Palvelut

Aallon käyttäjätunnukset ja IT-luvat

Työn ja opintojen suorittamiseksi vaaditaan IT-luvat. Lupien avulla pääset käyttämään Aallon lukuisia IT-palveluita, tietojärjestelmiä ja työkaluja.

Aalto-tunnusten aktivointi

Jokaiselle opiskelijalle palkkaa saaville henkilöille luodaan automaattisesti Aalto-tunnus, jolla Aallon IT-palveluja käytetään. Aktivointi: password.aalto.fi.

password.aalto.fi (ulkoinen linkki)

Täällä voit resetoida tai vaihtaa salasanasi. Voit vaihtaa salasanan kerran 24 tunnissa.

icon / lock

Ominaisuudet

• Pääset käyttämään Aallon tietojärjestelmiä ja työkaluja opintojen, työn ja tutkimuksen tueksi
  • Saat käyttöösi levytilaa opiskelu- tai työtiedostoille
  • Pääset käyttämään kirjaston palveluita ja lukemaan artikkeleita ja e-kirjoja ilmaiseksi
  • Saat ladata kotikoneellesi ilmaisia ohjelmistoja, kuten Windowsin ja Microsoft Officen (download.aalto.fi)
  • Pääset käyttämään suojattua eduroam-verkkoa, joka toimii kansainvälisesti
  • Voit saada käyttöösi turvallisen aalto.fi-päätteisen sähköpostin ja kalenterin, joiden avulla voi mm. varata kätevästi tiloja ja tapaamisia (ei vierailijoille)

Jokaiselle opiskelijalle ja palkkaa saaville henkilöille luodaan automaattisesti Aalto-tunnus, jolla Aallon IT-palveluja käytetään. Tunnukset tulee aktivoida itsepalveluna tai asioimalla IT Servicedeskissä.

Uusille opiskelijoille lupa jaetaan opiskelujen alkaessa Sisun tietojen perusteella. Työntekijät (sekä Aalto-yliopiston henkilökunta että ulkoistetut työntekijät) ja muut käyttäjät saavat luvan Workday-järjestelmän tietojen perusteella.

Tuki

Palveluun liittyvissä kysymyksissä ja ongelmatilanteissa lähetä palvelupyyntö: servicedesk.aalto.fi

Käyttäjätuki palvelee IT Servicedeskin aukioloaikoina.

Rajoitukset

Henkilökunnan luvat ovat voimassa työsuhteen loppuun saakka (+ 7 vuorokautta).

Opiskelijoiden luvat ovat voimassa neljä (4) kuukautta valmistumisen - tai opinto-oikeuden päättymisen -  jälkeen. Käyttöoikeuden loputtua kotihakemisto ja siellä olevat tiedostot sekä sähköpostitilin sisältö hävitetään.

Luparekisteri on yhteydessä Sisuun (opiskelijarekisteri) ja Workday-järjestelmään (henkilökuntarekisteri). Jotta käyttäjä pystyisi käyttämään kaikkia opiskelijoille tai henkilökunnalle tarkoitettuja palveluja ja sovelluksia, tietojen tulee olla rekistereissä oikein. Käyttäjätunnuksen voimassaolo määräytyy näiden rekisteritietojen mukaan.

Ohjeita

Aalto-käyttäjätunnuksen aktivointi

Ohje Aalto-yliopiston käyttäjätunnuksen aktivointiin.

Two people working with computers

Käyttäjätunnuksen aktivointi ilman vahvaa tunnistautumista

Jokainen Aalto-yliopiston opiskelija ja työntekijä saa käyttöönsä Aalto-yliopiston käyttäjätunnuksen.

Digitaalinen identiteetti luodaan automaattisesti, ja henkilö saa sähköpostiviestin identiteetin aktivoimiseen. Aktivoinnin tehtyään saa käyttöönsä käyttäjätunnuksen ja salasanan.

Kuinka vaihdan salasanan

Aalto-yliopiston salasana täytyy vaihtaa 730 päivän välein ja sen voi vaihtaa Aallon tietokoneelta (Windows, Mac tai Linux) tai password.aalto.fi -portaalissa.

Aalto-Mac: salasanan vaihtaminen

Aalto-salasana vaihdetaan web-osoitteessa https://salasana.aalto.fi

Salasanan resetointi ja unohtunut salasana

Salasanasi vaatii resetointia, jos et ole vaihtanut salasanaasi määräaikaan mennessä. Salasana on voimassa 730 päivää, jonka jälkeen se tulee vaihtaa tai käyttäjätunnuksesi lukkiutuu automaattisesti. Saat automaattisen varoitusviestin salasanan vanhenemisesta hyvissä ajoin ennen määräpäivää.

Monivaiheinen tunnistautuminen (MFA, 2FA)

Miksi käytämme monivaiheista tunnistautumista Aallossa ja ohjeet, kuinka ota MFA käyttöön.

Kuinka MFA-tunnistautumista käytetään?

Monivaiheinen tunnistautuminen ( Multifactor Authentication - MFA, 2FA ) on käyttäjän tunnistamiseen käytettävä tunistautumismenetelmä, jossa käytetään kahta tai useampaa keinoa ( puhelinsovellus, Microsoft Authentication app ) tunnistaa käyttäjä tämän kirjautuessa tiettyyn järjestelmään tai palveluun.

mfa-authentication

MFA - usein kysyttyjä kysymyksiä

Miten resetoin MFAn, kun puhelin on vaihtunut, ja myös muita vastauksia.

Kertakirjautuminen Aallon palveluihin

Aalto-yliopistossa on käytössä Shibboleth-pohjainen kertakirjautumisjärjestelmä (Single Sign-On) verkkopalveluille. Palvelut ovat osa luottamusverkostoa, joka mahdollistaa yhdellä kirjautumisella usean eri verkkopalvelun käyttämisen 12 tunnin ajan. Palvelun ylläpitäjä voi rajoittaa istunnon pituuden myös lyhyemmäksi ajaksi.

Mobiilivarmenteen käyttöönotto

Ohjeet mobiilivarmenteen käyttöönottoon Aalto-yliopiston puhelinliittymässä.

Mobile Id logo
Tätä palvelua tarjoaa:

IT-palvelut

Löysitkö tästä tarvitsemasi tiedon? Jos et, ota meihin yhteyttä.