Alumnteam utvecklade en lösning för att minska konsumenters koldioxidavtryck

Färgkodning av förpackningar för bruksvaror skulle underlätta återvinning. En renare återvinningsandel av jämn kvalitet skulle även underlätta avfallets återanvändningsmöjligheter.
Kuvassa ylhäältä vasemmalta Ernesto Hartikainen, Nina Borger, Jussi Kallio, Jasmin Järvinen, Rosa Väisänen, Eetu Ahonen ja Erkki Aalto. Kuva: Hanna Wikström/ Aalto-yliopisto
På fotot från övre raden till vänster Ernesto Hartikainen, Nina Borger, Jussi Kallio, Jasmin Järvinen, Rosa Väisänen, Eetu Ahonen och Erkki Aalto. Foto: Hanna Wikström/ Aalto-universitetet

”Hur minskar man på konsumtionens koldioxidavtryck genom att skapa skalbara och vardagsnära lösningar som även stöder ekonomin?”
 frågar Mari Pantsar i utmaningsvideon. Pantsar, som leder Sitras tema om Kolneutral cirkulär ekonomi, talar om ett aktuellt tema. En finländares koldioxidavtryck är 10,4 ton, medan en medborgare från världens sjunde största ekonomi, Brasilien, klarar sig med 2,8 ton. De flesta utsläppen härstammar från vanlig vardag: transport, inköp och mat.

Även om utmaningarna räcker mer än väl, så kan det också finnas möjligheter.

”Finland kunde vara den cirkulära ekonomins marskalk. Vi kunde vara föregångaren som övergår från den linjära ekonomiska modellen om take-make-waste. Vi har som ett litet land bättre förutsättningar för förändring och har bättre chans att genomföra det än ett stort land, sa Aalto-universitetets styrelseordförande Mikko Kosonen vid Sitra under Aalto Alumni Impact-evenemanget.  I evenemanget löste Aaltos alumner tio utmaningar som getts av finländska samhälleliga påverkare.

Det tvärvetenskapliga alumnteamets förslag om att färgkodade bruksvarornas förpackningar och där efter sprida systemet inom hela EU-området får beröm från Aaltos Jouni Juntunen, arbetslivsprofessor i hållbar produktion och konsumtion.

”Problemet är verkligt. Mängden förpackningar i världen bara ökar. Vi har dessutom lagt märke till att återvinning inte har ökat genom ökad kunskap och utbildning.”

”Det positiva i lösningen är att den är billig och lågteknologisk. Fastän vi i Finland redan gör mycket för återvinning i dagens läge, är det goda idéer som för saken framåt. Vi kunde även slå ihop återvinningsbeteckningar från olika länder”, säger Juntunen.

Fortsättning följer

Nina Borger gick med i Aalto Alumni Impact-evenemanget för att lära sig mer om inverkan. Borger är Vd på Uniqan oy som håller på att lansera produkter som värms upp av solenergi.

”Jag fick nya insikter hur man kan ha inverkan från workshoppen. I vår heterogena grupp fanns många olika tankar och dessutom fanns det tillstånd att bolla idéer. Jag fick till och med en ny affärsidé under workshoppen”, berättar hon.

Eetu Ahonen, som arbetar vid STUK - Strålsäkerhetscentralen, berättar att evenemanget varit över hans förväntan.

”Jag tänkte i början, att vad kommer det här månne bli, men resultatet blev en lågteknologisk lösning nära konsumenten.”

Sitras representant vid workshoppen, ledande expert Ernesto Hartikainen, är nöjd med resultatet.

”Idén är väldigt konkret. Jag tar gärna med mig den till Sitra. Sitras team för cirkulär ekonomi samarbetar redan med finländska livsmedelsföretag, förpackningstillverkare och ministrar. På så sätt kan vi föra idén vidare till rätt aktörer och se om idén håller.”

Sitras utmaningsvideo

Text: Hanna Wikström

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.
Otaparkki julkisivu
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.
Three students eating a snack and discussing over a computer on a rooftop terrace.
Studier Publicerat:

Lär dig språk och interkulturell kompetens online med Unite! Ansök nu till kurser våren 2024

Unite! kurser är öppna for alla studenter vid Aalto-universitetet.