Aalto-yliopiston arkisto

Teksti: Jari Jokinen
Kim Simonsson sculpture
Kim Simonsson: Watching You Watching Me (2000). Kuva: Marika Sarvilahti

Toimitusjohtaja Jari Jokinen, TEK, Tekniikan akateemiset:

Kim Simonsson ”Watching You Watching Me”

Valitsin näyttelyyn Kim Simonssonin veistoksen kahdestakin syystä. Ensinnäkin siksi, että hän on TaiKin ja Aalto-yliopiston alumni. Toisekseen siksi, että Simonssonin työt ovat seuranneet minua työurallani.

Aalto-yliopistoa edeltäneessä työpaikassani opetus- ja kulttuuriministeriössä vastuullani oli uuden yliopiston valmistelu. Simonssonin Alkemisti-veistos ottaa vieraat vastaan heti ministeriön kokoustilojen aulassa. Siinä se on nähnyt lukuisten delegaatioiden ja vieraiden saapumisen ministeriöön.

Alkemisti sai seurata usean kerran, kun innovaatioyliopiston (projektin nimi ennen Aalto-yliopisto nimen valintaa) laajapohjainen johtoryhmä saapui kokoustamaan ja epäluuloisesti keskustelemaan uuden yliopistosäätiön säädekirjasta. Alkemisti sai myös nähdä, kun yliopiston nimijury tuli paikalle päättämään uuden yliopiston nimeämisestä Aalto-yliopistoksi. Ja monen monta muuta tapaamista ja kokousta.

Nyt näyttelyssä esillä oleva, Aalto-yliopiston kokoelmista löytyvä työ on nimeltään Watching You Watching Me. Tyylillinen yhteys Alkemistiin on ilmeinen. Valkoinen keraaminen pää, joka hymyilee vienosti. Silmien reunat ovat kuitenkin punaiset. Hymy on huulilla, mutta silmät paljastavat uurastuksen ja pitkät päivät.

Veistos muistuttaa minua siitä sitoutuneesta ja tulevaisuuteen katsovasta työstä, jota moni teki Aalto-yliopiston synnyn eteen. Olen iloinen ja ylpeä, että sain olla tuossa työssä mukana.

Kim Simonsson's Alchemist
Kim Simonsson: Watching You Watching Me. Kuva: Kitty Norros