Digital Aalto

Lärandetjänster – möjliggör framgång

Lärandetjänsterna stöder framåtblickande lärande och smidigt arbete i vardagen.
Aalto University students photo by Unto Rautio

I enlighet med Aalto-universitetets strategi breddar vi vårt ansvar för utbildningen och det livslånga lärandet och utvecklar studieupplevelsen. Lärandetjänsterna (Learning Services, LES) har en central roll i att göra detta möjligt. Vi utvecklar vår tjänstehelhet för att vara användarorienterad och framtidsinriktad.

Verksamheten för lärandetjänsterna är indelad i processområden

Verksamheten för lärandetjänsterna är indelad i processområden med processägare. Processägarna är medlemmar i Learning Services Advisory Board (LESjory)

Modellen för processägande innebär att ansvaret för de olika processerna vid LES är tydligt uppdelat. Nedan/bifogat hittar du en aktuell beskrivning av processerna vid LES med respektive ägare. Dessa processägare bär ansvar för att förvalta och utveckla processerna som hör till det egna området enligt strategin i samarbete med centrala intressentgrupper såsom de studerande, lärarna och tjänsteenheter vid andra universitet. Processägarna utvärderar utvecklingsprocesserna och hur de framskrider och schemalägger kommande utvecklingsprojekt i samband med kvartalsöversikterna.

Modellen för processägande har utvecklats som stöd för organiseringen och utvecklingen av lärandetjänsternas verksamhet. Modellen baserar sig på högskolornas gemensamma OPI-referensarkitektur (2015). Modellen gör det möjligt att strukturera gemensamma funktioner för högskolorna.

Arbetet med vägkartan samlar ihop utvecklingsarbetet vid lärandetjänsterna

Utvecklingsarbetena vid lärandetjänsterna sammanfattas årligen i form av en vägkarta som dras upp för fyra år åt gången. Vägkartan görs upp i samarbete mellan processägarna under en översikt som hålls i början av året och utvärderas under årets lopp kring maj och september. Arbetet med vägkartan innefattar utvecklingsbehov som framkommit i processområdena. Dessa delas upp i processutveckling som ska digitaliseras, egentlig digitaliseringsutveckling för tjänsteplattformen, Sisu eller annan tjänst samt övrigt utvecklingsarbete. Dessutom beaktas mindre utveckling som behöver ske inom processområdena. För prioriteringen av utvecklingsmålen används utvecklings- och digitaliseringskriterier (länkar).

I samband med arbetet med vägkartan säkerställs/utvärderas även resurserna och organisationens förmåga att hantera förändringar. IT-tjänsterna vid Aalto (ITS) deltar i arbetet med vägkartan och bidrar med i synnerhet perspektiven för plattformarna och IT-resurserna.

LeSG (Learning Steering Group) godkänner vägkartan som framläggs av LESJory.

Du hittar den senaste vägkartan här: LES roadmap 2024-27 here (.pdf).

Students hanging out and studying in the School of Business learning hub

Fördelar för studerande och livslångt lärande:

  • Att sammanföra de studerandes tjänster gör det möjligt för studerande att till fullo bli en del av Aalto-gemenskapen
  • Digitala tjänster tillgängliga dygnet runt
  • Översikt av Aaltos studieutbud och dess möjligheter garanterar de färdigheter som behövs i arbetslivet
  • Utexaminering enligt egen plan och egna mål
  • Stöd för livsvitt och mångvetenskapligt lärande samt mobilitet.

Aalto University, Learning Services, 2019, photo Minna Pasanen

Fördelar för akademisk personal:

  • Skalbara stödtjänster för den växande mängden examensstuderande och studerande inom det kontinuerliga lärandet
  • Väsentlig studerandeinformation tillgänglig i realtid för analys och beslut.
  • Datasystem som stöder undervisning och planeringen av den
  • Effektivt och konsekvent planerade tjänsteprocesser stöder lärarens arbete.

Kuva Unto Rautio

Fördelar för tjänstepersonal:

  • Skalbara stödtjänster möjliggör växande mängder av examensstuderande och studerande inom det kontinuerliga lärandet.
  • Datasystem stöder det dagliga arbetet och minskar det manuella arbetet.
  • Skalbara tjänster samt effektivt och enhetligt planerade processer gör det möjligt att erbjuda mer personligt stöd för studerande och lärare.

Projektperioden för Leap for Learning är avslutad

Projekthelheten Leap for Learning (2018–2023) sammanförde tre stora projekt inom lärandetjänsterna (LES). Helheten innefattade ibruktagande och utveckling av studieregistersystemet Sisu, utveckling av processerna inom lärandetjänsterna och ibruktagande av Salesforce-tjänsteplattformen för att stöda utvecklade processer och digitaliseringen. Projektperioden var som namnet antyder ett stort steg i både Aaltos och lärandetjänsternas historia och baserat på lärdomarna från det byggs också i framtiden ett hållbart, användarorienterat och framtidsinriktat Aalto.

Målet med projektet var att bygga digitala lösningar som hjälper oss att utveckla de studerandes och personalens användar- och tjänsteupplevelser, att förbereda oss på att svara på nya användargruppers behov (till exempel studerande inom det livsvida lärandet) och att utnyttja mer data och analytik än tidigare i vårt arbete.

Projektet hade under sin gång en gemensam styrgrupp och en utnämnd förändringsorganisation för att stöda arbetet. I och med att projektet gick i mål har verksamheten för sponsorerna och projektdragarna upphört. Styrgruppens uppgifter överfördes i huvudsak till LeSG (Learning steering group).

Resultat och bedrifter från projektperioden för Leap for Learning

Vad har vi åstadkommit hittills? 

Sisu togs i bruk augusti 2021 och vägkartan för den fortsatta utvecklingen sträcker sig för tillfället till 2024. Utvecklingsarbetet med lärandetjänsternas processer inleddes 2018 med att identifiera processerna och tillägna sig OPI-ramarkitekturen som grund för processarbetet. LES har fastställda processägare för processområdena och en modell samt stöd för uppföljningen av utvecklingsarbetet. 

Flera olika projekt inom lärandetjänsterna pågår i samband med tjänsteplattformen, och den kommer så småningom att ersätta många gamla system vid Aalto, även utanför lärandetjänsterna. Plattformen är en viktig del av Aaltos digitala vägvisare. 

År 2021 togs Salesforce i samband med magisterantagningen och för behandlingen av ARTS förhandsuppgifter på kandidatnivå. År 2022 har MyStudies, som stöder den akademiska handledningen, tagits i bruk, liksom också ett verktyg för att återställa studierätter samt en årsklocka för ledarna av utbildningsprogrammet. Hösten 2022 har digitaliseringen av lärdomsprovsprocessen samt överföringen av antagningen till doktorandprogrammen inletts. Dessutom finns Aaltos kurskatalog på plattformen på adressen courses.aalto.fi 

Kontaktuppgifter för mer information

Petri Suomala

Vararehtori
U902 Learning Services

Eija Zitting

Head of Learning Services
U902 Learning Services
Three women talking and eating ice cream in front of the Väre building.

Leap for Learning – möjliggör studerandes framgång

Sisu-, tjänsteplattforms- och processharmoniseringsprojekten hör till helheten Leap for Learning. Helheten sammanbinder människor, processer och information och erbjuder en ny digital upplevelse av Aalto.

Digital Aalto
Leap for learning for teachers

Leap for Learning for teachers

Many teaching and learning services and workflows will be renewed over the coming year. Related projects have been brought together under the heading of Leap for Learning.

Digital Aalto
consulting staff on using Sisu

Leap for Learning for Learning Services Personnel

The number of students and lifelong learners is likely to increase in the future, and so is the digital collaboration between universities.

Digital Aalto
Lärandetjänster
Ledning av utbildningen
  • Publicerat:
  • Uppdaterad: