Aalto-yliopiston arkisto

100 vuotta historiaa 10-vuotiaassa yliopistossa

Aalto-yliopiston arkisto on digitoinut yli 200 000 kuvaa, jotta yliopiston kuvallinen historia olisi kaikkien saatavilla.

Teksti: Tove Ørsted
Otaniemen spåra
Otaniemen spåra -tempaus. Kuva: Aalto University Archives

Tove Ørsted, kuva-arkistonhoitaja, Aalto-yliopiston arkisto

100 vuotta historiaa 10-vuotiaassa yliopistossa

Kuvittele, että saisit tuokiokuvan siitä, millaista oli olla taideopiskelija viime vuosisadan alussa, ja pitäisit tauon keramiikkatunnilta katsellen ikkunasta uuden rautatieaseman rakentamista. Tai että löytäisit opinnäytetyön, jonka on tehnyt Hietaniemessä opiskellut tekniikan opiskelija, joka juoksi palavaan kouluun venäläisten ilmapommituksen jälkeen vuonna 1939 pelastaakseen opetusmateriaalit liekeiltä. Tai että saisit tavata yhden harvoista Töölössä 1920-luvulla opiskelleista naisopiskelijoista, joka päätti suorittaa taloustieteen tutkinnon, vaikka kaikki hänen ystävänsä opiskelivat sihteereiksi.

Aalto-yliopiston arkisto on digitoinut yli 200 000 kuvaa, jotta yliopiston perintö olisi kaikkien saatavilla. Tämä oli yksi Aalto-yliopiston arkiston, kirjaston ja tietotekniikkapalvelujen yhteisesti vuosina 2017–2019 toteuttaman massadigitointihankkeen tavoitteista. Päätavoitteena oli digitoida ja asettaa saataville yli 50 000 Teknillisen korkeakoulun ja Kauppakorkeakoulun diplomityötä ja väitöskirjaa 60 viime vuoden ajalta. Kuka tahansa voi nyt etsiä ja lukea niitä ja tehdä niistä hakuja miltä tahansa Oppimiskeskuksen tietokoneelta, ja kuvat löytyvät osoitteesta aalto.finna.fi.

Projektin omistaja: Ossi Naukkarinen (RIS) • Projektipäällikkö: Susanna Kokkinen (LSS) & Juha Juvonen (ITS) • Opinnäyte- ja julkaisukokoelmat: Matti Yrjölä, Marja Malmgren, Miira Sarkki, Tove Ørsted & Titta Tuovinen • Kuvakokoelmat: Marika Sarvilahti, Tove Ørsted & Hanna Talasmäki

Picture gallery
Aalto-yliopiston arkisto on digitoinut yli 200 000 kuvaa. Kuva: Kitty Norros