Aalto-yliopiston arkisto

Radikaalia sommittelua: Kaj Franckin peruskurssi

Teksti: Marika Sarvilahti
Kaj Franck's general composition course
Leikkipuisto Kalliossa, Kaj Franckin yleisen sommittelun peruskurssi. Kuva: Aalto-yliopiston arkisto

Tietoasiantuntija Marika Sarvilahti, Aalto-yliopiston arkisto:

Radikaalia sommittelua: Kaj Franckin yleisen sommittelun peruskurssi

Taideteollisessa oppilaitoksessa opetettiin 1960-luvulla yleisen sommittelun peruskurssia, jonka innoittajana oli kuuluisan saksalaisen Bauhaus-taidekoulun peruskurssi. Se oli pakollinen kaikille opiskelijoille, ja sen tavoitteena oli vapauttaa lahjakkuus perinteisistä malleista ja ennakkoasenteista. Individualismin ehkäisemiseksi edellytettiin ryhmätyötä.

Taiteellisen johtajan Kaj Franckin laatima kurssi poisti osastojen välisiä raja-aitoja ja kannusti opiskelijoita ilmaisemaan mielipiteitään sekä tiedostamaan yhteiskunnallisia ja ympäristöongelmia. Kurssi hämmästytti epäilemättä Franckin aikalaisia, sillä se ennakoi monia aikamme haasteita ja loi pohjan muotoilukoulutukselle Suomessa.

Valitsemani esimerkit ovat harjoitustöitä kurssin ympäristöprojekteista, kuten tilapäisten suojien rakentaminen jätemateriaaleista tuolloin autiossa Jätkäsaaressa (1966) ja lasten leikkikentän rakentaminen käyttämättömälle tontille Kalliossa (1967).

Leikkikenttäprojekti oli taiteellinen työ, mutta sisälsi myös sosiaalisia kommentteja paikan ottamisesta lasten käyttöön. Leikkikenttä toimi kolmen päivän ajan, ja se tarjosi lapsille luolan, trampoliinin, nukketeatterin, liukumäkiä, raketin ja kokonaan pullasta valmistetun veistoksen. Näiden projektien lisäksi Katajanokasta tehtiin ympäristöanalyysi, johon sisältyi täydellinen uudistusehdotus alueen muuttamiseksi sosiaalisesti monimuotoisemmaksi ja osallistavammaksi.

Re-imagining the past Vol. 2 – Kertomuksia Aalto-yliopiston arkistosta