Nyheter

Banbrytande forskning inom biomimetik och kvantteknologi beviljas bidrag på nästan 5 miljoner €

Olli Ikkala mottog det prestigefyllda ERC Advanced Grant för andra gången och Jukka Pekola för första gången.

Europeiska forskningsrådet (ERC) har beviljat det prestigefyllda Advanced Grant till två professorer i fysik, Olli Ikkala och Jukka Pekola. ERC:s finansiering stöder banbrytande och tvärvetenskaplig forskning.

Olli Ikkalas projekt, som erhöll ett Advanced Grant på cirka 2,5 miljoner euro, fokuserar på forskning inom nya typer av multifunktionella material. Ikkalas forskning är i bredare bemärkelse kopplad till biomimetik, läran om hur och varför naturen konstruerar system och material med unika egenskaper.

Olli Ikkala

“Biomimetik är ett brett forskningsområde och har stimulerat utvecklingen av nya material som är starka, biokompatibla, smutsavvisande eller med glödande färger eller minskad friktion. Fram tills nu har forskningen på området främst fokuserat på antingen materialens passiva egenskaper eller egenskaper som upprepade gånger kan modifieras på samma sätt, till exempel genom temperaturförändringar”, förklarar Olli Ikkala.

“Nyligen har materialforskare inspirerats av signalering i biologiska system, energiförluster och hantering av obalanser. I det nya ERC-projektet vill jag fördjupa mig i nya typer av biomimetiska material som är aktiva och interagerar med sin omgivning på nya sätt. Materialen kan ändra tillstånd då de tillförs energi, och de kan också lära sig nya funktioner”, fortsätter Ikkala.

Förståelsen för självorganisation har vuxit snabbt de senaste åren och möjliggör nya krävande funktioner och obalanser i nya multifunktionella material.

Kontrollerad användning av kvantfenomen i värmemaskiner och kylare

Professor Jukka Pekola erhöll ett Advanced Grant på 2,4 miljoner euro för att utveckla kvantvärmemaskiner och kvantkylare samt för sin forskning inom kvanttermodynamik. Pekola har studerat värmeöverföring i supraledande nanostrukturer i över tjugo år.

Jukka Pekola

”Kvantvärmemaskiner studeras just nu aktivt på en teoretisk nivå. Hittills har dock ingen förverkligat planerna på att tillverka apparater som faktiskt använder sig av kvanttermodynamik och kvantfenomen. I denna studie strävar vi efter att bygga kvantvärmemaskiner och kvantkylare samt ta reda på ifall deras effektivitet och kyleffekt kan förbättras på ett kontrollerat sätt med hjälp av kvantfenomen. Samtidigt kommer vi att erhålla information om termodynamiska fenomen i verkliga kvantsystem”, förklarar akademiprofessor Jukka Pekkola.

”Forskningen kommer att spela en avgörande roll i utvecklingen av framtida tillämpningar av kvantfenomen. Resultaten kan spela en roll i hanteringen av elektroniska apparaters energiförbrukning”, tillägger Pekola.

Kvantteknologibranschen genomgår just nu en stor omvandling då kvantfenomen gradvis går från att enbart vara ett forskningsområde till att tillämpas i ny teknik och så småningom i kommersiella produkter. I framtiden kan tekniken tillämpas i form av högkänsliga sensorer för industriell eller medicinsk avbildning, samt kvantberäkningar och simuleringar som öppnar upp för helt nya möjligheter såsom utvecklingen av material till energisektorn eller läkemedelsindustrin.

Professorerna Olli Ikkala och Jukka Pekola påbörjade sina forskningskarriärer samtidigt i början av 1980-talet vid Helsingfors tekniska universitets lågtemperaturlaboratorium. Numera är labbet en del av Aalto-universitetets institution för teknisk fysik och de båda studerandena har nått stora framgångar, inklusive den mycket konkurrenskraftiga finansieringen från ERC. Sedan 2007 har totalt 28 forskare erhållit avancerad finansiering från ERC, varav sex forskare har beviljats bidrag en andra gång.

Professor Olli Ikkala leder också HYBER Center of Excellence in Molecular Engineering of Hybrid Biosynthetic Materials. Professor Jukka Pekola leder  LTQ Center of Excellence in Low Temperature Quantum Phenomena and Devices.

Mer information:

tel. +358 40 700 9290

PICO forskningsgrupp

Finlands akademis pressmeddelande

European Research Council

Foton: Olli Ikkala/Finlands akademi och Jukka Pekola/Jukka Pekola.

• Publicerat:
  • Uppdaterad: