Nyheter

Hur är det att studera i ett kandidatprogram vid Högskolan för ingenjörsvetenskaper?

Vi i Högskolan för ingenjörsvetenskaper söker lösningar som påverkar vår framtid. Genom att utföra studier vid vår högskola får du vara med att utveckla nya lösningar eller förbättra teknik som redan är i användning.
drone kampuksella

Bekanta dig med kandidatansökningmålen vid Högskolan för ingenjörsvetenskaper

Energi- och miljöteknik
Maskin- och byggnadsteknik
Den byggda miljön
Computational Engineering (på engelska)

När du blivit antagen till kandidatprogrammet, får du samtidigt rätten att avlägga diplomingenjörsexamen i ett magisterprogram. Magisterprogram i presenteras i samband med kandidatansökningsmålen.

Den vilsegångna abiturientens resa till Högskolan för ingenjörsvetenskaper

I videon presenterar våra studerande kandidatprogram vid Högskolan för ingenjörsvetenskaper (svenska undertexter).

Forknings- och vetenskapsnyheter

Vi har plockat fram några forsknings- och vetenskapsnyheter, som vår studerande eller lärare har varit med i.

Felicia Aminoff, Anna Eriksson ja Amanda Rejström, kuva: Iiro Immonen

A spark to change the world - Aalto alumnas' startup helps people make climate-positive choices

In the future, personal climate action will be as natural as personal finance is today.

Kuvassa Pasi Herranen, Orvokki Ihalainen ja Panu Miettinen

Anything but an ordinary greenhouse

A wood-structured windowless greenhouse consumes only half as much energy as a traditional glass greenhouse. In addition to producing food, Pasi Herranen’s invention could generate electricity and excess heat in the future.

Kuva nosturista

Mechatronics students claim top three prizes in development project competition

The end results of this spring's Mechatronics Project course had an opportunity to shine in the development project competition hosted by industrial production and maintenance association Promaint ry and the Finnish Fair Foundation.

Sohjoa-robottibussi

A car without a driver – the future of transportation or a low priority innovation?

Assistant professor Milos Mladenovic tackles the underlying challenges as a member of European Commission expert group, which is formed to advise on specific ethical issues raised by driverless mobility.

Tulva Suomessa

Vattenkompetensen har en central roll för att stävja klimatförändringen

År 2020 är temat för FN:s världsvattendag vatten och klimatförändringar – och hur dessa oskiljaktigt hör samman.

Nyheter
Lu Liangliang and S.A. Agulhas II in the Antarctica

At the edge of the world in pursuit of ship safety

What is it like to go to the Antarctic on business?

Mallinnus aerosolien leviämisestä bussissa.

New simulation code to eliminate need for super computers in modelling indoor aerosols

Focused on public indoor environments, the code will be openly available for researchers and other professionals

hukka-rakentamisessa-1

Hukan mittaaminen paljastaa rakentamisen tuottavuuskehityksen pullonkaulat

Rakentamiselle tyypillinen projektikohtainen vaihtelu ja systemaattisuuden puute haastavat tuottavuuskehityksen. Aalto-yliopiston tutkimushanke kehitti menetelmiä niistä periytyvän hukan mittaamiseen sekä suunnittelussa että toteutuksessa. Mittarit osoittivat, että suurin osa työajasta on hukaksi luokiteltavaa tekemistä, joten hukkaa minimoimalla tuottavuuden kehityspotentiaalikin on huikea.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Studier Publicerat:

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!