Aalto-yliopisto perustaa vetyinnovaatiokeskuksen – vauhdittaa siirtymää kestävään vetytalouteen

Aalto-yliopiston vetyinnovaatiokeskus kokoaa yhteen monitieteisen, huippulaatuisen vetytutkimuksen, ja luo Suomesta houkuttelevan kohteen alan kansainvälisille osaajille ja investoinneille.
Kampus, ilmakuva

Aalto-yliopisto on saanut kahden miljoonan euron rahoituksen opetus- ja kulttuuriministeriöltä vetyinnovaatiokeskuksen perustamiseen. Innovaatiokeskuksen pohjana on Aalto-yliopiston monitieteinen, korkeakoulujen rajat ylittävä vetytutkimus, jonka ympärille kootaan nyt entistäkin vankempi osaamiskeskus.

Vetyinnovaatiokeskuksen visiona on edistää vety-yhteiskuntaa, joka vastaa YK:n kestävän kehityksen ja hiilettömän tulevaisuuden tavoitteisiin. Pyrimme etsimään ratkaisuja, joilla tehokkaiden ilmastotoimien lisäksi pystytään varmistamaan muun muassa luonnon monimuotoisuuden säilyminen ja maankäytön kestävyys käynnissä olevassa energiamurroksessa. Olennaisena osana tätä keskukseen perustetaan monitieteinen tohtorikoulutusohjelma, jolla etsitään ratkaisuja vetytalouden haasteisiin. Ensimmäiset tohtorikoulutettavat aloittavat vetyinnovaatiokeskuksessa vuoden 2024 syksyllä.

Yhteistyössä Aalto-yliopiston vetyinnovaatiokeskuksen kanssa toimii niin ulkopuolisia tutkimusorganisaatiota kuin yrityskumppaneitakin. Juuri pitkäaikainen ja yhä kehittyvä yhteistyö teollisuuden kanssa lisää vetyinnovaatiokeskuksen vaikuttavuutta, ja tekee Suomesta houkuttelevan kohteen myös kansainvälisille osaajille ja investoinneille.

Monialainen tutkimusyhteistyö keskiössä

Kestävän vety-yhteiskunnan luomiseksi tarvitaan ennen kaikkea monialaista tutkimusyhteistyötä. Aalto-yliopiston eri korkeakouluissa tehdään huippulaatuista tutkimusta muun muassa vihreän vedyn, vetytalouden ja erilaisten vetyteknologioiden parissa – innovaatiokeskus kokoaa yhteen tämän osaamisen ja vahvistaa sitä.

Aalto-yliopiston vetyinnovaatiokeskuksen johtajana aloittaa professori Mika Järvinen Insinööritieteiden korkeakoulusta, ja hänen lisäkseen johtokolmikkoon kuuluvat professori Tanja Kallio Kemian tekniikan korkeakoulusta sekä professori Marko Hinkkanen Sähkötekniikan korkeakoulusta.

Järvinen näkee juuri laajan monitieteisyyden vetyinnovaatiokeskuksen kilpailuvalttina kansainvälisistä osaajista. Hän toteaa, että Aallossa on jo pitkään tehty monia vetytalouden avainkohtia tukevaa tutkimusta – nyt on tärkeintä saada lisää rahoitusta ja sitä kautta uusia osaajia sekä innovaatioita.

”Aalto-yliopisto haluaa rakentaa kestävää tulevaisuutta. Vetyteknologian ja vetytalouden koko arvoketjun tutkimuksella ja koulutustarjonnalla tulee olemaan keskeinen rooli tässä tehtävässä”, Järvinen jatkaa.

Tutkimuksen lisäksi Aalto-yliopisto panostaa myös vetyosaajien koulutukseen useissa maisteriohjelmissaan. Kestävän vetytalouden kehittämisen tarpeisiin vastaavat erityisesti monialainen Advanced Energy Solutions -maisteriohjelma ja syksyllä 2024 alkava Hydrogen and Electrical Systems -maisteriohjelma.

Aalto-yliopisto on mukana myös muiden keskeisten tutkimus- ja koulutustoimijoiden kanssa Suomen vetytutkimusfoorumissa. Aalto-yliopiston vetyinnovaatiokeskus tekee jatkossa yhteistyötä paitsi sen, myös yritystoimijoiden muodostaman Suomen Vetyklusterin kanssa. Uusien yhteistyökumppaneiden ja lisärahoituksen etsintä jatkuu myös aktiivisesti.

Jos haluat lisätietoa vetyinnovaatiokeskuksen tulevista tapahtumista, voit liittyä sähköpostilistalle ilmoittamalla osoitteesi koordinaattori Samuel Crossille [email protected]

Vihreitä lehtiä ajelehtii vedessä (kuvituskuva)

Aalto-yliopiston vetyinnovaatiokeskus

Kestävää vety-yhteiskuntaa mahdollistamassa.

Mika Järvinen

Professori (Associate professor)
 Tanja Kallio

Associate Professor
T105 Chemistry and Materials
 Marko Hinkkanen

Professori (Associate professor)
T410 Dept. Electrical Engineering and Automation

Samuel Cross

Niskanen and Otsuka
Yhteistyö Julkaistu:

Kurkistus funktionaalisten polysakkaridijohdannaisten elektrospinning-tutkimukseen

Meillä oli kunnia isännöidä vierailevaa puhujaa, tutkija Issei Otsukaa Grenoble Alpesin yliopistosta "Kahvia ja tiedettä" -tapahtumassamme. Otsuka vierailee Suomessa Researcher Short Mobility -ohjelmassa, jonka tarkoituksena on edistää Ranskan ja Suomen välisiä tieteellisiä kumppanuuksia.
Ville Miikkulainen

Tutustu meihin: Apulaisprofessori Ville Miikkulainen

Ville Miikkulainen siirtyy professoriksi Aalto-yliopiston yliopistonlehtorin tehtävästä.
Tutkijoiden kehittämä WAVE-tekniikka perustuu tulevan liikkeen, esimerkiksi käännöksen ennakointiin. Kuva: Markus Laattala.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkijat kehittivät yleisöaaltoon perustuvan tavan ohjata tanssia virtuaalitodellisuudessa

Tutkijat kokeilivat aluksi aiemmista tanssipeleistä tuttuja visualisointikeinoja. Useiden prototyyppien ja vaiheiden jälkeen he päätyivät kuitenkin kokeilemaan urheilutapahtumista tuttua yleisöaaltoa tanssin ohjauksessa.
Tutkijat suunnittelivat algoritmin, joka ohjaa ilmasuuttimen suuntaa kahdella moottorilla.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat valjastivat tuulen esineiden liikuttamiseen

Tutkijoiden mukaan ilmavirtojen luova hyödyntäminen voi synnyttää uusia robottiteknologioiden muotoja.