Aalto-yliopiston arkisto

Kuka kaipaa sinua, kun olet poissa?

Teksti: Amy R. Gelera
Who will miss you when you're gone? poster re-designs
Who will miss you when you're gone? Kuva: Hanna Talasmäki

Opiskelija Amy R. Gelera, visuaalisen viestinnän muotoilu,
Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu:

Kuka kaipaa sinua, kun olet poissa?

Jos arkistot lakkautettaisiin, loppuisiko niiden olemassaolo kuitenkaan? Ne kertovat enemmän itsestämme ja ajattelutavoistamme kuin myönnämme. Uskomme aivoissa itäneiden ajatusten olevan omiamme, mutta ovatko ne? Uudet ja kiiltävät asiat houkuttelevat meitä jatkuvasti. Ne vetävät puoleensa kuin kirkas lamppu yöperhosia, ja kiihkoissamme jätämme samalla huomiotta sen perustan, joka meitä nyt kannattelee.

Tämä taideprojekti tehtiin alun perin Other Pasts -näyttelyyn, joka järjestettiin Väreessä opiskelijaravintola Kipsarin aulagalleriassa vuonna 2019. Näyttelyssä tarkasteltiin arkistoja ja kierrätettiin menneisyyttä luomalla jotain uutta.

Tutkin ajatusta luonnoslehtiöistä ideoiden ja alkuperän arkistoina ja loin sarjan risopainettuja julisteita, joissa esitettiin eksistentiaalisia kysymyksiä. Idea ei ollut omani, vaan se jalostui mielessäni.

Projekti olkoon kehotus pohtia omia käytäntöjämme ja arkistojen käyttöä: miettiä niiden arvoa sekä menneisyydessä että tulevassa ajassa. Nyt, kun vielä pystymme miettimään, mitä mahdollisuuksia on silloin, kun meitä enää ole.

Re-imagining the past Vol. 2 – Kertomuksia Aalto-yliopiston arkistosta