Nyheter

Forskare bygger värmeventiler av kvantbitar

Forskare vid Aalto-universitetet undersöker om kvantvärmemaskiner på nanoskala kan vara mer effektiva än konventionella maskiner.
Tunable quantum heat valve

I en artikel publicerad i prestigefyllda Nature Physics presenterar forskningsgruppen, ledd av professor Jukka Pekola, hur kvantsystem interagerar och utbyter energi med sin makroskopiska omgivning samt inom systemet självt. Pekolas grupp undersöker system där kvantinformation och termodynamiska fenomen förekommer samtidigt.

”Vi har konstruerat en värmeventil i miniatyr byggt av en artificiell atom, en supraledande kvantbit, eller qubit– byggstenen för både kvantdatorer och kvantvärmemaskiner”, förklarar professor Pekola.

I kvantdatorer måste qubitarna kopplas bort från den brusiga omvärlden för att bibehålla ett skört kvanttillstånd, men i kvantvärmemaskiner måste systemet kopplas ihop med sin omgivning så att värmen kan överföras.

Ett särskilt förbryllande problem kvarstår: hur kan ett kvantsystem anslutet till externa värmekällor uppnå termisk jämvikt när värme rör sig mellan system med hjälp av enskilda fotoner?

”Vi styr en qubit med hjälp av ett magnetfält, så att vi kan använda den som en styrventil. Vi låter antingen fotoner, som fungerar som behållare för värmen, passera igenom qubiten eller så blockerar vi deras flöde, förklarar forskaren Alberto Ronzani, försteförfattare till artikeln.

En kvantvärmemaskin kan omvandla värmeenergi till elektrisk eller mekanisk energi - eller omvänt, användas som kylare.

”Vårt arbete visar hur en värmeventil kan fungera i vissa specifika fall. Vi strävar efter att förstå hur kvantkylare och -värmemaskiner fungerar, genom att kombinera experimentella och teoretiska insatser, men har ännu inte kunnat få en helhetsbild av överföringen mellan förlustfria system och system med total förlust. Det är en utmaning för framtiden”, säger Pekola.

Förutom Pekola och Ronzani består teamet av doktoranderna Bayan Karimi och Jorden Senior, doktor Joonas Peltonen samt Yu-Chen Chang och doktor ChiiDong Chen från National Taiwan University och Institute of Physics, Academia Sinica, i Taiwan, Republiken Kina, som bidragit med experimentellt arbete.

Jukka Pekola leder spetsforskningsenheten för kvantteknologi, finansierad av Finlands akademi. Den experimentella forskningen utfördes vid den nationella forskningsinfrastrukturen OtaNano för mikro-, nano- och kvantteknologi i Finland.

Forskningsartikel: A. Ronzani, B. Karimi, J. Senior, Y.-C. Chang, J.T. Peltonen, C.D. Chen, and J.P. Pekola: ‘Tunable photonic heat transport in a quantum heat valve’. Nature Physics 14:7 (2018). DOI: 10.1038/s41567-018-0199-4.

Mer information:
Jukka Pekola, akademiprofessor
tel. +358 50 344 2697

Bild: Jorden Senior / Aalto University

• Publicerat:
  • Uppdaterad:
URL kopierat

Läs fler nyheter

Kuvassa näkyy Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu talvella dronella kuvattuna. Kuvan otti Roope Kiviranta Aalto-yliopistosta.
Pressmeddelanden Publicerat:

Vid Aalto-universitetet inrättas en unik professur i ägarskap

Professuren som inrättas med gåvomedel främjar akademisk forskning och undervisning på hög nivå och förstärker finländsk ägarskapskompetens och ägarskapskultur.
putretti-lannoite
Pressmeddelanden, Vetenskap & konst Publicerat:

Forskarna utvecklade precisionsgödsel för skogen av aska och kompost

Gödselmedlet som döpts till Putretti innehåller kväve som frigörs långsamt, fosfor, kalium samt kol, vilka främjar trädens tillväxt. Dess tillverkning förbrukar klart mindre energi än konstgödsel och minskar också behovet av brytning.
Aikalava
Pressmeddelanden Publicerat:

Trästäder kan ta upp nästan hälften av cementindustrins koldioxidutsläpp

Finländska forskare utredde hur mycket kol nya träbyggnader i Europa kunde lagra under de kommande 20 åren.
Aalto-yliopiston alumni Ulla Heikkilä on ohjannut ja käsikirjoittanut lyhytelokuvan Let her speak. Se on osa Yksittäistapaus-elokuvasarjaa, joka tuo esiin naisiin kohdistuvaa näkymätöntä vallankäyttöä niin yksityiselämässä kuin yhteiskunnassa. Kuvassa näyttelijä Iida-MariaHeinonen. Kuva: JohannaOnnismaa/TuffiFilms2019
Pressmeddelanden Publicerat:

Nya utredningar bekräftar: kvinnor fortfarande i underläge inom den finländska film- och tv-branschen

Brist på nätverk försvårar sysselsättningen för kvinnor. Kvinnor bemöts också ofta av könsrelaterade negativa attityder under finansieringsförhandlingarna och utvecklingsarbetet för filmprojekt.