Aalto-yliopiston arkisto

Esine ja ympäristö

Teksti: Leena Svinhufvud
Object and environment exhibition 1968-1971
Alkuperäiset diat näyttelystä Esine ja ympäristö (1968-1971). Kuva: Kitty Norros

Museolehtori Leena Svinhufvud, Designmuseo:

Esine ja ympäristö

Suomen Taideteollisuusyhdistyksen pedagoginen näyttely Esine ja ympäristö vei muotoilun kuluttajavalistusta Suomen kirjastoihin, kouluihin ja näyttelytiloihin vuosina 1968–1971.

”Näyttelyn tarkoitus on parinsadan kuvan, 80 diapositiivin sekä puolisen sadan esineen avulla tuoda jokaisen kävijän ulottuville jotain oleellisimmasta, joka meidän olisi tiedettävä ja tunnettava ja johon meidän pitäisi pystyä ottamaan kantaa.” (Uusi Suomi 9.6.1968)

Suomalainen muotoilu oli kansainvälisesti tunnettua, mutta kotimaassa ei ollut tarjolla aineistoa kouluopetuksen tueksi. Näyttely toteutettiinkin yhteistyössä opetushallituksen kanssa ja kiertueeseen kuului opettajien täydennyskoulutusta Helsingissä, Raumalla ja Jyväskylässä.

Näyttelyyn valitut esineet ja mustavalkovalokuvat havainnollistivat esineiden evoluutiota, muotoilun kulttuurisidonnaisuutta ja suunnittelun muuttuvia haasteita.

”Näyttelyssä ei ole mitään luxus-tavaraa, vaan aivan tavallisia arkikäyttöön tarkoitettuja esineitä ovenkahvoista tuoleihin ja lautasista kulkuvälineisiin. Kuvilla ja esineillä perehdytetään katsoja siihen, kuinka muotoilulla ja suunnittelulla pyritään esineet saamaan yhä käyttökelpoisimmiksi, mukavimmiksi ja myös halvemmiksi sarjatuotantoa apuna käyttäen.” (Pieksämäen lehti 26.3.1969)

1960-luvun Suomi kaupungistui nopeasti ja kulutustottumukset olivat muutoksessa. Vaurastuminen ja vapaa-ajan lisääntyminen kiihdyttivät tavaran ja palveluiden tuotantoa ja kuluttamista. Elinympäristöt muuttuivat nopeasti ja uusien ”televiestintävälineiden” myötä muu maailma tuli kotisohvalle.

”Teknologisoituneen” ajan uusia haasteita olivat esineiden käyttöajan lyheneminen, ”kulutuskiihtyvyys” ja kertakäyttökulttuuri sekä ihmisten luomien materiaalien jäteongelma. Toisaalta nähtiin myös uusien materiaalien välttämättömyys. Muovia pidettiin tuolloin ratkaisuna.

1960-luvun muotoilukriittisyys kohdistui perinteisiä toimijoita vastaan, ja näyttely on kiinnostava ele valtaapitävältä instituutiolta. Järjestäjä, Suomen Taideteollisuusyhdistys oli designteollisuuden ja viennin edistäjä.

Esine ja ympäristö -näyttelyn tekivät Esa Vapaavuori (näyttelyarkkitehtuuri), Jaakko Lintinen (tekstit) ja Jukka Pellinen (graafinen ilme). 

Re-imagining the past Vol. 2 – Kertomuksia Aalto-yliopiston arkistosta
  • Julkaistu:
  • Päivitetty: