Svenska kulturfonden donerar 125 000 euro till Aalto-universitetet

Donationen är en del av Svenska kulturfondens satsning där stiftelsen donerar till flera olika universitet inom ramen för det statliga motfinansieringsprogrammet.
Studenter på kampus
Bild: Unto Rautio

”Det måste finnas både topp och bredd i de svenskspråkiga universiteten. Det här är vårt sätt att visa hur viktig universitetsutbildning och forskning är för det svenska i Finland”, säger Kulturfondens ordförande Mikaela Nylander.

”Vi är mycket glada och tacksamma över att Svenska kulturfonden donerar till Aalto-universitetet inom motfinansieringsprogrammet. Vi ska använda donationen till att stödja den svenskspråkiga verksamheten inom universitetet, vilket är viktigt i sig sjäv samt i förhållande till samarbetet med de andra nordiska universiteten”, säger rektorn Ilkka Niemelä.

”Att delta i insamlingen är ett sätt för oss att använda Kulturfondens pengar effektivt. Samtidigt som vi direkt stöder universiteten, garanterar våra donationer att staten satsar offentliga medel på den svenskspråkiga utbildningen”, säger Mikaela Nylander.

Staten kapitaliserar universiteten 2020–2022 genom motfinansiering, vilket innebär att staten lägger till ett visst belopp för varje euro i privata donationer som universiteten får in under perioden 15.6.2020–30.6.2022.

För mer information, vänligen kontakta:

Teppo Heiskanen

Johtaja, Kumppanuudet ja yritysyhteistyö
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.
Three students eating a snack and discussing over a computer on a rooftop terrace.
Studier Publicerat:

Lär dig språk och interkulturell kompetens online med Unite! Ansök nu till kurser våren 2024

Unite! kurser är öppna for alla studenter vid Aalto-universitetet.
Laptop typing
Samarbete, Studier Publicerat:

Kurs om öppna utbildningsresurser för lärare och studenter

Förstå hur man använder material med öppna licenser på ett sätt som är förenligt med upphovsrätten.