Aalto-universitetet förbereder alternativa antagningssätt

På grund av coronapandemin kan de flesta urvalsprov inte ordnas på plats.
Henkilö kävelemässä ulos ovista Kauppakorkeakoulun pääaulassa.

De finländska universiteten har tillsammans konstaterat att traditionella urvalsprov inte kan ordnas på ett säkert sätt på grund av situationen med coronaviruset. Detta till följd av allvaret i den rådande pandemisituationen, svårigheterna med att avgöra vem som tillhör en riskgrupp och risker som förknippas med själva provsituationen.

I vårens gemensamma ansökan antas studerande till kandidatprogrammen vid Aalto-universitetet via den gemensamma antagningen till ekonomiutbildning, den gemensamma antagningen till diplomingenjörs- och arkitektutbildning (DIA) och antagningen till utbildningsområdet för konst. För att undvika kontakt mellan de många sökande är det nu aktuellt att hitta alternativa antagningssätt.

”Vi försöker hitta lösningar där de sökandes hälsa och säkerhet prioriteras. Samtidigt vill vi också respektera det arbete de har gjort för att förbereda sig för urvalsproven. Vi utreder bland annat om det finns behov för att göra ändringar i de redan fastställda antagningsgrunderna till följd av de alternativa antagningssätten. Vårt mål är att informera de sökande om alla ändringar i urvalsproven vid Aalto-universitetet före slutet av april”, säger Eija Zitting, chef för lärandetjänsterna vid Aalto-universitetet.

Vid Aalto-universitetet och inom de områdesspecifika antagningarna utreds nu möjliga digitala lösningar såväl som andra lösningar, såsom att utvidga betygsantagningen eller antagningen via studier vid det öppna universitetet. Vid Aalto-universitetet utreds möjligheten att arrangera småskaliga urvalsprov med få deltagare i synnerhet inom området för konst. Mer information om provarrangemangen finns på Aalto-universitetets ansökningssidor. Därtill har riksomfattande information om antagningen av studerande sammanställts i Studieinfo. De sökande uppmanas att aktivt följa med den e-postadress som de har angett i Studieinfo.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande