Re-imagining the past Vol. 2 – Kertomuksia Aalto-yliopiston arkistosta

Aalto-yliopiston arkiston Re-imagining the past -näyttely juhlistaa 10-vuotiasta Aalto-yliopistoa. Teimme jälleen yhteistyötä Aalto-yhteisön kanssa ja kutsuimme Aallon alumneja, professoreja, opiskelijoita ja muita yhteistyökumppaneita valitsemaan arkiston kokoelmista omat suosikkinsa. Nyt näyttelyn kertomuksia ja kuvia on mahdollista käydä läpi myös verkossa.
Re-imagining the Past Vol. 2. Photos: Kitty Norros
Re-imagining the Past 2. Kuva: Kitty Norros

Re-imagining the past 2 – Kertomuksia Aalto-yliopiston arkistosta

Näyttely nostaa esiin laajan spektrin aiheita ja näkökulmia. Teemat kuten digitaalisen median hauraus, sekä käsintehdyn ja digitaalisen muodon erot kiinnostavat yhä uudestaan myös nuorempia sukupolvia. Ympäröivän maailman täytyttyä digitaalisista välineistä ja kanavista, nousevat huolella käsintehdyt esineet tai käsin piirretyt suunnitelmat jo itsessään taideteoksiksi, joilla on uusia ja joskus yllättäviäkin merkityksiä teosten alkuperäiseen käyttötarkoitukseen verrattuna.

Lisäksi näyttely käy läpi Aalto-alumnien radikaalia luovuutta vuosien varrelta, esimerkiksi Merja Salon Suomen ensimmäinen multimedia-väitöskirja 1990-luvulta, Kim Simonssonin keramiikkateos ”Watching You Watching Me” tai Kyllikki Salmenhaaran keraamiset lasitetestit 1960- ja 1970-luvuilta. Nämä teokset nostavat esiin tarkoin suunnitellun esineen arvon verrattuna kertakäyttökulttuurin tuotoksiin ja korostavat kestävän kehityksen merkitystä pitkällä aikavälillä.

Aalto-yliopiston arkisto jatkaa Aallon nykyhetken ja menneisyyden tallentamista. Tavoitteenamme on nostaa esiin Aallon luovia ihmisiä ja heidän innovatiivisia ja innostavia töitään. Aalto-yliopiston arkiston kokoelmissa on edelleen tuhansia kertomattomia tarinoita – nämä kertomukset toivottavasti innostavat yhä uusia ihmisiä tutustumaan arkiston kokoelmiin nyt ja tulevaisuudessa.

Aalto-yliopiston arkisto on kaikille tutkijoille avoin arkisto Otaniemessä. Arkiston tehtävänä on yliopiston asiakirjallisen perinnön säilyttäminen ja siihen pohjautuvan tutkimuksen edistäminen. Aalto-yliopiston arkisto pitää sisällään Aalto-yliopiston, Kauppakorkeakoulun (HSE), Taideteollisen korkeakoulun (TaiK), Teknillisen korkeakoulun (TKK) sekä näiden edeltäjien arkisto- ja museokokoelmat, sekä lukuisia Aalto-yliopiston ja sen edeltäjien toimintaan liittyviä yksityisarkistoja.

Näyttelyn toteutus:
Kuratointi: Susanna Kokkinen, Outi Turpeinen
Aalto-yliopiston arkisto: Sani Kivelä, Marika Sarvilahti, Hanna Talasmäki, Tove Ørsted
Graafinen suunnittelu: Joosung Kang
Tekstitoimitus: Edel O’Reilly
Viestintä: Paula Haikarainen, Anitta Pirnes

Kertomuksia Aalto-yliopiston arkistosta

Martti Tiuri professor of radio engineering
Robotics and Work Partner Story
Kim Simonsson sculpture
Merja Salo's dissertation
Kyllikki Salmenhaara's ceramic test tiles