viettänyt siellä paljon aikaa.”

Kun Akseli Äikäs ei vielä opiskellut Aallossa, kaverit palokunnassa saivat opiskelun näyttämään paljon todellista rennommalta.

”Ehkä he eivät niin kunnianhimoisesti yrittäneet suorittaa kursseja tai opintopisteitä. Toisaalta aloitin opinnot korona-aikoina. Esimerkiksi matematiikan kurssit tuntuivat alussa ylitsepääsemättömiltä, koska lukiosta oli jo aikaa. Nyt kampuksella opiskellessa olen saanut rutiinin takaisin, ja kaikki tuntuu kevyemmältä.”

Kulje Audio Dubbadon kengissä:

Retuperän WBK:n Audio Dubbado, kuva: Atte Mäkinen.

Audio Dubbado: Retuperän WBK edustaa palomiesmäistä arvokkuutta ja hyviä käytöstapoja

"Kun olin soittanut muutaman vuoden palokunnassa, mietin, että ehkä olisi hyvä olla joku tekosyy viettää Otakaarella niin paljon aikaa. Päätin, että on aika hakea Aaltoon."

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: