Svenska kulturfonden lahjoittaa Aalto-yliopistolle 125 000 euroa

Aalto-yliopisto on yksi korkeakouluista, joille Svenska kulturfonden tekee lahjoituksen valtion vastinrahaohjelman puitteissa.
Studenter på kampus
Bild: Unto Rautio

"Ruotsinkielisten yliopistojen mahdollisuuksia niin menestykseen kuin monipuolisuuteen on tuettava. Tämä on meidän tapamme osoittaa, miten tärkeitä yliopistokoulutus ja tutkimus ovat ruotsinkieliselle Suomelle”, toteaa Kulturfondenin puheenjohtaja Mikaela Nylander.

”Olemme erittäin iloisia ja kiitollisia siitä, että Svenska kulturfonden tekee Aalto-yliopistolle vastinrahoitusohjelmaan kuuluvan lahjoituksen. Lahjoitetuilla varoilla tuemme yliopiston ruotsinkielistä toimintaa, mikä on tärkeää jo itsessään, mutta se myös edistää yhteistyömahdollisuuksia muiden pohjoismaisten yliopistojen kanssa”, sanoo rehtori Ilkka Niemelä.

”Varainhankintakampanjaan osallistuminen on meille keino käyttää Kulturfondenin varoja tehokkaasti. Suorat lahjoitukset yliopistoille takaavat sen, että julkisia varoja suunnataan ruotsinkieliseen koulutukseen”, toteaa Nylander.

Valtio pääomittaa yliopistoja vuosina 2020–2022 vastinrahoituksen kautta myöntämällä tietyn summan jokaista yliopistojen 15.6.2020–30.6.2022 välillä saamaa lahjoituseuroa kohti.

Lisätietoa:

Teppo Heiskanen

Johtaja, Kumppanuudet ja yritysyhteistyö

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.