Kvalitetssystemet som en del av universitetets ledningssystem
Kvalitetssystemet är ett ledningsverktyg för förverkligandet av universitetets kvalitetspolicy och karakteriserar kvalitetsledningsorganisationen, fördelningen av ansvar, procedurer och tillgångar. Målen med kvalitetssystemet är som följer:
- understöda förverkligandet av universitetets strategiska mål och verksamhetsmål, och säkerställa kvaliteten på Aalto-aktiviteter och resultat
- förstärka konsekvensen i kvalitetsstrukturen och studerandenas, personalens och de externa intressenternas medverkande i planerandet, implementeringen, utvärderingen och utvecklandet av universitetets verksamhet
- klargöra och harmonisera procedurer samt de olika aktörernas roller och ansvarsområden
- sprida enhetliga verksamhetsmetoder och bästa möjliga förfaringssätt genom hela organisationen
- garantera pålitligheten hos den kvantitativa och kvalitativa information som används för planerandet, hanteringen, uppföljningen och utvecklingen av verksamheten
- identifiera, dokumentera och utveckla de viktigaste verksamhetsprocesserna baserat på systematisk respons
- upprätthålla och förstärka öppenhet och transparens.
Kvalitetsledningens sammansättning
Rektorn är ansvarig för universitets kvalitetsledning och ger riktlinjer om kvalitetsfrågor vid universitetet tillsammans med President’s Management Team, PMT.
PMT fungerar som kvalitetsarbetets ledningsgrupp. Planerings- och utvecklingschefen presenterar frågor gällande kvalitet och kvalitetssystemet till PMT. Rektorn rapporterar i sin tur om verksamhetens kvalitet och utveckling till universitetets styrelse.
Det kontinuerliga och praktiska kvalitetsarbetet koordineras av kvalitetsnätverket LSS. Kvalitetsarbetets aktörer, uppgifter och ansvarsfördelning presenteras noggrannare i följande tabell.
Aktör
|
Uppgifter och ansvar
|
Rapportering / kommunikation
|
Styrelsen
|
Fattar beslut om universitetets strategi, verksamhet, ekonomi och andra långsiktiga planer |
Intressegrupper
|
Rektor
|
Ansvarig för förverkligandet av strategin, inklusive kvalitetshanteringen och kvalitetssystemet som en del av den strategiska ledningen.
Ansvarig för kvaliteten på verksamheten och resultaten.
|
Styrelsen
|
Provost
|
Övervakar kvalitetshanteringen relaterad till forskning, undervisning, konst, kreativa processer, akademiska karriärer och samhällspåverkande processer vid universitetet.
|
Rektor
|
Vicerektorer
|
Är ansvariga för utvecklingen av sitt eget ansvarsområde och kvalitetssystemet
|
Provost
|
Chef (planering och ledning) |
Är ansvarig på ett operativt plan för kvalitetssystemets upprätthållande och utveckling
|
Provost
|
Kvalitetschef
|
Koordinerar kvalitetssystemets utveckling och helheten för responssystemet
|
Chef (planering och ledning)
|
Universitetets kommitté för akademiska ärenden (AAK) |
Stödjer forskningens, inlärningens och den konstnärliga verksamhetens höga kvalitet
Fattar generella beslut om regler och föreskrifter som rör utbildningen
|
Aalto-gemenskapen
|
Universitetets ledningsgrupp (AMT) |
Behandlar ärenden presenterade för och beslutade av styrelsen
Garanterar att betydande beslut som fattas gällande Aalto-universitetets utveckling är transparenta, engagerande och förståeliga
|
Rektor
|
Rektorns ledningsgrupp (PMT) |
Fungerar som kvalitetsarbetets styrgrupp
Garanterar att information som har genererats av kvalitetssystemet är till systematisk nytta i beslutsfattningsprocessen
Stöder rektorn i ledandet och utvecklingen av verksamheten
|
Rektor
|
Serviceledare
|
Garanterar kvalitetssystemets implementering i olika servicehelheter och ökar kvalitetsmedvetenheten i samtliga servicehelheter
|
Rektor
|
Dekanus
|
Ansvarar för det allmänna förverkligandet av universitetets strategiska plan, medräknat kvalitetsledning som en del av det strategiska ledandet
|
Provost
|
Prefekt
|
Ansvarar för institutionens förverkligandet av den strategiska planen, medräknat kvalitetsledning och kvalitetssystemet som en del av det strategiska ledandet
|
Dekanus
|
Granskning av kvalitetssystemet Januari 2016
De finska universiteten utvärderas regelbundet av fristående organ. Nationella centret för utbildningsutvärdering, NCU, har tilldelat Aalto-universitetet en kvalitetsmärkning som är giltig till och med 12 juni 2022. Kvalitetssystemet uppfyller de krav som är ställda på kvalitetshantering vid högskolor och korresponderar med de Europeiska principerna och rekommendationerna. Läs rapporten här (på engelska)
Verksamhetens utvärdering och utveckling
Respons gällande verksamheten (frågor, utvärderingar, förklaringar m.m.) granskas kontinuerligt av olika aktörer. Responsen sammanfattas årligen i samband med mönstringen av universitetet. Mer information (på finska)