Högskolan för kemiteknik

Arshe Said: ”Dyk ner på djupet”

Arshe Said är inte en typisk forskare. Hans arbete med stålbiprodukter har varit enastående – en kombination av spillmaterial för att skapa nya produkter som har ett kommersiellt behov och som inte bara är prisvinnande utan även säkerställer en mer hållbar planet.
Human-sized lamp in the shape of the Aalto logo, capital A followed by an exclamation mark, stands in a dark space / photo by Aalto University, Lasse Lecklin

År 2015 blev en verklig vändpunkt för Arshe Said. Hans forskningsgrupp tog emot ett prestigefyllt pris från Resnick Sustainability Institute vid Caltech. De belönades för att ha banat väg för en koldioxidbindningsprocess som omvandlar en stålkula av lågt värde till en värdefull produkt, utfällt kalciumkarbonat (PCC).  Men det var inte bara vetenskapen som gjorde intryck, utan hela processen.

Forskningsprojektet som sådant var en bergochdalbana. Det krävdes mycket praktiskt arbete. ”Jag lärde mig mycket om projekthantering, finansiering, förhandling, om att sälja sina idéer och att marknadsföra arbetet längs med vägen,” säger Said. Vidare säger han  att dagens forskare har ansvar för att vara alerta och förstå vilken typ av information världen  mest behöver samt hur de kan tillhandahålla den.

”Att vara en del av ett stort forskningsnätverk ger dig många olika synvinklar,” säger Said. Ibland kan de synvinklarna komma som en överraskning för dig. ”Från början pratade vi om att bygga en mycket liten demoreaktor på 10 liter. Vår industripartner trodde dock på oss, och de var ute efter reaktorer på minst 200–500 liter. Vi blevskräckslagna. Hur ska vi klara det? Med de här resurserna? Men till slut så gjorde vi det.” Nu kan vi till och med skratta åt det. Den slutgiltiga pilotfabriken tog flera år att bygga, men det var väl värt ansträngningen. Den är unik i världen.

Projektet hade finansiering till 2017 och de bygger en demonstrationsfabrik i Brahestad som är tio gånger större. Ledande finska företag är med i utvecklingen. Det har kommit förfrågningar från andra europeiska och asiatiska länder där det finns stora ståltillverkare med otillräcklig landyta för deponier.

Var det en livskallelse för Said att rädda världen?  Inte från början. ”Jag var aldrig speciellt intresserad av hållbar teknik. Under skoltiden var jag alltid bra på matte och blev intresserad av matematiska algoritmer som är användbara inom praktiskt taget alla områden. Vid Aalto insåg jag sedan att som forskare kan du verkligen göra skillnad. Det var en fantastisk känsla. Jag vill att min forskning ska finnas där ute, ge värde till människor, och inte samla damm i någon skrivbordslåda eller ett arkiv.”

Vid sidan av sin forskningskarriär har Said varit politiskt aktiv som ledare för finska Somali League och har hjälpt till med anställningar för sina landsmän för att förhindra kriminaliseringen av somaliska ungdomar. Said flyttade själv från Somalia till Finland när han var 19 år gammal. ”Jag tror att jag är mer finsk än somalisk till min natur idag. När jag reste till New York nyligen förbryllades jag när en främling försökte kallprata med mig,” skämtar han.

Said har två tips till unga människor som funderar på en forskningskarriär. ”Var för det första öppen – allt handlar om lagarbete. Dagens forskare bor inte i elfenbenstorn. Tveka inte att be om hjälp och bygg nätverk. För det andra: var inte rädd att misslyckas. Du kan lära dig från alla misstag och om du inte misslyckas lär du dig aldrig någonting.”

Läs mer om Said på nätet: https://www.hbl.fi

Bli en branschförändrare. Hitta ditt eget program

• Publicerat:
  • Uppdaterad: