Pedagoginen koulutus keväällä 2023
Haluatko kehittyä opettajana? Pedagogiset kurssit tarjoavat sinulle mahdollisuuden kehittää omaa opetustasi ja opettajuuttasi.
"Opettaja pitää kurssillaan etäyhteydellä (zoom, teams, etc) 1krt/vk n.30min avointa "toimistoa", jossa voi tulla piipahtamaan ja kysymään luennosta / kurssin järjestelystä etc..."
Opiskelija, kevät 2022
"Odotustenhallinnan ja viestinnän tärkeys kurssin alussa (ja jatkuva palautekanava auki kurssin aikana): mitä on tulossa, miksi, mitä opiskelijoilta odotetaan, miksi esim. läsnäoloa, miksi interaktiota.. eli pedagogisen metapuheen tärkeys!"
Opiskelija, kevät 2022
"Ryhmäyttäkää suomalaiset ja kansainväliset opiskelijat opetuksessa, niin että he oppivat tuntemaan toisensa."
Opiskelija, kevät 2022
Tutkimusten mukaan opettajan työhyvinvointi ja opiskelijoiden opiskeluhyvinvointi ovat kiinteästi kytköksissä toisiinsa. Eiväthän opetus ja opiskelukaan ole toisistaan irrallaan olevia asioita vaan opettajan työ on kohtaamisia opiskelijoiden ja toisten opettajien kanssa. Kummankaan hyvinvoinnin ajattelun ei tarvitse olla toiselta pois, vaan itseasiass ne tukevat toisiaan.
Opettajan hyvinvointi vaikuttaa positiivisesti pedagogisen työn laatuun ja kohtaamisten kautta opiskelijoiden akateemisiin taitoihin. Hyvinvoiva yksilö pystyy säätelemään stressiä paremmin, tunnistaa omat arvonsa ja ajattelumallinsa ja vie näitä toimintaansa. Opetuksessa tämä näkyy mm. positiivisena kannustavana otteena, avoimena vuorovaikutuksena ja kokeilemisen tukemisena. Samalla hän tukee ympäristönsä hyvinvointia. Opetuksessa, jossa osallistetaan ja kohdataan opiskelijat aidosti, pystytään myös tukemaan opiskelijoiden opiskeluhyvinvointia.
Vaikka molemmat, opiskelu- ja työhyvinvointi, ovat yksilön subjektiivisia kokemuksia ja ilmenevät esimerkiksi jaksamisena ja annettavana panostuksena, voidaan niihin vaikuttaa yhteisön tasolla. Keskeistä pedagogisen hyvinvoinnin kannalta ovat tutkimusten mukaan osallisuus ja toimijuus, mahdollisuus kehittyä ja saada tukea. Pienet opetuksessa tapahtuvat teot: avoin vuorovaikutus, huomioon ottaminen, tuki ja mahdollisuus osallistua tukevat hyvinvointia.
Hyvinvointia opetuksessa voi edistää usealla eri tasolla. Yksilötasolla hyvinvoiva opettaja pystyy reflektoimaan omaa opetustaan ja miettimään opiskelijoita tukevia menetelmiä. Opetuksen suunnittelun tasolla mm. mitoituksen pohdinta niin opiskelijan kuin opettajankin työlle on tärkeää. Miten sanoitamme asioita ja kohtaamme toisemme. Yhteisöllisesti on tärkeä miettiä mitä tavoitteita asetamme koulutusohjelmalle ja miten ne tukevat opintojen etenemistä ja hyvinvointia. Millaiset työskentelytavat opetuksessa tukevat hyvinvointia.
Keräsimme eri tasoilla olevia hyvinvointia edistäviä toimintoja yhteen:
Mindfulnessin ja muiden mieltä ja aivoja rauhoittavien harjoitusten avulla voimme palata tähän hetkeen, pysähtyä omien ajatustemme ja kehomme ääreen, mutta myös saada yhteyden ympäristöön. Käytä harjoituksia tukemaan omaa hyvinvointia tai ota ne osaksi opetusta. Esimerkiksi rauhoittava harjoitus kurssikerran alussa auttaa pysähtymään ja keskittymään hetkeen. Lue lisää
Hyvin muotoiltu osaamistavoite kertoo opiskelijalle mitä hänen odotetaan oppivan kurssin aikana ja auttaa opiskelijaa keskittymään oleelliseen. Se mahdollistaa kurssin aikaisen tuen ja toimii arvioinnin pohjana. Tavoitteiden viestiminen opiskelijoille ja niistä puhuminen kurssin aikana tukevat hyvinvointia. Katso täältä vinkkejä osaamistavoitteiden muotoiluun.
Mitoituksen avulla pyritään varmistamaan, että opiskelijalle on varattu riittävän paljon aikaa osaamistavoitteiden saavuttamiseen ja laadukkaaseen ymmärtävään oppimiseen. Mitoitusta on hyvä katsoa myös opettajan työn kannalta. Hyvin tehty mitoituslaskelma mahdollistaa sen, ettei opetus ja opiskelu kuormita osaltaan ketään liikaa. Lue lisää
Opetuksen ja opiskelun toteutumista koskeva data toimii parhaimmillaan kehittämisen tukena ja voi auttaa koulutusohjelmaan tukemaan hyvinvointia ohjelmassa. Tutustu koulutusohjelmasi AllWell tuloksiin ja opettajalle tehtyyn oppaaseen, siitä miten opetusta voi kehittää. Opas ja ohjeet PowerBI-järjestelmän käyttöön löytyvät täältä.
Mikä parantaisi sinun hyvinvointiasi?
Kuinka voisit tukea toisten hyvinvointia?
Ketkä muodostavat lähiyhteisösi? Kuinka oman lähiyhteisösi hyvinvointi voisi parantua?
Mitä Aalto-yhteisö voisi tehdä hyvinvoinnin parantamiseksi?
Tunne yhteisöön kuulumisesta on yksi tärkeimmistä hyvinvointia tukevista asioista. Tätä voivat toiminnallaan tukea sekä opettaja että ryhmään kuuluvat opiskelijat. Lue lisää miten tuet osallisuutta ja kuulumisen tunnetta opetuksessasi. Lue lisää
Palautteen keruu osana opetusta, myös kurssin aikana, on yksi tärkeimmistä keinoista varmistaa ja tukea opiskelijan ja opiskelijajoukon kurssin aikaista oppimista. Perinteisten palautekyselyiden lisäksi kurssinaikaiset keskustelut ja lyhyet kyselyt mm. MyCoursesissa voivat tukea opiskelijaa ja opettajaa asetetuissa tavoitteissa pysymisessä ilman kuormittumisen tunnetta. Lue lisää
Opiskelukyky on kokonaisuus, jossa monet eri osatekijät vaikuttavat toisiinsa. Omat voimavarat, opiskelutaidot, opetus ja ohjaus ja opiskeluympäristöstä saatu tuki vaikuttavat merkittävästi siihen, kuinka opiskelija pystyy suoriutumaan opinnoista. Vaikuttamalla opiskelukyvyn kaikkiin ulottuvuuksiin voidaan edistää opiskelijan mahdollisuuksia edetä opinnoissa.
Haluatko kehittyä opettajana? Pedagogiset kurssit tarjoavat sinulle mahdollisuuden kehittää omaa opetustasi ja opettajuuttasi.