Aalto-yliopiston arkisto

Keramiikan lasitetestit – Kyllikki Salmenhaaran arkisto

Teksti: Marina Valle Noronha
Kyllikki Salmenhaara's ceramic test tiles
Kyllikki Salmenhaaran keramiikan lasitteiden testitiiliä. Kuva: Aalto-yliopiston arkisto

Tohtorikoulutettava Marina Valle Noronha, taiteen laitos,
Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu:

Keramiikan lasitetestit – Kyllikki Salmenhaaran arkisto

Arkistojen hyödyntäminen ja niiden säännöllinen käyttö osoittaa, että esineiden keräämisellä ja arkistoinnilla on tärkeä rooli myös opetuksessa. Kiinnostukseni Kyllikki Salmenhaaran arkistoon juontuu juuri tästä opetuksellisesta periaatteesta. Se on myös tämän kokoelman perustehtävä.

Professori Salmenhaaraa (os. Tyrnävä, 1915–1981) pidetään Suomessa keramiikan opetuksen edelläkävijänä, jolla oli perusteellinen tietämys käytännön keramiikkaan liittyvistä materiaaleista, menetelmistä, tekniikoista ja teoriasta.

Salmenhaaran kokoelma lahjoitettiin 1980-luvulla Taideteolliselle korkeakoululle, joka on nykyään osa Aalto-yliopistoa. Koska olen itse tällä hetkellä tohtorikoulutettava ja tutkin kokoelmissa olevia esineitä yhtenä tutkimukseni aiheena, minusta on erityisen mielenkiintoista tutustua tähän arkistoon.

Esillä on Salmenhaaran arkistosta peräisin oleva esineperhe. Se on ryhmitelty tiettyjen lasitetestien dokumentoidun elinkaaren sekä Salmenhaaran biografian perusteella. Lasitetestit voivat ensi näkemältä näyttää toistensa kopioilta; ne ovat kuitenkin tulosta monista kokeiluista erilaisilla savilla, pigmenteillä ja lasitteilla. Niiden samankaltaisuuden vuoksi ne on helppo sekoittaa toisiinsa. Erikseen tarkasteltuina ne kertovat erilaisen tarinan, sillä Salmenhaaran lasitetestit ovat myös itsenäisiä abstrakteja taideteoksia. Miniatyyrisessa kauneudessaan näillä pienillä esineillä on kaksoisidentiteetti sekä taideteoksina että koulutuskokeiluina. Niille on tyypillistä niiden moneus, mutta samalla myös yksilöllisyys.

Tätä esineperhettä voidaan pitää oman arkistonsa osakokoelmana. Osa sen vahvuudesta on peräisin yhteisiä piirteitä omaavaan ryhmään kuulumisesta. Lasitetestipalojen potentiaaliin sisältyy mahdollisuus – ne tarjoavat useita tilaisuuksia tutkia edelleen keramiikan lisäksi myös itse arkistointia.

Re-imagining the past Vol. 2 – Kertomuksia Aalto-yliopiston arkistosta