Aallon alumnit kehittivät ratkaisun kuluttajan hiilijalanjäljen pienentämiseen

Päivittäistavaroiden pakkausten värikoodaus helpottaisi kierrättämistä. Puhtaampi ja tasalaatuinen kierrätysjae parantaisi myös jätteen uudelleenkäyttömahdollisuuksia.
Kuvassa ylhäältä vasemmalta Ernesto Hartikainen, Nina Borger, Jussi Kallio, Jasmin Järvinen, Rosa Väisänen, Eetu Ahonen ja Erkki Aalto. Kuva: Hanna Wikström/ Aalto-yliopisto

”Miten pienentää kulutuksen hiilijalanjälkeä luomalla skaalautuvia ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja jokapäiväiseen elämään?” Mari Pantsar kysyyhaastevideolla. Sitran Hiilineutraali kiertotalous-teemaa johtava Pantsar on kipeästi ajankohtaisen teeman äärellä. Yhden suomalaisen hiilijalan jälki on 10,4 tonnia, kun maailman seitsemänneksi suurimman talouden Brasilian kansalainen selviää 2,8 tonnilla. Eniten päästöjä tuottaa tavallinen arki: liikkuminen, ostokset ja ruoka.

Vaikka haasteita riittää, niissä voi piillä myös mahdollisuus.

”Suomi voisi olla kiertotalouden airut. Voisimme olla edelläkävijä, joka luopuisi lineaarisesta take-make-waste talousmallista. Meillä on pienenä maana paremmat edellytykset muutokseen ja sen läpiviemiseen kuin isommalla maalla, Sitran hallituksen puheenjohtaja Mikko Kosonen alustaa Aalto Alumni Impact -tapahtumassa, jossa Aallon alumnit ratkovat kymmenen suomalaisen yhteiskunnan vaikuttajan antamia haasteita.

Poikkitieteellisen alumnitiimin ehdotus päivittäistavaroiden pakkausten värikoodauksesta ja järjestelmän ulottamisesta koko EU:n alueelle saa kehuja Aallon kestävän tuotannon ja kulutuksen työelämäprofessorilta Jouni Juntuselta.

”Ongelma on todellinen. Pakkausten määrä maailmassa vain lisääntyy. Olemme myös huomanneet, että kierrätys ei lisäänny lisäämällä koulutusta ja valistusta. ”

”Positiivista ratkaisussa on, että se on edullinen eikä liian teknologinen. Vaikka teemme jo Suomessa paljon kierrätyksen eteen, hyvät ideat leviävät eteenpäin. Voisimme näin myös yhtenäistää kierrätysmerkintöjä eri maiden välillä”, Juntunen sanoo.

Jatkoa seuraa

Nina Borger lähti mukaan Aalto Alumni Impact -tapahtumaan oppiakseen lisää vaikuttavuudesta. Borgerin luotsaama Uniqan oy on viemässä markkinoille aurinkoenergialla lämmittäviä tuotteita.

”Sain työpajasta uusia näkökantoja vaikuttavuudesta. Heterogeenisessa ryhmässä oli paljon erilaisia ajatuksia ja lupa ideoida vapaasti. Sain jopa uuden liikeidean työpajan aikana”, hän kertoo.

Eetu Ahonen, joka työskentelee STUK-Säitelyturvakeskuksessa, kertoo tapahtuman ylittäneen hänen odotuksensa.

”Ajattelin alussa, että mitäköhän tästä tulee, lähteekö ihan tangentille mutta lopputulokseksi tuli kuluttajaa lähellä oleva matalateknologinen ratkaisu”.

Sitran edustajana työpajassa ollut johtava asiantuntija Ernesto Hartikainen on tyytyväinen lopputulokseen.

”Idea on hyvin konkreettinen. Vien sen mielelläni takaisin Sitralle. Sitran kiertotalous-tiimi tekee jo yhteistyötä suomalaisten ruoka-alan yritysten, pakkausten valmistajien ja ministeriöiden kanssa. Näin ollen voimme siis viedä idean eteenpäin oikeille tahoille ja pilotoida sitä.”

Sitran haastevideo

Teksti: Hanna Wikström

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa