Studeranden Niina Tapanainen: jag studerar teknik eftersom jag vill förbättra människors liv
På kandidatstadiet valde Nina informationsteknologi som huvudämne. Hon uppmuntrar till att fördomsfritt kombinera teknik också med humanistiska ämnen.
En enorm mängd information skapas genom tal och språk, från skrift och samtal till videor. I och med att artificiell intelligens får en allt mer framträdande roll ökar också behovet av teknik som gör det möjligt för AI-lösningar att kommunicera snabbt och felfritt på olika språk. Genom att studera tal- och språkteknologi kan du säkra en plats inom en snabbväxande bransch med goda framtidsutsikter. Du lär dig att förbättra tekniska tillämpningar och dessutom lösa viktiga samhälleliga problem, såsom att arbeta för ett mer jämlikt utbildningssystem och främja användning av dessa teknologier inom hälso- och sjukvården.
De som utexamineras från magisterprogrammet Computer, Communication and Information Sciences – Speech and Language Technology har följande kunskaper och färdigheter:
En stark teoretisk och metodologisk grund inom tal- och språkteknologi. De utexaminerade har en uppsättning kunskaper inom maskininlärning, matematisk och statistisk språkmodellering samt talanalys, -syntes, -igenkänning och -kodning.
Avancerade färdigheter i programmering. De utexaminerade behärskar olika typer av programmeringsspråk och -verktyg och har förmåga att utforma, implementera, testa och underhålla praktiska system för maskininlärning samt tal- och språkbehandling.
Omfattande färdigheter i dataanalys. De utexaminerade har en ingående förståelse för olika typer av data och dess egenskaper samt hur data kan omvandlas till information genom maskininlärning.
Färdigheter i matematik och statistisk modellering.De utexaminerade behärskar matematiska modeller och bakomliggande statistiska antaganden som gör att de kan göra korrekta förutsägelser utgående från verkliga data.
Omfattande insikter i den senaste forskningen inom området. De utexaminerade drar nytta av den toppforskning som leds av professorer och forskare inom området och har de grunder som behövs för att inleda en forskarkarriär om de så önskar.
Undervisningsspråket för magisterprogrammet Master’s Programme in Computer, Communication and Information Sciences – Speech and Language Technology är engelska.
Läsårsavgiften för engelskspråkiga program som leder till magisterexamen vid Aalto-universitetet är 15 000 euro per läsår. Läsårsavgifterna gäller studerande som inte är medborgare i ett medlemsland i Europeiska unionen (EU) eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) eller Schweiz.
Vid Aalto-universitetet finns ett stipendieprogram till stöd för studerande som är skyldiga att betala läsårsavgift. Stipendiet kan täcka 100 % eller 50 % av läsårsavgiften.
Se Läsårsavgifter och stipendier för mer information om läsårsavgifter och stipendier vid Aalto-universitet.
Huvudämnet kan genomföras som antingen ett långt (60 studiepoäng) eller kort (40 studiepoäng) huvudämne. Studerande som genomför ett kort huvudämne ska också inkludera ett biämne (20–25 studiepoäng) på magisternivå. Studerande som genomför ett långt huvudämne kan inkludera ett valfritt biämne i sina fritt valbara studier.
Det första året ger grunderna i tal- och språkbehandling och maskininlärning. I takt med att studierna framskrider fördjupas de studerandes insikter i olika ämnesområden, och de kan utforma sina studier efter eget intresse.
Huvudämnet Speech and Language Technology hör till program
met Master's Programme in Computer, Communication and Information Sciences. De studerande kan rikta in sina studier på något specialområde med hjälp av ett biämne på magisternivå eller fritt valbara kurser.
I studierna inom huvudämnet betonas praktiskt projektarbete. Målet är att förbättra de studerandes färdigheter för att arbeta inom branschen och för vetenskapligt arbete genom att de studerande lär sig att lösa verkliga problem och får erfarenhet av teamarbete genom de många gruppövningar som ingår i studierna. Lärmiljön är dessutom flexibel, vilket ger de studerande möjligheter att utforma sina studier utgående från sina egna unika intressen.
Mer information om utbildningens innehåll och undervisningsplan hittar du i Studentguiden.
På kandidatstadiet valde Nina informationsteknologi som huvudämne. Hon uppmuntrar till att fördomsfritt kombinera teknik också med humanistiska ämnen.
Studiemiljön i programmet är starkt internationell. Studierna genomförs i mångkulturella grupper och de studerande får goda färdigheter för en internationell karriär. Högskolan för elektroteknik erbjuder många olika möjligheter till studentutbyte och praktik över hela världen. Studerande kan få möjlighet att delta i forskningsprojekt som ägnar sig åt globala problem eller delta i en sommarkurs vid ett av Aaltos partneruniversitet, såsom EURECOM i Sophia Antipolis i Frankrike.
Aalto-universitetet är till sin natur internationellt och välkomnar tusentals examens- och utbytesstuderande från utlandet årligen. Dessa studerande ansluter sig till Aalto-gemenskapen inte bara genom sina studier, utan också genom de många fritidsevenemang, festligheter och fritidsaktiviteter som äger rum på campus. Aktiva tutorprogram och stödtjänster arbetar hårt för att hjälpa internationella studerande att integrera sig i den nordiska kulturen och känna sig hemma i Finland.
Programmet ger behörighet till forskarstudier (Doktor i vetenskap inom ett tillämpligt område).
En examen inom tal- och språkteknologi ger en rad olika karriärmöjligheter. Många utexaminerade får jobb inom forskning och utveckling i industrin eller inom den akademiska världen. En del utexaminerade grundar egna företag. Exempel på startuppföretag som nyligen har grundats av utexaminerade är Hokema, Ääni Company och Speechly.
Aalto-universitetet har väletablerade karriärtjänster som stöder studerandes sysselsättning i Finland och utomlands. Tack vare den flexibla undervisningsplanen arbetar många Aalto-studerande redan under studietiden och säkrar på så vis instegspositioner redan före utexamineringen. Aalto har också en aktiv företagargemenskap som fungerar som en språngbräda för att grunda ett företag.
According to Tiina Lindh-Knuutila, language technology and machine learning offer enormous opportunities for many kinds of people.
Forskningsprojekt är väl integrerade i studierna i syfte att främja de studerandes färdigheter i vetenskapligt arbete. Ett av de senaste projekten inom taligenkänning resulterade i en prisbelönt kampanj, vars syfte var att samla in spontant prat av så många finsktalande som möjligt för att främja taligenkänning på finska.
Läs mer om den senaste forskningen vid Institutionen för kommunikations- och nätverksteknik.
'Thanks to the successful campaign, Finland has the possibility to be a pioneer in speech recognition for small languages,' says Professor Mikko Kurimo
Utöver det breda kursutbudet vid Aalto-universitetet har de studerande möjlighet att inkludera kurser från andra finländska eller utländska universitet i sina studier. Programmet tar också regelbundet emot gästande studerande från andra universitet. Magisterprogrammet är tvärvetenskapligt till sin natur och uppmuntrar till samarbete mellan olika vetenskapsområden.
Aalto-universitetet är välkänt för att förena ekonomi, konst, teknik och vetenskap. Vårt livliga campus och friheten att välja fritt valbara kurser från hela universitetets utbud sammanför studerande från olika områden under samma tak. Denna spontana tvärvetenskapliga miljö ger upphov till nya idéer, sammanför entusiaster och leder till vänskap, nätverk och inte sällan även startupföretag.
I detta webinar presenterar programrepresentanterna Aalto-universitetet, ger en översikt över programmet, förklarar programmets struktur och innehåll, diskuterar karriärmöjligheter och svarar på frågor från publiken.
Applicants to the programme must meet the general eligibility and language requirements that are common to all Master's programmes in Aalto University. Applicants meeting Aalto’s general eligibility criteria for master's studies are evaluated and ranked according to the evaluation criteria decided in advance for each study option.
The applications to major Speech and Language Technology, Master’s Programme in Computer, Communication and Information Sciences (CCIS) are evaluated based on the following criteria:
What is evaluated? | Grades of the previous degree(s) and pace of studies |
What we look for in an applicant |
The CCIS programme is looking for applicants with excellent academic performance in their previous studies. In study options where the number and quality of applications is high, this means that the applicant has achieved consistently excellent grades throughout the degree studies (very high weighted average grade or GPA). The applicant’s study success will be evaluated based on the grade point average (GPA) and grades in key courses. The time spent on the previous studies will also be taken into account. All the applicant’s previous university studies, including incomplete degrees and non‐degree studies, will be taken into consideration when evaluating academic performance. Applicants from Finnish universities of applied sciences (AMK) |
Method of demonstrating competence | Transcript(s) of records, degree certificate(s) |
What is evaluated? | Contents and scope of previous studies |
What we look for in an applicant |
Applicants are expected to have a high-quality Bachelor’s degree in computer science, software engineering, communications engineering, or electrical engineering. Excellent candidates with degrees in other fields including but not limited to information systems, engineering, natural sciences, mathematics, or physics will be considered if they have sufficient studies in the required areas. The required university-level studies, as well as subjects that are considered an advantage, are defined below for major Speech and Language Technology: Required university-level studies:
Studies in at least some of the following subjects are considered an advantage:
The contents of the applicant’s previous degree(s) are evaluated based on the courses on the official transcript of records. Relevant work experience, professional certificates and online courses can also be taken into account in the evaluation, but they do not in general compensate for the absence of university-level studies covering the theoretical foundations of the knowledge areas. |
Method of demonstrating competence | Transcript(s) of records, course descriptions |
What is evaluated? | Recognition and quality of the applicant's previous institution |
What we look for in an applicant | We expect applicants to have completed their previous degree in a high-quality university and programme. The recognition of the applicant’s home university affects also the interpretation of the grades when evaluating the academic performance. |
Method of demonstrating competence | International and national rankings of higher education institutions |
What is evaluated? | Applicant’s suitability to the study option, motivation, commitment to the studies, and written communication skills |
What we look for in an applicant |
The applicant should be motivated to study the chosen subject and committed to full‐time studies with a plan to complete the Master’s degree in two years. We are looking for applicants who are able to express clearly the reasons for applying to the study option and describe why they would be excellent candidates for it. Studies in the Master’s programme should provide genuinely new knowledge for the applicant. If the applicant already has a Master’s or a higher degree or is studying towards one, the motivation letter should clearly indicate why another one is necessary. In most cases, non-degree studies are recommended instead. |
Method of demonstrating competence | Application as a whole including motivation letter |
What is evaluated? | Work experience, other qualifications and achievements |
What we look for in an applicant |
Beyond their academic record, applicants may have other experience, knowledge and qualifications that prepare them for the Master’s studies and distinguish them among their peers. We particularly value demanding work experience in the area of the planned studies, participation in scientific research leading to publications, entrepreneurship, and special achievements such as success in competitions (e.g. Junction Hackathon). |
Method of demonstrating competence | Curriculum vitae, recommendation letters, proofs of employment, publications, other certificates, GRE or GMAT results (if available). |
The evaluation process is described under Applicant evaluation process. In addition to obligatory application documents, this study option asks the applicants to submit also the documents listed under Requested documents.
During the evaluation of eligible applicants, applications are first evaluated based on the following criteria:
Only the applications who fulfil the requirements for these criteria will be evaluated against the full set of evaluation criteria. It is not possible to compensate for these criteria with other criteria.
After the evaluation of the remaining criteria below, the best applicants will be selected based on the joint evaluation of all criteria.
The admission process is very competitive and only the best applicants are selected yearly. Not all applicants fulfilling the requirements can be admitted.
The documents requested from all applicants are listed here (https://www.aalto.fi/en/study-at-aalto/applying-to-masters-programmes). In addition, applicants to this study-option are requested to provide the following study-option-specific documents:
*) The lack of this document will cause rejection.
In addition, these additional documents add value to your application:
All additional application documents described above should preferably be submitted in English. If some other language than English, Finnish or Swedish is used in them, the applicant must provide precise, word-for-word translations of them.
Upload the documents to your online application form in pdf-format. Name the file(s) according to format: Name of the document-Lastname-Firstname (e.g. CV-Lastname-Firstname.pdf). Maximum file size is 1.0 GB.
The study-option-specific documents must be uploaded for each study option separately, even if you use the same document (e.g. CV). Please check carefully the study-option-specific document requirements for each study option you apply to.
The deadline for the study-option-specific application documents to be uploaded to your application form is the same as for the general application documents.
Högskolan för elektroteknik
Frågor gällande programmets innehåll ställs till [email protected]. Frågor gällande ansökningsprocessen och antagning kan ställas till [email protected].