EU beviljade 15 miljoner euro för utveckling av smarta städer

Aaltos andel av finansieringen är 4,6 miljoner euro. Aalto och Tallinns tekniska universitet grundar tillsammans en Smart Cities-spetsenhet.
Image: Mikko Raskinen.
Bild: Mikko Raskinen.

Aalto-universitetet tillsammans med Tallinns tekniska universitet och övriga projektpartner har beviljats finansiering på sammanlagt 15 miljoner euro inom ramen för programmet Horisont 2020 för sitt projekt Finest Twins. Aaltos andel av finansieringen är 4,6 miljoner euro. Medlen används av Aalto för att grunda en Smart Cities-spetsenhet i samarbete med Tallinns tekniska universitet. Den nya spetsenheten blir en samforskningsplattform för utveckling av olika delområden inom forskning om smarta städer.

Projektet Finest Twins är brett och tvärvetenskapligt. Från Aalto medverkar bland annat forskningsområdena för användarnära planering av byggd miljö, smart trafik, digitala tjänster, data- och cybersäkerhet samt lösningar inom förnybar energi.

Tack vare finansieringen kan man fördjupa forskningssamarbetet mellan Aalto och Tallinns tekniska universitet samt säkerställa en hållbar grund för forskningen vid den nya spetsenheten. Samarbetet har som mål att nå internationell spetskompetens inom Smart Cities-forskning.

”Helsingfors och Tallinn ska tillsammans börja forska i och skapa digitala tjänster för smarta städer som överskrider landsgränser och fungerar sömlöst tillsammans”, säger professor Marko Nieminen.

Öppen plattform för att förena Helsingfors och Tallinn

Urban Open Platform är en öppen plattform för att designa och testa gemensamma pilotprojekt för två smarta städer. Till exempel robotbilar representerar smart trafik, och smart vägbelysning beaktar såväl energibesparingar som estetiska och säkerhetsmässiga synvinklar.

”Plattformen kan användas för att testa olika forskningsprojekt i verkliga miljöer. Till exempel forskning inom distribuerade beräkningar kan användas för pilotlösningar som samtidigt kan fungera både självständigt och koordinerat. Digitala mikrobetalningar kan ge upphov till nya typer av affärsverksamhet inom till exempel sakernas internet, men konsumentbeteendet kan medföra överraskningar. Verkliga testmiljöer öppnar intressanta möjligheter för den här typen av forskning”, berättar Nieminen.

I smarta städer kan man till exempel kombinera delningsekonomi med kollektivtrafik för att erbjuda pendlare möjligheter att åka en del av vägen till arbetet tillsammans med någon annan som använder personbil och den resterande delen med buss. Delade resor kan öka kollektivtrafikens kostnadseffektivitet och samtidigt effektivera privatbilismen.

Inom projektet ämnar man även utreda lokala möjligheter till förnybar energiproduktion och smarta eldistributionslösningar. Eftersom en smart stad kan omfatta ofantliga datamängder, behövs det också expertis inom dataanalys och -säkerhet inom projektet. Även planering av användarnära byggda miljöer samt verktyg och stödsystem som använder ny teknologi har en stor roll.

Målet är att utveckla ett öppet ekosystem för forskning och utveckling för att utveckla tjänster och produkter både för den offentliga sektorn och för kommersiellt bruk. Projektet Finest Twins koordineras av Tallinns tekniska universitet. Projektets partner är Aalto-universitetet, Forum Virium och Estlands kommunikationsministerium. Även tiotals företag med sina egna projekt för smarta städer deltar i projektet.

Projektet pågår i sju år. Aaltos andel genomförs närmast under de tre första åren, men samarbetet fortsätter till projektets slut.

Ytterligare information:

Marko Nieminen
Aalto-universitetet

Petri Kanninen
Forskningsombud
Aalto-universitetet
tfn 050 355 6869

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Two students standing next to a train studying a map.
Studier Publicerat:

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.